Automatická prevodovka je po motore druhý najzložitejší a druhý najdrahší komponent vozidla. Určite nestojí za to riskovať, skúšať a dúfať. Z času na čas jej tiež treba vymeniť olej. Aj keď viacerí výrobcovia tvrdia, že netreba...
Azda každý vodič vie, že spaľovací motor funguje skvelo vtedy, keď sa mu v pravidelných intervaloch vymieňa olej a filter. Viem o takých, ktorí autu určenému pre bežnú premávku (nie pretekárskemu špeciálu) vymenia olej každých 5 000 km. Oveľa väčšou skupinou, do ktorej patrím aj ja, sú tí, ktorí ho menia každých 10 000 km. Iní to viažu na ročné obdobie a výmenu oleja robia pravidelne na jar. No najviac je tých, ktorí menia olej ako káže výrobca. Či už každých 15 alebo pri longlajfoch dokonca každých 25 až 30 tisíc kilometrov. Tým, že na žiadnom aute používanom bežne by som viac než 20 000 km interval neakceptoval sa teraz zapodievať nechcem.
Bludy
Zaráža ma iné. Mnohí výrobcovia za odporúčaný servis nutnosť výmeny oleja v samočinnej prevodovke neuvádzajú. A ak, tak len raz za celú životnosť auta, povedzme po prvých 50 000 km. Žijeme síce dobu, v ktorej sa na menšiu trvácnosť áut sťažujeme viac než inokedy, no zároveň si len málo z nás uvedomuje, že dnes na autách najazdíme stovky tisíc kilomertov a tvárime sa, že je to normálne. Áno, dnes už je, no ešte pred 25 rokmi to tak nebolo. Opýtajte sa svojich otcov, robiť generálnu opravu motora každých 30 - 50 km bolo normálne. Výrobcovia dokonca uvádzali aj maximálny akceptovateľných počet GO. Väčšina mala tuším 3. Autá dnes už možno nie sú tak trvácne a spoľahlivé ako v 90. rokoch (čo je dané ich pretechnizovaním aj snahou lepšie točiť biznis), stále však platí, že množstvá kilometrov, ktoré na autách dnes ľudia bežne robia sú násobne väčšie ako pred dvoma desaťročiami. No treba sa o ne patrične starať.
Základný kit pre výmenu oleja v prevodovke obsahuje okrem oleja a hadičky aj nový filter a tesnenie olejovej vane.
Mnohí poctiví servisáci sa stretávajú s nevôľou až invektívami od klientov, keď im odporučia výmenu oleja v prevodovke spolu s filtrom. No sú aj takí, ktorí výmenu doslova neodporúčajú. Prosto v tom vládne chaos, aj v odbornej obci na úrovni servisov. Tí, ktorí si s automatmi svoje problémy ešte nezažili a nemuseli ich draho riešiť, to akoby nechcú pochopiť. A pritom je to úplne logické. Rovnako ako nikde inde, ani v prevodovke olej naveky nevydrží. Vekom svoje vlastnosti prosto stráca, aj bez ohľadu na počet najazdených kilometrov. Existuje jedno zlaté pravidlo, kedy olej v automatickej prevodovke vymeniť. Možno vás prekvapí, že je pre všetky autá rovnaké. Dôvody prečo to robiť a po koľkých km sa dozviete z videa nižšie. Súvislosti a skúsenosti prezentuje Rastislav SZALAY - šéf vyhľadávaného komplexného autoservisu DOVOZY.SK s.r.o.
Je nutné v automatoch naozaj meniť olej a filter? Ak áno, ako často? A koľko to stojí? Je možné auto s automatom ťahať na lane? Ak áno, ako dlho a ako rýchlo? Na tieto a ďalšie otázky sú odpovede v nasledovnom videu:
komplexná online služba motoristom www.motointegrator.sk ponúka naozaj pestrú ponuku prevodových olejov od rôznych výrobcov mazív.
Výber prevodových olejov v prehľadom webshope www.motointegrator.sk môžete triediť podľa ceny, podľa názvu výrobcu, alebo podľa viskozity olejov. Pestrá ponuka tovarov prináša na výber výrobky od značiek Castrol, Comma, Elf, HEPU, Liqui Moly, Lotos, Mobil, Motul, Orfen, Refineria Gdanska, Ravenol, Shell, Total a Valvoline. Rovnako ako pri všetkých ostatných produktoch, aj tu môžete využiť služby zaučených pracovníkov, ktorí vám v pracovnej dobe telefonicky, alebo emailom poradia, vysvetlia. Ak chcete aj vás objednajú na konkrétny termín do najbližšieho zmluvného Q-Service. Kedykoľvek smelo zavolajte na 02 / 3260 22 11, na mobilné číslo 0907 917 927, alebo píšte na email: info@motointegrator.sk. Tí progresívnejší môžu použiť aj online diskusiu.