Pre niekoho je umývanie auta len nutnosť či nepríjemnosť, pre iných relax alebo dokonca psychohygiena. Podľa toho sa delia tiež majitelia vozidiel na tých, ktorí si to len odtrpia na automatickej umývačke, a na tých, čo si auto vyčistia vo vlastnej réžii. Nielen na ručnej „wapke“, ale doma, v pohodlí.
Umývanie ako relax
Osobne patrím k poslednej skupine, a práve preto svoje autá umývam doma. Doteraz som vždy využíval len obyčajnú hadicu so striekacou pištoľou. Aktuálne majú v AutoKelly akciu na vysokotlakový čistič s príslušenstvom, ktorý som sa rozhodol vyskúšať.
K čističu dostanete okrem iného aj prípravok na umývanie podlahy a kefku s prúdom vody na čistenie podbehov.
V prvom rade, nie som detailer a len sa snažím robiť najlepšie, ako viem. To len pre prípad, ak by niekto namietal, že profesionáli to robia lepšie. Poďme však k samotnému umývaniu. Keďže kolesá už máme vyčistené, ostala nám po zimnej prevádzke špinavá karoséria.
Ja som sa teda rozhodol umyť auto vysokotlakovým čističom. V balení nájdete okrem neho aj kefku, s ktorou sa ľahšie dostanete k podbehom či niektorým častiam podvozka. Keďže som ale tieto veci už mal čisté, idem rovno na karosériu.
Kefka pomôže pri čistení podbehov.
Nezabudnite čítať návod
Kto chce, môže si k tomuto čističu prikúpiť nádobku na aktívnu penu, ja som sa rozhodol samotný šampón naniesť ručne. Najprv však samotný prístroj. V prvom rade, treba si prečítať návod a dôkladne všetko poskladať. Nezabudnite na filter, ktorý je dôležitý a umiestňuje sa ešte pred samotný čistič. Všetky časti je nutné poriadne dotiahnuť, aby vám zbytočne netiekla voda tam kam nemá.
Nezabudnite na zapojenie filtra.
Ak už máte všetko na svojom mieste, pripojte bežnú hadicu s rýchlokoncovkou a samozrejme zapojte prístroj do 230-V zásuvky. V tomto momente veľmi opatrne pred striekacou pištoľou, tlak vody dokáže totiž veľmi nepekne zraniť. Mimochodom, na konci pištole máte k dispozícii otočnú hlavicu, ktorou si regulujete prietok vody a teda aj jej rozstrek.
Všetko poskladané, poďme na to.
Technika dvoch vedier
Auto som najprv opláchol tlakom vody, v ďalšom kroku potrebujete samozrejme vedro so šampónom. Odporúčam auto vždy umývať teplou vodou a ak máte vozidlo špinavé viac ako obvykle, použite radšej vedrá dve. Teda v jednom je len čistá voda, kde vždy po šampónovaní a umývaní kúska karosérie umývaciu rukavicu vyžmýkate a až následne si opäť naberiete šampónový roztok z druhého vedra. Týmto spôsobom špinu zotretú z karosérie nevraciate do obehu. Moje auto bolo relatívne čisté, preto som si vystačil s jednou nádobou.
Umývanie začnite od strechy a pokračujte nižšie až k prahom.
Následne potrebujete z karosérie tlakovým čističom opäť všetko opláchnuť. A nezabudnite auto po tejto procedúre vysušiť, aby na karosérii neostali fľaky od vodného kameňa. V našej lokalite tento problém máme, preto používam mikrovláknové utierky s dlhším vláknom, aby stiahli čo najviac vody.
Na sušenie používam utierku s dlhšími vláknami, na väčšie autá mám 2.
Ak je auto navoskované, má na sebe keramickú ochranu alebo nemáte čas, odporúčam takzvaný tekutý vosk alebo detailer. Ten sa aplikuje podstatne ľahšie ako tuhý vosk. Stačí ho totiž len nastriekať na suchú a čistú karosériu, zotrieť mikrovláknovou utierkou a povrch je opäť ochránený.
Tekutý vosk nanášajte na suchú karosériu, ak samozrejme výrobca nepredpisuje aplikáciu na mokrú.
Dočistenie od vosku je jednoduché.
Neumývať auto na priamom slnku
Pre istotu pripomínam, aby ste auto neumývali na priamom slnku, obzvlášť v lete. Podobne ho na priamom slnečnom svetle ani nevoskujte. Ideálne je robiť to v tieni, prípadne večer. Po umývaní vysokotlakový čistič odpojte, odpustite z neho vodu a ideálne ho nechajte vyschnúť. Keď už máme čisté kolesá aj karosériu, nabudúce sa môžeme pozrieť na poriadne vyčistenie skiel z oboch strán.
Ako zistíte, že karosériu máte dobre ošetrenú a ochránenú? Ak sa vám na nej po umytí tvoria samotné kvapky vody a tá steká okamžite dole (netvorí jednoliaty povrch), tak ste tekutý vosk aplikovali správne.