Halogénovým žiarovkám sa venuje veľa testov. Pri xenónových výbojkách je s testovaním a porovnávaním väčší problém. Prečo? Dôvodov je viacero. Prvým je fakt, že vysvietená odrazová plocha dramaticky znehodnocuje odrazené svetlo. Test preto treba robiť na nových alebo nedávno repasovaných svetlách. Pri halogénových žiarovkách sa odrazová plocha tak výrazne a rýchlo neznehodnotí, stačí mať v poriadku predné krycie sklo alebo plexi a svetlá svietia rovnako aj po 200 tisíc km. To pri xenónoch s pôvodnou optikou vôbec neplatí.

Osram Night Braker Laser predávajú aj v efektnej krabičke ako pack, zvyšné sú jednotlivo balené.

Uznávam, že tomu starnutiu v niektorých prípadoch čiastočne pomôže denné svietenie, avšak celkový nájazd auta 200 tisíc km je absolútny strop. Pri ňom na väčšine áut budú odrazové plochy znehodnotené. V takom prípade pomôže len kvalitný repas, žiadne varenie z vody v podobe „ultra hyper“ kvalitných výbojok nepomôže. To sa potvrdilo aj v mojom teste, ale o tom neskôr.

Ak chcete mať vo svojom aute xenónové svetlá, musia spĺňať podmienku, že sú na výbojku stavané. To zistíte tak, že majú na sebe znaky DC alebo DCR, prvé znamená výbojka pre stretávací a druhé pre stretávací aj diaľkový režim. 

Druhým dôvodom, prečo sa toľko xenóny netestujú, je náročnosť pri výmene. Každý manuál od auta odporúča nechať výmenu výbojky na kvalifikovaný servis. Ak sa predsa chcete do výmeny pustiť, odporúčam odpojiť akumulátor, pre absolútnu istotu. Do výbojky totiž „idú“ kV a to skutočne nie je žiadna sranda. Ja som pri výmene používal rukavice, aj keď nie elektrikárske. Jednoducho pre istotu. Nie každý výrobca má ešte tak prístupnú výbojku, ako to bolo v mojom prípade. Automobilky totiž rátajú s tým, že tento úkon bude robiť servis a tak to nepotrebujú užívateľovi zjednodušiť. Preto je aj takýto test časovo náročnejší.

Už samotná nálepka v okolí svetlometu píše o nebezpečenstve zasiahnutia vysokým napätím, až 25 kV.

Výmena nie je vždy jednoduchá

Musíte sa k výbojke dostať, po jej dosvietení nechať aspoň 2 minúty (to odporúčam ja) vypnutý kľúč zo zapaľovania, prípadne teda odpojiť akumulátor, vymeniť ich, všetko to poskladať, zapnúť a opäť počkať pár minút, kým výbojka dosiahne plnú svietivosť. Merať alebo fotiť hneď po rozsvietení absolútne zničí celý výsledok, keďže nebudú dosiahnuté parametre svetelného toku.

Osram Night Braker Laser. Výsledok pekný, avšak cena privysoká.

Dosť ale omáčok okolo, poďme na samotný test. Ja som použil súkromné BMW 525d generácie E39. Ako som písal, na starých 20 ročných svetlách by to nemalo zmysel vôbec riešiť, v mojom prípade sú ale svetlomety približne 5 rokov po repase, z toho majú v noci so zapnutými xenónmi najazdené odhadom do 10 tisíc km. Pri repase sa menili okrem samotnej šošovky aj krycie plexi, teda z tohto pohľadu je to defacto skoro nový svetlomet.

Osram Xenarc Original. Mala by to byť originálna náhrada, vo svietivosti ju však predstihol aj Starline.

V AutoKelly mali na výber skutočne dosť rôznych výrobcov aj s ich jednotlivými radmi, ja som do testu vybral najlacnejšie Starline, drahší variant BoostPremium, Osram Xenarc original a nakoniec to najlepšie, čo by malo byť na trhu, teda Osram Night Braker Laser Xenarc. V mojich svetlách som mal staršie výbojky od výrobcu GE, tie som ale do porovnania nebral.

Starline Boost. Najviac do biela, príjemné na jazdu v noci.

Všetky fotky, ktoré vidíte v článku, som fotil na tmavej ceste, na rovnakom mieste, bez pohnutia auta, s fotoaparátom v manuálnom režime, teda rovnako nastavený čas uzávierky, ISO alebo vyváženia bielej. Ako som na začiatku spomínal, že netreba preceňovať cenu výbojky, tak sa to v teste aj reálne ukázalo. Jediná výbojka, ktorá osvietila výraznejšie stred vozovky, a ten som na fotkách zakrúžkoval, bola Starline Premium. Najviditeľnejšie to bolo pri fotení s jedným svietiacim svetlometom (tak sú fotené aj všetky fotky), kedy práve do diaľky najsilnejšie osvetlila cestu práve hore menovaná výbojka, ktorá stojí tretinu najdrahšej.

Starline základ. Najlacnejšie v teste, zodpovedajúce drahším Osram Xenarc Original.

Tiež sa v teste ukázal fakt, že ak máte nové, či zrepasované svetlá, rozdiel vo výbojkách kúpených v kamenných obchodoch na Slovensku (nebudem rozprávať o náhradách z aliexpresu a podobne) nebude viditeľne veľký, ktorý by z môjho pohľadu stál za tú cenu navyše. Keďže všetky výbojky mali mať teplotu svetla okolo 4 300 K, teda originálnu, ani vo farbe svetla nebol viditeľný rozdiel. Netuším, aká bude životnosť všetkých výbojok, nepredpokladám však, žeby Starline Premium s cenou jednej tretiny mal aj tretinovú životnosť voči najdrahším Osram Night Braker.

Starline Premium. Jedno z najlacnejších, ale v mojom prípade víťaz testu.

Najvýraznejší rozdiel medzi najdrahším Osram Laser vľavo a o tretinu lacnejším Starline Premium vpravo.

Posolstvo na záver

Ak si teda dáte aj tú najlepšiu výbojku do starých opotrebovaných svetiel, nič to nepomôže. Chápem však, že mnoho ľudí po repase rovno zvolí najdrahší variant a potvrdí, že tá výbojka svieti perfektne. To je samozrejmé, pretože v takom svetle by svietila perfektne aj Starline výbojka. To je hlavný výsledok tohto testu a aj moja rada pre vás. Ak vám už xenónové svetlá nesvietia dobre, nekupujte drahšie výbojky len pre ich cenu. Najprv si ich dajte zrepasovať a následne sa rozhodnite, či vám tie peniaze navyše stoja za rozdiel, ktorý voľným okom prakticky neuvidíte. Ja som sa rozhodol a do svetiel putovali výbojky Staline Premium. Vo fotogalérii nižšie nájdete zoradené svetlá v tomto poradí: Starline základ, Starline Boost, Starline Premium, Osram Xenarc, Osram Night Braker Laser. Fotené to bolo tak, že vľavo bola testovaná výbojka a vpravo moja pôvodná GE výbojka.

A posledná rada na záver. Pri výmene si dávajte pozor s upevnením výbojky. Novší typ s okrúhlym bajonetom je bezproblémový, môj starší typ s oceľovým drôtikom, ktorý supluje funkciu pružiny a pritláča výbojku je uchytený veľmi "chabo". Až tak, že po toľkých výmenách si plast držiaci drôtik povedal, že má toho dosť a znefunkčnil mi uchytenie výbojky. Asi nikto pri výrobe šošovky nečakal, že niekto bude za jej životnosť vyberať výbojku toľkokrát.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov