Odkedy mám v aute plyn, starajú sa oň majstri v LPG Ekomont v Ladomírovej, okres Svidník. Termín som si pre istotu dohodol týždeň vopred. Dohodli sme sa prakticky hneď...
Prišiel pondelok a ja som nacupital pred dielňu. Prvá otázka od Mirona, či je všetko v poriadku. "Áno, auto ide super, len posledných pár dní ma trápi smrad plynu v kabíne keď..." Do toho už utekal po jednoduchý, avšak veľmi účinný nástroj. Penová voda únik odhalí plynu prakticky okamžite. Celé vedenie (hadice, spojky, vstreky...) riadne napenil a sledovali sme únik. Poviete si: "To fakt, taká amatérska metóda?" Áno, je, ale asi každý, kto robil s plynom, ju pozná a využíva. Ak nie pravidelne, tak občas určite... Samozrejme, existujú merače, aj ho na dielni majú. Ja som rád, že to robili takto. Aspoň vidíte, ako únik v prípade núdze odhalíte v domácich podmienkach.
Obaly filtrov, v ktorom sa skrývajú vložky. Niektoré typy sú jednodielne. Mimochodom, v týcho hadiciach bol aj únik.
Problém spočíval v dvoch hadiciach, ktoré smerovali od reduktora k filtrom. Jednoducho sa po rokoch oslabili a v mieste spoja praskli. Trhlina bola miniatúrna. Nasledovalo odpojenie hadice, primeranie, odrezanie novej a nasadenie. Ešte predtým vybrali zo starej hadice oceľovú pružinu a dali do novej. Zamedzí sa tým jej ohýbanie. Existuje potom predpoklad, že vydrží dlhšie.
Jednoduchá a účinná metóda, ako zistiť netesnosť systému
Potom prišli na rad filtre. Otázka od Mirona: "Kde tankuješ?" Hovorím: "Len tam, kde ste hovorili, že je najlepšie. Sú prakticky všade a pre pár ušetrených centov... Prečo?" Miron: "Pozri sa na tie filtre. Prakticky im na pohľad vzhľadom na prejdené kilometre nič nie je! Nebolo ich nutné meniť, ale už keď si tu, tak to pre pokoj na duši spravíme..."
Staré filtre po roku a pol a zhruba 25 tkm. Nikdy nebolo tankované na lacných čerpačkách
Nevravím, že staré filtre nejavia známky opotrebenia. Javili. Ale s pokojom na srdci by ešte nejakých pár tisíc kilometrov vydržali. Osadenie nových filtrov je už len párminútová záležitosť.
Nové filtre... Rozdiel tam je, ale nie je to žiadna katastrofa.
Nasledovalo napojenie na diagnostiku. Tým, že bol prívod plynu odpojený, po prepnutí na voľnobežné otáčky motor zdochol. Opakovalo sa to dvakrát... Píšem to preto, aby ste neboli nepríjemne prekvapený, že motor jednoducho po výmene filtrov zhasína.
Pristavil som auto k počítaču, ku ktorému sa postavil Kamil. Všetko prekontroloval a oboznámil ma s údajmi, ktoré sú v pamäti riadiacej jednotky zapísané.
Ešte záverečné napojenie na počítač, a môže sa ísť domov...:)
Čo by ste mali o servisnej prehliadke LPG vedieť?
V podstate, ak nepociťujete plyn v kabíne (samotný je bez zápachu, ale pridáva sa zapáchajúca látka), je vhodné, aby ste do dielne zavítali aspoň raz za rok alebo po nabehaní 20 000 kilometrov. Ak tankujete na lepších miestach, môžete interval aj posunúť. Ak tankujete na tých najlacnejších miestach, tak ho určite neposúvajte.
Čo to stojí? Pevná cena neexistuje. Závisí od toho, aký systém LPG máte. Koľko filtrov v aute je, či je v aute flashlube a pod. V zásade tá najzákladnejšia prehliadka, pri ktorej v Ekomonte vymenia filtre, skontrolujú vedenie a tiež softvér, stojí od 24 eur až po 35 eur. Veľa? Nemyslím si, nie je to ani jedna plná nádrž. V priemere to vychádza menej ako jedna výmena motorového oleja s filtrom.