Tí s celoročnými plášťami, sa tejto téme radi vyhnú. Ostatní sa prezúvaniu musia venovať. Ak nezveria auto do pneuservisu, ale majú druhú sadu diskov s letnými pneumatikami, nastáva obdobie prezúvania. Nie je to nič náročné. Mnohí to stále robia svojpomocne.

V prvom rade si pogratulujte - ak ste ich na jesň umyli

Mne sa to nepodarilo (zvyčajne to spravím). Tak som teraz musel najprv letnú sadu poumývať. Samozrejme,, najhoršie na tom boli predné 2 kolesá. Špina z brzdových platničiek jednoducho identifikuje, ktoré sú predné a ktoré zadné kolesá.

Predné disky boli výrazne špinavé.

Na umývanie som vybral bežný čistiaci prostriedok určený na diskykefku z AutoKelly. Na to, aby ste špinu dostali dole, sa jednoducho budete musieť diskov dotknúť. Začnite s vnútornou stranou, predsa len, je vždy špinavšia.

Nie je to ideál, ale dá sa to. Čierne škvrny sú nalepený asfalt a zvyšky lepidla z vyváženia. 

Pozor pri zdvíhaní

Keď už máte letnú sadu pripravenú, môžete sa pustiť do dvíhania auta. Tu ale pozor, treba dodržať zopár rád. Uistite sa, že auto zdvíhate na rovnej ploche. To je absolútný základ. Zatiahnite ručnú brzdu, zaradiť rýchlostný stupeň pri zadokolkách nie je potrebné, ale ja to vždy spravím. Ak už máte elektronickú ručnú brzdu, plne postačí, funguje totiž na 4 kolesá. Pod protiľahlé koleso (voči tomu, ktoré idete meniť a zdvíhať na tej strane auto) podložte nejaký klin. Ja na to používám drevené kliny zo stavby krovu.

Pod koleso si pri zdvíhaní dajte klin.

Môžete použiť výrobcom dodávaný zdvihák, ten je však vo veľa prípadoch dosť nestabilný a tak je lepšie použiť hydraulický. Na bežné prezutie nevyužívam stojky, po zdvihnutí auta len pre istotu pod prah hodím druhý disk. Kto si chce byť istý, môže ich podložiť pod nápravnicu (keďže pod zdvíhacim bodom je hydraulický zdvihák).

Ak nemáte rovný podklad, využite niečo, kde nebude mať zdvihák problém s pohybom. Ja som využil hrubú gumenú podložku.

Skrutky či matice povoľte ešte s kolesami pevne na zemi

Kto má rázový úťahovák, môže to spraviť aj s kolesom vo vzduchu. Keď už máte disk dole, odporúčam okrem kontroly (aspoň vizuálnej) všetkých komponentov, ako sú brzdy, tlmiče, prachovky či čapov a silentblokov. Ja tiež celé podbehy vyumývam od špiny a to vrátane lemov (kde by mohla prísť korózia ako prvá). Raz za pár rokov dám dole aj plastové kryty podbehov, tiež sa tam občas nazbiera špina z ciest.

Po zdvihnutí si vždy podbehy vyčistím.

Je to o dosť lepšie.

Je dobré zobrať drôtenú kefku a vyčistiť dosadaciu plochu pre disk.

Či už to budete robiť ručne, alebo pomocou vŕtačky, nechám na vás. Niekto odporúča naniesť na dosadaciu plochu trocha medenej pasty či nejakého maziva, niekto to vyslovene neodporúča. Ja som roky nič nedával, potom začal a predstavte si, nič sa nikdy nestalo (hrôzostrašné scenáre s uvoľnením disku sa nestali). Všetkého ale s mierou, ak by ste naniesli veľa maziva, môže sa počas jazdy uvoľniť a odstredivou silou dostať na kotúče, kde zníži činnosť bŕzd. Ak si nie ste istí, radšej tam nič nedávajte.

Dosadaciu plochu pre disk si drôtenou kefou vyčistite najlepšie, ako to ide.

Po výmene všetkých kolies tie zimné vyčistite

Keďže je vonku teplejšie, ako na jeseň pri výmene za zimné, tak som ich vyčistil aj ja. Pred odložením do pivnice ich nechajte vyschnúť, nech ich nedáte dnu zbytočne mokré. Pneumatiky môžete ošetriť oživovačom na pneu.

Po prezutí si môžete na pneumatiky naniesť oživovač pneu.

Obutú sadu je ideálne skladovať na stojane pre disky

Nezaberú tak veľa miesta a pneumatiky sa neničia. Pred uskladnením si ešte poznačte popisovačom, ktorý disk bol na ktorej strane. Ak máte auto s predným pohonom, skôr sa zjazdia tie predné a tak ich na ďalšiu sezónu prehoďte dozadu.

Pomocou ceruzky si na vnútornú časť pneumatiky naznačte, z ktorej strany bola.

Ak máte auto so zadným pohonom, je to trocha komplikovanejšie

Ak je rozdiel v hĺbke dezénu medzi prednými a zadnými viac ako 2 či 3 mm, v takom prípade by som zadné za predné nemenil. Pri štvorkolkách by sa mali plášte zjazdiť rovnomerne no a ak máte na aute dvojrozmernú sadu, tu vám rady s výmenou pneumatík nebudú k ničomu.

Na stojan sa zmestia pneumatiky so šírkou aspoň 235 mm, moje majú šírku 225 mm.

Pneumatiky mimo sezóny odložte na stojan

Ideál je tmavšia miestnosť - pivnica/garáž, so stabilnou teplotou. Nemusíte dodržiavať exaktných 15 stupňov Celsia, ale určite nie je vhodné ich mať niekde, kde je v lete aj +30. Na stojan existujú aj obaly na pneumatiky, ktorým si celú sadu zakryjete, opäť ale neodporúčam ho nasadiť na ešte mokré pneumatiky. Prezúvanie tak mám za sebou, nabudúce je na rade poriadne umytie auta a ochrana karosérie.

Ja disky uskladňujem na suchom mieste bez prístupu slnka, plachtu však na disky dajte, až keď po umytí uschnú.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov