Vľavo Toyo T1R, vpravo Kumho V70a
O koľko budem na semislikoch rýchlejší na okruhu? Mám si kúpiť športové pneumatiky alebo semisliky? Nemôže byť nič lepšie, než obidve varianty vyskúšať na jednom okruhu, na jednom aute a rozhodnúť sa podľa výsledkov.
Najlepšie by bolo zobrať na okruh športové pneumatiky a semisliky, obuť ich na to isté auto a porovnať. Presne toto urobili redaktori z britského portálu tyrereviews.co.uk. Zobrali Toyotu MR2 druhej generácie s výkonom 315 koní (áno, mala v strede turbomotor) a hmotnosťou 1100 kg, obuli na ňu najprv semisliky Kumho V70a s tvrdou zmesou a potom športové pneumatiky Toyo T1R a porovnali ich na Donington Parku. Dáta zaznamenali pomocou telemetrie a premietli do grafov.
Donington Park, rýchlosti a preťaženia
Na MR2 obuli najprv semisliky a šup na trať. V prvom stinte sa len oťukávali, pneumatiky zahriali a pomaly zrýchľovali. Po niekoľkých ostrých kolách zamierili do boxov, aby zmerali tlaky v pneumatikách a zistili ako sa zvýšili. Auto nechali vychladnúť a začali druhý stint, teraz už so správnymi tlakmi a na čas. Cítili, že predok auta je necitlivý, akoby váhal pred zmenou smeru. No semisliky sa zahryzli a nasmerovali auto k vrcholu zákruty. Brzdiť mohli neskôr ako zvyčajne. Auto bolo na limite ovládateľné. Na trati však bola hustá premávka, takže rýchle kolá nemohli jazdiť hneď. Keď sa trať uvoľnila, začali jazdiť na čas. Prvé kolo zvládli za 1:23.4, čo je dobrý čas. V druhom kole čas ešte vylepšili na 1:22.9, bez šmykov, bez krízoviek, presne podľa plánu.
Donington Park, kolo - rýchlosti a preťaženia podľa času
Potom prišli na rad športové pneumatiky. Povzbudení výsledkami z predošlích stintov, začali jazdiť zhurta. Hneď do prvej zákruty nedobrzdili, minuli vrchol takmer o meter a vo výjazde veľa nechýbalo a skončili by v štrkovej výbehovej zóne. Museli auto znova spoznať a zase pomaly zrýchľovať. Najväčší rozdiel si všimli pri brzdení. Kým pri semislikoch bolo brzdenie o tom, aby pedál zatlačili čo najviac do podlahy, pri športových pneumatikách museli brzdiť jemnejšie, pretože pneu sa dostávali na limit trakcie. Vjazd do zákruty bol pocitovo lepší, ale pri výjazde sa museli hrať s plynom, aby nebolo auto pretáčavé. Trvalo 4 rýchle kolá kým sa športové pneumatiky prehriali a stratili priľnavosť. Na športových pneumatikách zajazdili najlepší čas 1:25.0, čo je o 2,1 s horšie ako na semislikoch. Redaktori teda zistili, že na športových pneumatikách sa jazdec viacej zapotí, ale jazdiť na nich je väčšia zábava, pretože s autom sa stále niečo deje.
Donington Park, kolo - rýchlosti a preťaženia podľa vzdialenosti
Na trati tak vyhrali lepším časom semisliky, ale ako je to v premávke? Semisliky sú na suchej ceste ok. Keď s nimi budete jazdiť zistíte, že sú hlučnejšie, trvá im trochu dlhšie kým sa zahrejú, ale podávajú lepšiu spätnú väzbu. Ak naprší, tak sa začne zábava. Kým je cesta iba mokrá, tak semisliky s tým nemajú problém. Síce ich tak ľahko nezahrejete a nebudú mať takú priľnavosť ako na suchu, ale jazdiť sa dá svižne. Problém začína ak natrafíte na vodu. Semisliky nemajú tak veľa drážok na odvod vody ako športové pneumatiky a tak veľmi ľahko skončíte v aquaplaningu pri akejkoľvek rýchlosti.
Donington Park, Crainer's Curve, prejazdové rýchlosti
Donington Park, Crainer's Curve, rýchlosti a preťaženia
Oplatí sa teda dať semisliky na auto? Ak používate auto každý deň, tak určite nie. Tu viac využijete športové pneumatiky bez strachu z aquaplaningu pri vode vo vyjazdených koľajách. Ak máte auto ako víkendovku na jazdenie na okruhu alebo amatérske preteky, tak semisliky sú dobrá investícia. Nielenže s nimi bude rýchlejší, ale to preťaženie v zákrutách a pri brzdení skutočne stojí za to.
Donington Park, Old Hairpin, prejazdové rýchlosti
V grafoch a obrázkoch reprezentuje modrá farba semisliky Kumho V70a a červená športové pneumatiky Toyo T1R. Za podnet k článku ďakujem Vladovi Okálimu.
Zdroj: tyrereviews.co.uk