Jazda s prívesným vozíkom vyžaduje omnoho väčšiu pozornosť a pripravenosť zvládať krízové momenty. Som rád, že už niekoľko rokov si žiaci v autoškole (VO sk. B) musia takú jazdu skúsiť.
To, aké dôležité je správne rozloženie hmotnosti na prívesnom vozíku, pekne znázorňuje malý experiment. Na pohyblivom páse je model Fordu Mustang, ktorý ťahá maketu jednoduchého prívesného vozíka. Keď vozík naložíte váhou správne (medzi ťažné zariadenie a nápravu vozíka), súprava je podstatne lepšie ovládateľná, resp. stabilná. Ak ho naložíte zle, experiment uvidíte v prvom videu...
Poviete si, že to je len modelová situácia. Ale osobne si myslím, že má veľmi dobrú výpovednú hodnotu. Hoci je použitý niekoľkokrát zmenšený RC model oproti reálnemu autu. Tak poďme si pozrieť ešte jedno veľmi staré, ale reálne video z Poľska. Klasická situácia, dosť bežná i na našich cestách. Jedno osobné auto ťahá podval a na ňom druhé obdobné auto. Vo vyššej rýchlosti nie je problém súpravu rozkývať, a môže to skončiť rovnako, ako vo videu...
Keď sa rozhodnete ťahať, spočítajte si celkovú hmotnosť jazdnej súpravy. Ak prekročíte určitú hmotnosť, obyčajné Béčko Vám ako oprávnenie nestačí. Čo na to hovorí aktuálne znenie zákona?
Do skupiny motorových vozidiel B patria motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny AM, A1, A2, A a T (motorka a traktor), ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a ktoré sú konštruované a určené na prepravu najviac ôsmich osôb okrem vodiča; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg. Pod skupinu B ďalej patria motorové vozidlá s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg za predpokladu, že najväčšia prípustná celková hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 4 250 kg.
Do skupiny motorových vozidiel BE patria jazdné súpravy pozostávajúce z ťažného vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg.