Správnym sezónnym uskladnením pneumatík zvýšite ich životnosť! A to sa oplatí.
Po prezutí odporúčame poznačiť si pozíciu kolies pre lepšiu orientáciu pri budúcom prezúvaní. Na „old school“ spôsobe označenia kriedou nie je nič zlé, lepšie sú však čiapočky ventilov s vyznačenou pozíciou. Po následnom prezutí nemusíte týždne jazdiť s pokreslenými bočnicami symbolmi „PZ“, „LP“ a pod. Samozrejmosťou by malo byť umytie diskov a pneumatík, či už letných, ale najmä zimných. Zbavíte sa tak soli, ktorá nerobí dobre ani gume, ani laku diskov.
Kolesá alebo len pneumatiky?
V prvom rade si potrebujeme zadefinovať, ČO ideme uskladňovať. Ak máte jednu sadu diskov po celý rok, pravdepodobne prezúvate „gumy za gumy“. V tom prípade ako prvé odporúčame zaobstarať si druhú sadu diskov. Prečo? Každoročným vyzúvaním a nazúvaním zbytočne zaťažujete pätku pneumatiky. Navyše, platíte autoservisu navyše za úkon. Vyplatí sa to jedine tým ľuďom, ktorí zjazdia za sezónu kompletnú sadu gúm.
Ak však napriek tomu trváte na tom, jazdiť na jedných ráfikoch, pneumatiky bez diskov postavte zvisle vedľa seba do radu. Neukladajte ich priamo na podlahu, ale najlepšie na drevenú paletu. Nevešajte ich na dlhé klince a neopierajte o výrazne hrany, mohli by ste ich deformovať a poškodiť. Taktiež ich nedávajte „na seba“. Tým, že nie sú nafúkané, dochádza k záťaži a deformácii bočnice. Raz za mesiac ich obvodovo pootočte, zmiernite tým konštantný tlak na jednu časť pneumatiky.
V prípade, že máte dve sady kolies – zvlášť zimné a letné, správne uskladnenie je nasledovné. Môžete ich zavesiť na stenu, dajte však pozor, aby sa pneumatika neopierala o ostré hrany. Ďalšou správnou možnosťou je ich naukladanie vodorovne „na seba“. Každý mesiac zmeňte ich poradie. Nie je optimálne, ak je koleso na spodku „veže“ celú sezónu zaťažené najviac.
Najlepšou možnosťou je zaobstarať si špeciálny stojan na kolesá. Ten za vás vyrieši množstvo starostí ohľadom správneho uskladnenia. Ak aj napriek tomu nemáte vhodné priestory, pneumatiky vám za poplatok uskladnia aj v špecializovaných pneuservisoch.
Sucho, čistota a optimálna teplota
Či už uskladňujete osobitne pneumatiky, alebo kompletné kolesá, uistite sa, že neprídu do styku s chemikáliami a ropnými produktmi. Vôňu benzínu máme radi, pneumatikám však nesvedčí. Ak ste puntičkár, ošetrite bočnice pneumatík produktom na to určeným. Dbajte aj na miesto uskladnenia. Povaly, plechové garáže a príliš vlhké pivnice nie sú priveľmi vhodné. Guma zachováva optimálne vlastnosti v suchom, čistom prostredí s teplotou do 25° Celzia. Uistite sa, že v dosahu nesála teplo od potrubí alebo radiátorov. Nenechávajte ich ani vonku, vzdušný ozón zbytočne vytvára mikrotrhliny. Ak chcete mať úplne vystarané, "oblečte" ich do návlekov určených na bezpečné skladovanie.
Podeľte sa s nami, ako uskladňujete pneumatiky vy! 26. 11. vyžrebujeme náhodný komentár a jeho autor získa od Auto Kelly stojan na kolesá zadarmo!
Špeciálny stojan je najlepšou voľbou pre uskladnenie kolies.
GRATULUJEME:
- Robert Gromoš, Košice
Do súťaže sa zapojilo 141 . Vyžrebovaných sme kontaktovali e-mailom.
Vosveteit.sk
Vedelisteze.sk
japonecnakonec 15.11.17 15:43
Kolesá skladujem v pivnici a ako ste písali, mal som len jednu sadu diskov a prezuval som z gum zimných na letné, no není dávno som kúpil ďalšie disky a nahodil nakoľko som si nechcel zničiť pneumatiky a platiť viac u pneuservise.
- 2
- 0
Sudca Vredd 15.11.17 16:12
Ja mam obute aj zimne aj letne naraz. Avsak mam jeden postreh. Vsetci znami, co maju nove auto nemaju druhe disky, ale davaju prezuvat len pneumatiky. Na otazku, preco so nekupia druhu sadu a neprehadzuju si kolesa sami mi svorne vsetci odpovedali, ze koli senzorom tlaku, ktore su povinne na vsetkych novych autach. Ja osobne by som si dal tento podla mna zbytocny system ihned odpojit a kupil by som si dalsie disky na prezuvanie, avsak ludia, co sa nevyznaju su postaveni do tejto kurioznej situacie prave koli senzorom tlaku
- 5
- 5
wewek 15.11.17 20:15
@Sudca Vreddnie na každom aute sa dá TPMS vypnúť. Ak nemáš senzory v kolesách môže ti to stále vypisovať a svietiť výstražná kontrolka.
Riešenie je kúpiť druhu sadu senzorov. Závisí potom od značky auta ako sa sensors ID aktivuje v RJ. Veľakrát to zvládne aj bežný motorista a netreba stále behať do servisu.
- 3
- 1
Tomas703 15.11.17 21:06
37.00@wewekco tak kupit dve sady original gum od svojho vyrobcu auta ? aspon ja tam mam a mam rozdielny rozmer aj leto aj zima a nic nepipa a vsetko funguje ale pocul osm o hentom ale skor ide o to ze ludia su lakomi kupit original kola od vyrobcu za 1500e ked si ich vedia zohnat za 700 ... lenze tie im pipu
- 2
- 5
Sudca Vredd 16.11.17 12:11
@Sudca VreddPre hejterov: Tym, ze mam zimne a letne naraz som mslel to, ze mam celorocne. Ja senzory tlaku nemam, akurat som sa vyjadril, ze ak by som mal, tak by som si to dal vypnut.
Pre Usporiadatela sutaze: Ja ten stojan nie ze neptrebujem, ale ja ho nechcem. bol by mi na 2 veci a aj keby som zrovna menil kolesa, tak skladovanie na takomto stojane je plytvanie drahocennym priestorom
- 0
- 0
7juri7 15.11.17 23:08
Skladujem disky s obutymi pneu na rovnej ploche regalu naukladane pekne vedla seba vo vyhriatej garazi. Samozrejme, disky riadne umyte, dekontaminovane a navoskovane. Pneu osetrene, vsetko pripravene na jar :-)
- 0
- 0
saurus 16.11.17 07:08
Kompletnu sadu kolies uskladnujem v suchej garazi a na stojane kupenom v nemenovanom supermarkete - po 2 sezonach sa uz cely naklana a je dost nestabilny takze po tejto zime bude uz asi aj nepouzitelny. Vyhra by sa mi zisla, dakujem pekne za novy stojan :)
- 1
- 0
Škodovkár 16.11.17 09:54
Pri uskladnení je dôležité hlavne značenie smeru otáčania pneumatiky. Ten sa po začatí používania pneumatiky už nesmie meniť. Umiestnenie vpredu a vzadu striedam, aby sa opotrebovávali rovnomerne.
Zimné sú väčšinou symetrické a smerové, takže tu potreba značenia odpadá.
Ale letné sú väčšinou asymetrické a pri nich je značenie nevyhnutné. Keďže skladujem obuté kolesá, tak som si označil priamo disky vo vnútri disku.
- 1
- 3
dvd15 17.11.17 10:54
Ja mám pneumatiky uložené na diskoch v garáži vždy dobre očistené a ošetrené prípravkom na ochranu pneumatík. Pneumatiky sú uložené vodorovne, uložené v dvoch stĺpikoch na sebe po dvoch a priebežne ich zvyknem aj obmienať, t.j. ktoré sú hore dám dole a naopak.
- 0
- 0
Skladnik ve sroubarne 20.11.17 19:13
Nemam v tom uplny poriadok, ale vacsinou na jar aspon 2, obcas aj 3 gumy znovu najdem. Naposledy som myslel, ze mam aj stvrtu, ale nakoniec po odhrabani roxorov a odtlaceni starej chladnicky sa ukazalo, ze to bola odtrhnuta podrazka zo snehule.
Stojan by mi vyhovoval, ale chcel by som model bez koliesok, nech ho nikto neodtlaci volakde do prdele v nasom sklade. Dakujem.
- 2
- 0