Nie je križovatka ako križovatka, hoci si myslíte, že vec je jednoznačná. Nie úplne. Pozrite si fotku, odpovedajte na anketu a potom si prečítajte záver. Dopravné značenie zodpovedá presne obrázku a ešte podotknem, že oboma vedľajšími cestami je ukončená obytná zóna.
Náčrtok predmetnej križovatky. Aby toho nebolo málo, ide o cesty, ktorými sa končí obytná zóna
Odpovedalo 1060 ľudí
Keby bola na dodatkovej tabuli znázornená križovatka v reálnom tvare a pod stopkou bola umiestnená tiež dodatková tabuľa s reálnym stavom, ako by to bolo v prípade nehody? Obaja vodiči by pravdepodobne porušili svoju povinnosť, vodič vozidla A ustanovenie o prednosti sprava a vodič B by teoreticky na Stop-ke nezastal, keďže inak by k zrážke nedošlo. Zodpovednosť za prípadnú nehodu by sa preniesla asi na oboch a poistné plnenia by sa s určitosťou naťahovali. To, že na susednej vedľajšej ceste je stopka, neznamená, že autu, ktoré na nej nezastaví pred hranicou križovatky, netreba dať prednosť!
Fotka predmetnej križovatky z Google Earth.
Ako to je v našom prípade?
Vec som si už dávnejšie vo vlastnom záujme odkonzultoval aj s inštruktorom autoškoly aj s dopravným policajtom a utvrdil som sa vo svojom názore. Možno niektorí z vás ostanú prekvapení, ale prednosť má vodič na vozidle A, ktorý má na dodatkovej tabuli znázornenú trojramennú križovatku. Žiadne pravidlo pravej ruky v tomto prípade neplatí. Dokonca pre vodiča vozidla B platí, že pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste. A to aj v prípade, že v tomto prípade obe cesty v podstate končia obytnú zónu. Navyše v aktuálnej úprave zákona nie je jednoznačne určené, čo presne je miesto mimo cesty. O zmenu sa poslanci usilovali už v minulosti.