Rozumný vodič auto na zimu pripraví s príchodom novembra. Bez ohľadu na aktuálne počasie. Je jasné, že sa zmení zo dňa na deň. Od 11. mesiaca už nie je priestor na prekvapenia a nečakané počasie. Až do marca totiž platí: "Počasie nie je zlé, len ľudia/autá sú nepripravené...". Prípravu auta na zimu je vhodné rozdeliť na dve skupiny. To, čo môžete urobiť sami (pre efektívnosť, nenáročnosť a šetrenie peňazí, samozrejme) a veci, ktoré je fakt lepšie dať urobiť autoservisu, lebo bežný motorista nemá potrebnú výbavu, skúsenosti ani zručnosť.
UROBTE SI SAMI:
PREMAŽTE SI TESNENIA DVERÍ A KUFRA
Jednou zo základných vecí by malo byť premazanie všetkých tesnení dverí aj kufra tuhým mazadlom. Zabránite tak nie len nepríjemnému primŕzaniu dverí o karosériu, ale zásadne gumičky a priž ochránite pred starnutím a praskaním. Na premazanie tesnení je vhodné použiť praticky čokoľvek od živočíšnej masti (ak vám nevadí zápach), cez krém na ruky až po rôzne tuhé masti na to určené. Je málo horších situácií, ako nebyť schopný sa do vlastného auta ráno vôbec dostať. Vhodné mazivá pre zimné podmienky
VYMEŇTE SI ZMES V OSTREKOVAČOCH
Nečakajte na prvé mrazy. Môžu narobiť škodu v desiatkách eur, keď ľad potrhá gumové vedenia, poškodí motorček, alebo priamo nádržku na zmes. Čo najskôr nalejte aspoň časť nemrznúcej zimnej zmesi do ostrekovačov, nech je jej odolnosť spočiatku aspon do -5°C. Postupne ju nahrádzajte až do úrovne po -15°C. V aute po celú zimu vozte aspoň jedno balenie zimnej zmesi pre ostrekovače, budete prekvapení, ako rýchlo sa s príchodom mrzkého počasia zrazu začne míňať.
ŠKRABKA, METLA A RUKAVICE
Skrehnuté boľavé prsty od snehu a ľadu sú mimoriadne neprijemné. Nejeden človek sa pri oškrabávaní námrazy z auta aj poraní. Či už o ľad samotný, alebo o stierače, či iné časti auta. Okrem metličky a kvalitnej zimnej škrabky odporúčam mať v aute aj rukavice alebo škrabku, ktorej je rukavica súčasťou.
STIERAČE - SÚ ROVNAKO DOLEŽITÉ AKO ZIMNÉ PNEU
Načo je auto prezuté na zimné pneumatiky, keď nevidíte kam idete? Ostatných pár rokov sa ukazuje, že stierače vydržia stále menej a menej. Dnes ich už treba vymeniť každý rok. Je to na porazenie. Hlavne, ak máte doma viacero áut. No ísť hlavou proti múru určite nie je rozumné. Výmenu stieračov zvládne každý dospelý človek, ozaj nie je nutné to robiť v servise. Ich výber stieračov je široký, od špičkových značkových až po lacné náhrady. Všeobecne platí, že je rozumnejšie stierače vymieňať na jar a cez zimu ich o sneh a ľad doraziť. Ak už aj pri jemnom daždi dobre nevidíte, vymeňte ich aj teraz. Inak sa môže stať, že ich pre zlý výhľad na jar nebude na čo dať...
Mnoho predajcov akumulátorov motoristov dookola nabáda pred zimou vymeniť akumulátor. "Najlepšie" by bolo kupovať novú pred každou zimou... Vôbec nie! Zožeňte si inteligentnú nabíjačku a neuveríte koľko rokov vám akumulátor vydrží.
DOBITE SI AKUMULÁTOR
Slabá baterka neschopná naštartovať auto po mrazivej, alebo niekedy aj chladnej noci je veľká frustrácia. Uvidíte, že práve v to ráno sa budete ponáhľať najviac! Krásne, kompaktné a na obsluhu jednoduché nabíjačky akumulátorov dnes kúpite v každom serióznom obchode s nahradnými dielmi pre motoristov. www.motointegrator.sk ich ponúka tiež niekoľko. Majú v sebe niekoľko programov a aj polomŕtvy akumulátor dokážu vrátiť do hry v priebehu menej ako 24h. Kúpa nabíjačky dokáže ušetriť kúpu niekoľkých akumulátorov. Čím viac áut doma máte, tým viac sa vyplatí. S pravidelným dobíjaním akumulátora (aspoň raz štvrťročne) môžete životnosť akumulátora predĺžiť aj dvojnásobne. Pri dvoch vozidlách doma máte investícu už po dvoch-troch späť a potom už len šetríte. Stačí mať možnosť zaparkovať auto na jeden deň blízko 240V zástrčky. Kvalitné nabíjačky akumulátorov nájdete na www.motointegrator.sk za cenu jednej plnej nádrže a vydrží vám aj desaťročie:
https://www.motointegrator.sk/produkty/60994-prostownik-exide-exide-124
https://www.motointegrator.sk/produkty/167528-nabijacka-telwin-alpine-18-807545
https://www.motointegrator.sk/produkty/632126-prostownik-telwin-807561
SKONTROLUJTE SI CHLADIACU ZMES MOTORA
Ani toto nemusia robiť borci v servise. Stačí vám jednoduché zariadenie. Stačí doň nasať alebo na sklíčko kvapnúť trochu zmesi z chladiča a za pár sekúnd viete výsledok. Podobne, ako nabíjačka akumulátorov, sú merače hustoty k dispozícii u každého poriadneho predajcu automobilových dielov a doplnkov. Všeobecne je fajn mať chladiacu zmes odolnú aspoň na -25°C a menej. Nie, že by tu boli také mrazy bežne, no nepotrebujete riešiť prasknutú hlavu valcov alebo iné časti motora ako prvú vec na Nový rok kdesi po silvestrovskej noci v Tatrách, však?
Nech urobia v autoservise:
PREZUŤ A VYVÁŽIŤ PNEUMATIKY, NASTAVIŤ GEOMETRIU
Každý si dokáže auto prezuť svojpomocne doma. Tu však nejde len o ich nahodenie na nápravy. Zimné kolesá vám stáli ktovie kde a ktovie ako 8 mesiacov. Nehovoriac o tom, v akej kondíci zimu ukončili. Určite má zmysel zimné kolesá prevážiť. V rýchlostiach nad 100 km/h, ktoré jazdíme všetci aj v zimnom období, je od nevyvážených kolies nepríjemné nie len trasenie volantu, ale aj poškodzovanie ložísk náboja a iných podvozkových častí. Ak auto po lete očividne ťahá do strany alebo sú letné pneumatiky zjazdené nerovnomerne, určite je čas na geometriu. Nestojí veľa, niektoré servisy ju v akcii ponúkajú za polovičnú cenu alebo pri kompletnom prezutí a vyvážení dokonca bezplatne. Tu sa neoplatí šetriť. Je to ako so stieračmi, je rozumnejšie geometriu nastavovať po zime, no ak ju máte očividne zlú, neradno otáľať. Ubezpečte sa, že vaše pneu nemajú menej než 4 mm dezén. Overíte si to veľmi jednoducho, stačí na to 2 € minca. Jej strieborný okraj má presne 4 mm. Ak ho uprostred dezénu na 2-3 miestach nedokážete "schovať", je čas kúpiť nové zimné pneumatiky.
Ak na hory nechodíte počas zimy pravidelne, zimné reťaze by som v kufri zbytočne nevozil. Sú zbytočne ťažké, otravné na skladovanie aj umiestnenie bez toho aby neustále drnčali.
NASTAVIŤ SVETLÁ
Tma je dlho a prichádza skoro. Doposiaľ nám svetlá slúžili hlavne na to, aby sme boli videní. Od teraz však chceme vidieť čo najviac aj my. Keď svetlá škúlia a stretávacie neosvietia priestor aspoň 30-35 metrov pred autom, nie je to dobré a zbytočne riskujete. Väčšina áut nemá problém s tým, že by protiidúcu premávku oslňovali, naopak, mnohí majú svetlá padnuté dolu a žiarovkami si svietia na predný nárazník. Pri stovke prejde auto každú sekundu 28 metrov. Ak tento priestor nemáte nasvietený správne, máte problém! Ak nepoznáte postup, ako si svetlá svojpomocne nastaviť o stenu alebo garážové dvere, zverte to ľuďom, ktorí na to v servise majú špeci zariadenia. Mnohé servisy dnes ponúkajú aj službu leštenia zájdených a zožltnutých krytov hlavných reflektorov, ktoré pôsobením slnka starnú a zásadne znižujú svietivost. Vyleštiť jedno svetlo stojí v priemere 15 € a trvá asi 15-20 minút. A určite to stojí za to. Ušetríte na kúpe nových hlavných reflektorov.
FILTRE VETRANIA KABÍNY MAX. NA 2 ROKY
Staré, zanesené a navlhnuté filtre vetrania/kúrenia zahmlievanie okien zvnútra zásadne zvyšujú. Okrem toho okná zvnútra špinia mastným vzduchom. Cez deň to zväčša nie je problém, no vypomstí sa to v tme. Sklo má zrazu machule, fľaky a v kombinácii s dažďom sa cezeň nepozerá vôbec dobre. V tejto fáze treba okno zvnútra umyť a čo najskôr riešiť nové vzduchové filtre vetrania kabíny. Okno bude totiž za pár dní znova mastné a špinavé.
KLIMATIZÁCIA - ZÁSADNE POMOŽE AJ V ZIME
Nie na chladenie, samozrejme. Funkčná klimatizácia má však ďalšiu skvelú vlastnosť. Vysušuje vzduch. Zahmlené okná v sychravom alebo daždivom, či veľmi chladnom počasí, keď je rozdiel teplôt vnútri auta a vonku veľký, dokáže funkčná klíma vyriešiť v priebehu niekoľkých sekúnd. Určite je preto vhodné mať ju v dobrom stave. Jej natlakovanie, tesnosť i množstvo chladiacej zmesi v nej zmerajú v servise na špeciálnej mašine za pár minút.