Nemusel som nič simulovať. Starší alternátor má už čo-to za sebou, horšie štarty sa pre dobrú kondíciu baterky nepotvrdili. No jedna dlhšia cesta odhalila, že dobíjanie nefunguje, a tak som popri nutnej oprave auta s kolegami natočil video o tom, ako to urobiť správne, bezpečne a lacno.
Kontrolka dobíjania pri poruche alternátora vôbec nemusí svietiť.
Možno to poznáte. Svetlá svietia slabšie, aj podsvietenie budíkov... Niečo nebude v poriadku a pritom nemusí svietiť kontrolka dobíjania, ako v mojom prípade. Ak sa navyše rozsvietia kontrolky systémov, ako ABS, airbag alebo elektronické servo, viete, na čom ste. Motor, presnejšie alternátor, nedobíja, akumulátor melie z posledného a vám zostáva pár km, kým motor bez elektriny celkom skape.
Pri vyberaní výstražného trojuholníka a lana už musíte mať na sebe výstražnú vestu.
Nezabudnite na výstražnú vestu
Čo v prípade, ak vám už ani akumulátor nedokáže dodávať šťavu a motor zdochne? Snažte sa auto odstaviť ešte pred týmto scenárom, ťažko sa vám bude tlačiť auto po tme alebo v daždi. Určite si ako prvé na seba navlečte výstražnú vestu a hor sa proti smeru jazdy postaviť výstražný trojuholník. Na diaľnici a rýchlostnej ceste minimálne 100 metrov za auto, inde aspoň 50. Trojuholník postavte bližšie k okraju cesty, zabránite tak tomu, aby iní vodiči museli ísť do protismeru alebo vám trojuholník prešli. Teraz môžete volať kamarátom alebo odťahovku. Zostaňte mimo vozidla a cesty.
Vzdialenosť výstražného trojuholníka od auta by mala byť na bežnej ceste aspoň 50 metrov. Na diaľnici a rýchlostnej ceste minimálne 100 metrov.
Ťahanie nie je veda
Keď už po vás niekto prišiel, majte pripravené lano a zistené, kde je predné ťahacie oko. Ušetrí to čas. Ťažné lano by malo mať v strede červenú vlajku. Ešte pred začiatkom ťahania si s kamarátom dohodnite znaky na núdzovú situáciu, ktorá môže nastať. Ak ste cestovali s niekým, pošlite ich do auta, ktoré vás ťahá. Otočte kľúčom do prvej polohy, aby ste nemali zamknutý volant. Počas celej dobe tiež stláčaním brzdy alebo pribrzďovaním ručnou brzdou udržujte lano napnuté. Keďže je batéria bez energie, nepôjdu výstražné blinkre, ani osvetlenie. V tom prípade pomôže aj oranžové svetlo, hlavne, aby mala karoséria časť, na ktorej drží magnet.
Kým čakáte na odťah, stojte od auta ďalej a mimo cesty.
Pri ťahaní sledujte premávku za sebou a snažte sa neprekážať rýchlejším. Budete tiež musieť oprášiť vedomosti z autoškoly o dávaní znamenia smeru rukou. Keď vašu ľavačku vykloníte priamo vľavo, dávate znamenie doľava, ak ľavačku upažíte smerom k streche, je to znamenie, že idete doprava.
Nie každé lano má v strede červenú vlajku. Ak nemá, môžete improvizovať napríklad ďalšou výstražnou vestou.
Multimeter by vám nemal chýbať
Nám sa nakoniec podarilo šťastne prísť pred dom, nabíjačkou sme čím skôr nabili akumulátor, keďže mu vybitý stav veľmi neprospieva a pustili sa do výmeny alternátora. Ten sme mali pripravený cez program Exchange z produktov AutoKelly. Príjemným bonusom je tiež vrátenie niekoľko desiatok eur, keď im donesiete späť váš starý. Ešte pred výmenou sme skúsili zmerať dobíjanie. Multimeter nastavíme na jednosmerný prúd, rozsah merania do 20 V a káble pripojíme na póly baterky. V mojom prípade ukázal slabých 12,6 V. Pre správnosť uvediem, že alternátor by mal dobíjať približne 13,8 V až 14,2 V, v novších autách je to ešte viac - až do 14,5 V. Môžete tiež skúsiť vymeniť regulátor s uhlíkmi, v našom prípade to však nepomohlo.
Alternátor je na starších autách zväčša ľahko dostupný. V nových autách s množstvom plastov to však také jednoduché nebude.
Výmena celého alternátora však nie je žiadna raketová veda. Musím len rozlišovať, či ide o motor uložený priečne alebo pozdĺžne, podľa toho máte aj priestor na jeho demontáž. Nebudem písať, čo je jednoduchšie, lebo môže sa stať, že alternátor na pozdĺžne uloženom motore bude ťažšie dostupný na výmenu, ako na motore uloženom priečne a opačne. Postup je však približne rovnaký. Ako prvé treba odpojiť mínusový kábel na akumulátore. Ďalej sme dali dole saharu s vrtuľou, aby sme mali čo najviac priestoru. Nie je to nutné, niekedy to zvládnete aj bez toho, u motorov umiestnených priečne takmer vždy. Nám to však uľahčilo manipuláciu. Niekedy musíte dať dole aj chladič, prípadne celú prednú masku. Je to prípad od prípadu.
Môžete skúsiť vymeniť aj samotné uhlíky. Mne to nepomohlo, aj keď to tak na prvý pohľad môže vyzerať.
Zmerať dobíjanie multimetrom je jednoduché, nám pri naštartovanom motore ukázal pod 13 V, čo je málo.
Skontrolujte si tiež remeň
Ďalej musí ísť dole remeň. Musíme si dať dole šponovací mechanizmus. V našom prípade to bolo veľmi jednoduché, potrebovali sme na to skrutkovač, dva kľúče s priemerom 13 mm a o pár sekúnd bol remeň dole. Dám vám jednu radu, ak nemusíte, nedávajte celý remeň dole. Môže sa vám stať, že si nebudete pamätať, ako je správne namontovaný, čo vám zaberie zbytočný čas pri montáži, prípadne ho nahodíte zle. Určite si však skontrolujte jeho stav, v našom prípade bola nutná aj jeho výmena. V ponuke AutoKelly je celý sortiment remeňov od rôznych výrobcov. Niekto v minulosti zle nahodil remeň na jednu remenicu a jedna celá drážka tak chýbala. Môže byť však aj dopraskaný vplyvom tepla, určite tak nešetrite a výmenu zvážte. Je to pár eur a nemusíte tak zostať kvôli pretrhnutému remeňu stáť niekde na krajnici. Ak už vymenený remeň máte vonku a nie je vôbec zlý, nechajte si ho v kufri. Nikdy neviete, kedy ho budete potrebovať a nezaberie vám takmer žiaden priestor.
Povolenie napínacieho mechanizmu je často jednoduché.
Skontrolujte tiež remeň, môže byť dopraskaný, alebo mu po nesprávnej manipulácii chýba drážka.
Prístup k alternátoru je už nádherný, stačí len odpojiť prívodný kábel, odskrutkovať 2 veľké skrutky na uchytenie, najlepšie s trhákom a alternátor je voľný. Na zemi si určite prekontrolujte obidva vedľa seba, počet drážok, vzdialenosť remenice od alternátora alebo konektor na prívodný kábel. Ak všetko sedí, smelo s ním do auta. Postup montáže je už jednoduchý a ide to ako po masle. Zaskrutkovať 2 hlavné skrutky, pripojiť hlavný kábel, nahodiť nový alebo starý remeň, naspäť nahodiť šponovací mechanizmus a skúsiť štart. Pre chvíľku otestovania totiž vrtuľu chladenia zatiaľ nepotrebujeme. Po pripojení káblu na baterke a naštartovaní sme zmerali s vypnutými spotrebičmi ukážkových 14,2 V, po zapnutí svetiel, vetráku kúrenia alebo výhrevu zadného skla to spadlo na 13,8 V. Takže všetko v poriadku ako má byť, môžeme doskladať zvyšné časti.
Dobre porovnajte starý a nový alternátor, počty drážok, vzdialenosť remenice od tela alternátora alebo konektor.
Treba ešte dobiť akumulátor
Určite si v tomto momente dobite akumulátor do plna, jazda s polovične nabitým akumulátorom nie je preňho prospešná a urýchlite jeho koniec. Obzvlášť, ak jazdíte krátke trasy. Z programu AutoKelly sme si vybrali nabíjačku aj pre batérie AGM, v budúcnosti je totiž pravdepodobné, že už budete mať auto s týmto typom akumulátora, a tak nebudete musieť kupovať ďalšiu.
Nezabudnite dobiť akumulátor, jazdou ho budete nabíjať zdĺhavo a čím dlhšie je vybitý, tým skôr sa skráti jeho životnosť.
POZOR! Čokoľvek budete robiť na elektrike auta, vždy odpojte jeden kábel od baterky. Môže to zachrániť nemalé peniaze.