Štúdia American Automobile Association AAA zistila, že sa musíme učiť príliš veľa mien. Hovorí o takzvaných „pokročilých asistenčných systémoch vodiča“ a hneď využila ďalšiu skratku: ADAS (advanced driver-assist systems), lebo, čo si budeme hovoriť, angličtina miluje skratky. Štúdia sa pýta, či vedia zaručene všetci, čo vlastne robí taký Distronic Plus spolu so systémom Steering Assist, akú úlohu má Adaptive Cruise Control doplnený o funkciu Stop & Go, prípadne ako chráni Collision Warning spolu s Brake Support. Vraj kým si nepreštuduje zákazník tlačové správy alebo celý manuál od auta, môže byť z tohto celého zmätený. Tu by som rád zdôraznil, že názvy systémov sú v rodnom jazyku motoristov, ktorí majú vraj problém sa v tom zorientovať. Čo už máme potom povedať my, ktorým ani samotné slovíčka veľa nehovoria?
Hodil by sa asistent asistentov
Americky autoklub si zobral na mušku 34 značiek automobilov predávaných v USA, pričom zistil, že len automatické núdzové brzdenie má 40 rôznych označení. Adaptívny tempomat dokážu výrobcovia pomenovať dvadsiatimi spôsobmi, 19 názvov prischlo systému na udržiavanie vozidla v jazdných pruhoch, a to už nehovoriac o automatických diaľkových svetlách s 18 názvami alebo o systéme strážiacom zadnú časť pri vyparkovaní s 15 označeniami.
Označovanie systémov spôsobuje zmätok aj pre technikov autoklubu, ktorí narážajú na tento problém pri vzdialenej komunikácii so zákazníkom, keď vlastne ani jeden v telefóne presne nevie, o čo ide. Situácia sa ďalej pôvabne zamotáva v prípade, ak rôzne systémy výrobcovia zabalia do bezpečnostných balíkov – v čom je napríklad reálny rozdiel medzi balíkom AcuraWatch a Honda Sensing? Toto sú už statočné rébusy aj pre odborných novinárov z redakcie Roadshow (my v Topspeede v tom máme jasno, akože).
Do tohto zmätku prichádza americký autoklub so štandardizovaným zoznamom systémov ADAS a dúfa, že si ho výrobcovia a zástupcovia značiek osvoja. AAA pripúšťa, že jednotlivé značky budú používať aj svoje unikátne názvy, ale silno odporúča používať zjednocujúce názvy v reklamách, návodoch na použitie a všade tam, kde by to malo zjednodušiť pochopenie pojmov zákazníkom. Pri maximálnej skromnosti autoklub pripúšťa, že zoznam nie je dokonalý, ale je to aspoň začiatok dlhej plodnej debaty a bolo by maximálne užitočné, aby si ho osvojili všetci, ktorí prichádzajú s autami profesionálne do styku.
Navrhované zjednocujúce názvy obsahujú napríklad:
Adaptive Cruise Control – adaptívny tempomat;
Dynamic Driving Assistance – systém ovládajúci akceleráciu, brzdenie a natáčanie volantu;
Semi-Automated Parking Assistance - asistent parkovania, pri ktorom vodič určuje rýchlosť posúvania auta;
Fully-Automated Parking Assistance - parkuje kompletne za vodiča.
Zoznam starostlivo rozlišuje aj dvojicu:
Forward Automatic Emergency Braking – strážiaci predný náraz;
Reverse Automatic Emergency Braking – strážiaci náraz pri jazde vzad.
Celý zoznam navrhovaných názvov systémov si môžete prezrieť TU a mňa už len zaujíma, či si myslíte, že je potrebné názvoslovie zjednotiť a či je šanca na jednotný slovník. Lebo keď si vezmeme len taký stabilizačný systém, ktorému familiárne všetci hovoríme ESP, už tu máme hneď niekoľko desiatok rozličných skratiek. Hoci konkrétne v tomto prípade sa EU predsa len zjednotila na skratke ESC. To je však len omrvinka z tejto terminologickej pletenky.
Zdroj: www.cnet.com