Nerobil som veľký prieskum, no viacero známych mi potvrdilo, že majú rovnakú potrebu. Prosto pri cúvaní vidia s tichou/vypnutou hudbou lepšie. :) Takže nás je viac. Ako veľa snáď naznačí anketa na konci článku. Divní však nie sme. Vedci na to majú vysvetlenie.
Prečo stišujeme hudbu pri cúvaní?
Mozog sa nedokáže plne sústrediť na viacero vecí naraz. Aj keď bežne robíme viacero vecí súčasne, jedna má vždy prioritu. Predný a tylový lalok sú zodpovedné za niečo iné. Keďže parkovanie cúvaním nerobíme často, hlava sa potrebuje sústrediť a hlučná hudba v tom nepomáha. Obľúbená muzika totiž uvoľňuje chemické látky ako dopamín, serotonín či norepinefrín, ktoré spôsobujú, že sa cítime uvoľnene. Tak máme problém sústrediť sa.
Šoférujete podvedome? Nepoužívate predný lalok
Iste sa vám stalo, že ste šoférovali a ani ste si to neuvedomovali. To preto, lebo máte dosť jazdných skúseností a nepotrebujete predný lalok. Ten sa aktivuje, keď mozog vyhodnotí nebezpečenstvo a analyzuje najlepšiu možnú odpoveď a reakciu. Hrá dôležitú rolu v úsudku a rozhodovaní sa. Istá štúdia z roku 2008 ukázala, že človek dosahuje úplnú dospelosť vo veku 20 rokov. To vysvetľuje pomerne častú „nedospelosť“ správania sa tínedžerov za volantom.
Tylový lalok
Počas šoférovania pracuje na získavaní informácií zo všetkých zmyslov. Vďaka tomu laloku človek dokáže ovládať predmety. Aktivuje sa, keď človek „prepína“ pozornosť z jedného predmetu na druhý. Štúdia zistila, že iba počúvanie niekoho redukuje aktivitu tylového laloku o 37 %. To znamená, že aj keď priamo nedržíte telefón počas šoférovania, stále ste vám hrozí za volantom nebezpečenstvo až o 1/3 viac ako keď by ste netelefonovali.
To všetko dáva vysvetlenie, prečo sme pri hlasnejšej hudbe na cúvanie čiastočne slepí. Stlmiť rádio pred zaradením R je, zdá sa, pre každého vodiča dobrý nápad. Mozog tak v prípade náhleho nebezpečenstva či blížiacej sa zrážky dokáže rýchlejšie a pohotovejšie zareagovať a človek má dojem, že všetko vidí lepšie.