Kedysi to bolo v mrazoch nepríjemné. Ťažké ranné štarty, mlynkujúci štartér, traktorový chod a smrad zo starších motorov. To všetko z ciest pomaly mizne. Technika sa mení a napreduje. Studené motory bolo kedysi nutné pred jazdou zahriať na voľnobeh. Dnes sadnete do auta a môžete vyraziť. Motory idú pekne a hladko hneď po štarte, ako by sa nič nedialo. Odzvonilo zahrievaniu?
Čím je vonku chladnejšie, tým viac motory trpia. Idú hladko, no olej je stuhnutý a nefunguje optimálne. Žiadať od motora hneď výkon, nie je dobrý nápad. Je určite lepšie počkať, kým olej zredne. Postačí aj päť minútové zahrievanie, kým auto očistíte od snehu a námrazy. Nemusíte dosiahnuť prevádzkovú teplotu (cca 90°C).
Svetom už dlhšie koluje informácia o tom, že auto zahrievať netreba. Bohatá zmes zážihových motorov vraj v počiatočných fázach splachuje motorový olej zo stien valcov. Na jednej strane to síce pravda je, no výrobcovia palív sa dnes predbiehajú v tom, kto ponúkne lepšie a pre motor hodnotnejšie palivo. To znamená prísady a medzi nimi nejeden výrobca palív deklaruje aj mazacie účinky moderných benzínov. Nafta ich má prirodzene. Opak je teda pravdou. Studený motor síce vypúšťa viac emisií, ale rýchly proces zahrievania pod záťažou agregátu nie je dobré riešenie, i keď dosiahnete jeho rýchlejšie zahriatie. Hustý olej, neschopný premazať aj ťažšie dostupné miesta motora, je iste horší, než čiastočne spláchnutý olej bohatou zmesou vo valci...
Motor má pohyblivé a pevné časti. Vyrobené sú z rôznych materiálov, väčšinou zo zliatin kovov. Kov vplyvom tepla pracuje, rozťahuje sa. Preto mu rýchla zmena teplôt neprospieva. Pohyblivá časť motora musí byť mazaná olejom. Pre správny chod motora používajte výhradne výrobcom predpísanú špecifikáciu oleja. Olej totiž chladom tuhne. „Studený olej vo vozidle nemá také mazacie schopnosti. Keď vodič hneď motor zaťaží, olej sa nestihne ohriať a v systéme mazania neplní svoju funkciu. Motor trpí,“ tvrdí Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Českú a Slovenskú republiku.
Benzín, diesel alebo LPG?
Naftový motor pracuje inak ako benzínový. Dieselový agregát sa zohrieva dlhšie. Preto nie je vhodný na krátke trasy v meste. Na tieto je určite vhodnejší benzínový motor, alebo motor na LPG, a to aj za cenu vyššej spotreby. „LPG systémy výrobcovia skvalitnili. Moderné motory zvyčajne štartujú na benzín. Po krátkom zahriatí motora prepnú automaticky na plyn,“ dodal Rudolf Staník, konateľ spoločnosti AZ Car, ktorá je kľúčovým partnerom ProfiAuto.
Zahrievanie motora pôsobí na auto len pozitívne. Zaručí menšie namáhanie motora, jeho dlhšiu životnosť, komfort teplejšieho interiéru, bezpečnosť v podobe odmrazených skiel a zrkadiel.
Moderný motor po mrazivej noci zahrievať na voľnobehu vyslovene netreba. Pár desiatok sekúnd po naštartovaní je na jazdu pripravený. Prečo však nevyužiť čas potrebný na očistenie auta s naštartovaným motorom? Prospeje to komfortu posádky aj bezpečnosti.
Rady na záver:
* zahrievanie zmrznutého motora nie je nevyhnutné, ale pre komfort a bezpečnosť premávky prospešné,
* so studeným motorom sa vyhýbajte vysokým otáčkam a tlačeniu na plyn,
* plyn pridávajte viac až keď sa motor zohreje, špeciálne ak máte turbomotor,
* voľte len kvalitné motorové oleje.