Predtým, než sa pustíte do výmeny na vlastnú päsť, overte si, či máte potrebné náradie. Nie je nič horšie, ako keď máte polovicu práce za sebou, a ďalej sa kvôli chýbajúcemu náradiu neposuniete. Pri výmene oleja sa „majster“ potrebuje dostať pod motorovú časť, zhodiť kryt, odskrutkovať výpustnú skrutku a olejový filter. Pre domáce „hobby“ použitie raz kúpite a máte vystarané aj na desiatky rokov.
Základné náradie „na večné veky“
Logicky potrebujeme auto zdvihnúť. Pre domáce podmienky je veľmi vhodné mať lacný hydraulický zdvihák. Poslúži aj pri výmene pneumatík za letné alebo pri kontrole podvozku auta. No a najlepšie je, ak máte takéto zdviháky dva. Uľahčí vám to prácu. Vhodné sú aj stojky alebo trojnožky, na ktoré postavíte auto. Nezabudnite, že podkladať ich je nutné pod nosné časti karosérie ako napr. pozdĺžne nosníky alebo mohutnú nápravnicu. Ak ich podložíte pod podlahu následne na ne auto spustíte, ohnete ju! Dávajte na to pozor.
Stojky a hydraulický zdvihák.
Mne sa osvedčilo použiť dva hydraulické zdviháky, každý z jednej strany. Je to najjednoduchšie riešenie. Riešením môžu byť ja nájazdové rampy alebo „jama“ v garáži. Berme však v úvahu, že máme obmedzené možnosti. Tiež potrebujete nádobu na zachytenie starého oleja. Od Auto Kelly som dostal plastovú vaňu s vychytávkou v podobe „odkladacieho priestoru“ na starý olejový filter. Veľmi praktické. Môžete použiť aj plechovú vaničku alebo čokoľvek čo nájdete doma a nie je to deravé. Improvizujte. Nezabudnite však pod vaňu podložiť kúsok igelitu. Len pre istotu, ak by náhodou olej tiekol tam, kde nemal. Na novej zámkovej dlažbe olejové fľaky mať nechcete, to mi verte.
Plastová vaňa na vytekajúci olej a starý olejový filter.
Pred výmenou zahrejte olej. Môžete sa ísť previesť, stačí pár km, nech uľahčíte hustému oleju vytečenie. Ak na to zabudnete a auto už bude zdvihnuté, nechajte motor povrčať 10 minút na voľnobehu.
Zdvíhanie auta
Pred zdvíhaním auta nezabudnite zatiahnuť ručnú brzdu a pod zadné kolesá podložte niečo pevné, napr. drevo alebo tehlu. Ak chcete byť pedantný, môžete použiť aj zakladací klín z ponuky. Dvihnite auto hydraulickým zdvihákom (alebo aj ručným, ktorý ste dostali s autom), podložte stojky pod nosnú časť, spustite na ne auto z jednej aj druhej strany. Ja som použil dva zdviháky, uľahčilo mi to prácu a ušetrilo pár minút času. Pre bezpečnosť som pod prahy Hondy dal kolesá. Ak auto necháte na pevných stojkách, „poisťovať“ nemusíte, ale odporúčam vám to. Nestojí to nič navyše.
Zdvihák podložte pod zosilnené časti prahov, ktoré sú na to určené.
Zatiahnite ručnú brzdu a pod zadné kolesá podložte napr. kúsok dreva.
Pod prahy zdvihnutého auta môžete podložiť koleso. V prípade pádu auta vás môže zachrániť :)
Po zdvihnutí auta nasleduje odmontovanie spodného plastového krytu motora. Ak máte staršie auto bez krytu motora, prakticky ho ani nemusíte zdvíhať a olej vymeníte bez problémov. Praktikoval som to na mojich prvých "študentských" autách a olej som vymenil do jednej hodiny.
Praktická a lacná račna sa vám hodí aj pri iných prácach. Auto Kelly má tiež množstvo sprejov na zahrdzavené skrutky. Občas sa stane, že skrutky spodného krytu nejdú povoliť. Pomôžu práve uvoľnovacie spreje. K nim si povieme detaily v ďalšom článku. Ak pri výmene zaflákate "okolie" motora olejom, cističom bŕzd ho následne vyčistíte. Pomôže aj pri únikoch oleja. Cez zatečený materiál nezistíte, odkiaľ pochádza únik oleja. Po vyčistení napr. čističom na brzdy bude procedúra nájdenia únika ľahšia.
Je zrejmé, že vo väčšine prípadov kryt bude. Drží na niekoľkých skrutkách. Pomôže lacná univerzálna račnová sada. Ja mám ešte aj menšiu, ktorá poslúži v horších priestorových podmienkach, pre menšie skrutky alebo pre práce v okolí motorového priestoru. Tiež ňou jednoducho odpojíte pól batérie alebo držiak. Univerzál pre každú príležitosť
Plastovo-plechový podmotorový kryt musíte dať dole. Drží na niekoľkých skrutkách.
Stará náplň von
Kryt je dole? Odkrúťte nápustný otvor, kde lejete olej (zhora na motore). Urýchli vytečenie starého oleja. Nájdite výpustnú skrutku na olejovej vani. Väčšinou je v najnižšej polohe a tak ju dlho hľadať nemusíte. Aj po zdvihnutí auta by mala zostať najnižším miestom olejovej vane. Uvoľnite ju račňovou sadou. Po uvoľnení ju vyskrutkujte rukou, nezabudnite mierne tlačiť proti smeru skrutkovania. Neprekvapí vás tak náhle vytečenie oleja. Keď cítite, že skrutka je von, rýchlo ju odoberte a sledujte, ako stará náplň vyteká. Upravte umiestnenie vane pod motorom tak, aby pri slabšom prúde oleja o niekoľko desiatok sekúnd nekvapkal na betón, trávu alebo dlažbu pod autom.
Olej vypustíte rýchlejšie s odkrúteným vrchným viečkom.
Nájdite olejový filter. Väčšina áut ho má umiestnený zospodu, ako v mojom prípade, alebo z boku. Olejový filter niekedy povolíte aj rukou. Rady starších odporúčajú odkrútiť ho pomocou brúsneho papiera a ruky. Ak máte kľúč na olejový filter, povolíte ho bez problémov. Ja som použil sťahovací kľúč. Existuje ešte lepší typ, samonastaviteľný. Pred ním sa vzdá aj ten najtvrdohlavejší filter. Ak predsa kľúč nemáte, existuje „vulgárna“, ale praktická pomôcka. Robustný skrutkovač a kladivo! Prepichnite filter skrutkovačom a pomocou kladiva a máte domáci „kľúč“. Špinavé a lajdácke riešenie, ale funguje :) Dávnejšie som skúšal aj reťazový kľúč (podobný retiazke z bicykla) ale nebol som spokojný.
Je možné vymeniť postup a pri zdvihnutí auta najprv odskrutkovať olejový filter a až tak vypustiť olej. V tomto prípade, ak by vám náhodou nepasoval olejový filter, ešte môžte "prerušiť" výmenu oleja kým zoženiete správny :)
Existuje viac typov kľúćov na olejový filter. Ja som použil pásový - vľavo. Kľúču vpravo neodolá žiadny filter.
Teraz je čas na kávu, čaj, oddych, obed alebo čokoľvek iné. Máte cca 30 minút, kým nevytečie majoritná časť oleja (niečo v motore ostane aj tak). Ak chcete, môžete skontrolovať aj prednú nápravu. Máte na to ideálnu možnosť. Pozrite sa najmä na manžety kĺbov, či z nich netečie mazivo. Včasnou výmenu gumovej manžety zachránite kĺb pred opotrebením. Ak potrebujete posvietiť, Starline má v ponuke silné pracovné LED svietidlo. Svieti v dvoch intenzitách a obsahuje akumulátor. Využijete ho nielen v garáži, ale aj v domácnosti a na cestách. Napr. pri kempovaní. Má integrovaný magnet. Super praktická pomôcka.
LED svietidlo Starline je veľmi praktická vecićka. Hodí sa do celej domácnosti.
Nová krv pre motor
Čaká vás ešte druhá časť výmeny oleja. Zaskrutkujte naspäť výpustnú skrutku, nezabudnite použiť novú medenú alebo hliníkovú podložku. Ak nemáte, nevadí, použite starú. V praxi mi okolo výpustného otvoru ešte nikdy netiekol olej, aj keď som použil staré tesnenie. Myslíte však na to a ak môžete, použite nové. Zaskrutkujte nový olejový filter. Tesne pred tým potrite tesnenia filtra novým olejom, stačí veľmi tenká vrstva. Olejový filter doťahujte zásadne rukou. Na toto nepotrebujete žiadny kľúč.
Nový filter je na mieste. Doťahujte vždy len silou ruky.
Skontrolujte ešte raz skrutku výpustného otvoru a dotiahnutý olejový filter. Namontujte spodný kryt motora, spustite auto na zem. Ak je všetko OK, nasleduje najkrajšia fáza práce – nalievanie nového oleja. Na stránke Auto Kelly pri výbere auta a motora vidíte, koľko oleja potrebujete pre výmenu. Ak treba 4 litre, nalejte najprv menej a sledujte hladinu. Na niektorých olejových mierkach za 5 korún je odsledovanie hladiny nového priezračného oleja ťažšie, ale dá sa to.
Nalejte po maximum, zaskrutkujte viečko nápustného otvoru. Naštartuje na 10 sekúnd motor, aby sa olej dostal do olejového filtra. Následne po pár minútach znovu skontrolujte hladinu oleja, prípadne doplňte po cca ¾ rozsahu olejovej mierky. Nikdy nelejte viac oleja, ako po maximum na ryske. V prípade preliatia a vysokej hladiny si nadbytočný olej môže nájsť cestu von cez tesnenia a guferá motora.
Práve ste zvládli výmenu oleja vo vlastnej réžii. Dá sa to za 1-3 hodiny.
Nalejte o pár deci menej oleja, koľko je potrebných pri výmene. Hladinu merajte s autom postaveným v rovine. Ak ho máte podľa rysky dostatok, na pár sekúnd naštartujte motor. Vypnite ho, a po pár minútach opäť skontrolujte hladinu oleja. Dolejte po 3/4 - MAX na ryske a hotovo!
Starý olej určite nikde nevylievajte a tiež nedávajte do komunálneho odpadu. Najlepšie je odovzdať olej aj starý filter v zberných surovinách vo vašom meste.
Starý olej zlejte do nádoby a spolu s použitým filtrom a odovzdajte v zberných surovinách. Dávajte si pozor aj na rôzne zatečenia a kvapky na dlažbe, nebodaj na tráve. Buďte dôslední. Ekológia veľmi utrpí, ak sa olej dostane do pôdy a vody. Aj z betónu dážď zmyje zbytky oleja do pôdy.
Výmena filtrov
S olejovým servisom prichádza aj výmena vzduchového a peľového filtra. Vzduchový mením každých 30 tkm a peľový dvakrát ročne. Nezabudnite ani na filter paliva, a to raz za 30 -60 tkm. Pri dieslových motoroch ho vymeníte jednoducho v motorovom priestore. Pri novších benzínových je súčasťou modulu palivového čerpadla v nádrži. Niekedy sa dá vymeniť, inokedy je vo forme „sitka“ a môžete ho vyčistiť. Na starších benzíniakoch ho umiestnili niekde v prívode benzínu do motora. A to buď v motorovom priestore, zospodu auta alebo blízko palivovej nádrže. V tomto prípade bola výmena jednoduchá.
Nový a starý zanesený filter po 30 tkm.
Motor potrebuje dýchať
Vzduchový filter nájdete ľahko v motorovom priestore. Z filter boxu vedie plastovo gumová hadica priamo do motora. Filter je vnútri, box väčšinou otvoríte pomocou kovových spon. Vyberte starý filter, odstráňte špinu z filterboxu a jednoducho vložte nový filter. 5 minút práce.
Ja som menil filter po 30 tkm a pozrite sa, ako vyzeral. Bol už dosť zanesený. Nedajte preto na odporúčania výrobcu a meňte každých 30 tkm. Zanesenie filtra si môžete sledovať, občas sa pozrite do filterboxu a posúďte „životnosť“. Je možné, že jazdíte v extra čistom prostredí a takýto zanesený nebude.
A aký vzduch dýchate v kabíne vy?
Peľový filter mal v tomto prípade „najazdené“ viac ako rok a je to vidieť na stupni zanesenia. K filtrom väčšinou dostanete aj návod na montáž. Ak nie, na Youtube je všetko a ten svoj návod si ľahko nájdete. Na Mazde aj Honde ho vymením za 30 sekúnd, na starej Lagune som musel dať dole plastové okolie čelného skla, filter sa menil zvonku za prítomnosti 1 000 nadávok a dorezaných rúk.
Peľový filter sa väćšinou skrýva za schránkou pred spolujazdcom.
Jednoduchosť výmeny záleží na konkrétnom aute. V Honde stačí vybrať obsah schránky, zložiť plastový kryt a vybrať filter. Do držiaka vložiť nový (nezabudnite skontrolovať smer prúdenia vzduchu, je znázornený na boku filtra), a vložiť naspäť. Starý filter bol zanesený od rôzneho sajrajtu a kvalita ovzdušia v interiéri je kľúčová. Aké typy kabínových filtrov poznáme a ako vybrať správny si prečítate v minulom článku.
Zaplesnený kabínový filter môže spôsobovať aj zápach v kabíne. Do tohto štádia sa s dvoma výmena ročne rozhodne nedostanete. Ak ste kúpili ojazdené auto, a smrdí vám z výduchov, po vyčistení klímy vymeňte aj peľový filter. Klímu môžete dať vyčistit v servise alebo skúsiť použiť produkty na to určené. Dávnejšie sme vám ukázali, ako svojpomocne vydezinfikovať klímu.
Pohľad na starý zanesený filter.
Starý a nový uhlíkový filter.
Nový filter putuje späť na miesto.
Tak, a je tu záver tutoriálu, ako vymeniť olej a filtre. Ak sa nebojíte vziať vecí do vlastných rúk, materiál a náradie kúpite v Auto Kelly (po zaregistrovaní so zľavou). Ušetríte a naučíte sa niečo nové. Možno nájdete pri výmene oleja aj novú formu relaxu:)
Ak aj napriek tomu nemáte vhodné miesto pre výmenu, netrúfate si alebo jednoducho nemáte čas, sieť partnerských dielní Auto Kelly vám pomôže. Nestojí to oveľa viac a olej ekologicky zlikvidujú za vás.
Tiež môžete kontaktovať zákaznícku linku na čísle +421 32 65 95 305. A nezabudnite sa zaregistrovať na stránkach Auto Kelly. Automaticky bez zbytočných podmienok tak získate zľavu na oleje a filtre minimálne 20 %.
Spolu s Auto Kelly sme pripravili súťaž pre registrovaných čitateľov o 5 l oleja a filtre prémiovej kvality (olejový, vzduchový, kabínový) podľa špecifikácie auta. Čo musíte spraviť? Napíšte nám do komentárov pod týmto článkom, čo z ponuky Auto Kelly by sme mali vyskúšať, popr. aké tutoriály by ste chceli nabudúce. Výhercu žrebujeme 18. apríla.
GRATULUJEME:
- Michal Šorek, Spisska Bela
Do súťaže sa zapojilo 83 . Vyžrebovaných sme kontaktovali e-mailom.
Vosveteit.sk
Vedelisteze.sk
Tomas703 11.04.18 16:42
37.00neviem a ani nechcem vedieť ani si doma nepečiem chleba, nevyrabam elektrinu ci nemenim zasuvky. Na vsetko toto mame ine profesie... Rovnako ako iny sa neoperuju doma ... samozrejme fanusikom a nadsencom to neberiem ale ja v tomto vzdelanie nemam a ani nepotrebujem mat kazdi vynika v niecom inom nemienim tymto ludom brat pracu. Rovnako ako mna potrebuje xy ludi a vyhlada ma tak ja pri tychto veciach vyhladam ich ale cenim clanok :)
- 9
- 40
IvoPivo 11.04.18 17:35
@Tomas703ZA komančov , väčšia časť národa bola zručná takmer na všetku manuálnu prácu.
Nebol NET, tak človek nemal ako zabíjať čas. Čas využíval na prácu.
Výmena motorového oleja NIE je nijaká sofistikovaná práca. Je to iba špinavá práca.
Ak, máš dosť penez, treba dať zarobiť. Ak, NIE tak vieš ušetriť.
- 44
- 2
IvoPivo 12.04.18 13:18
@easyNiektoré veci na NETE nemáš šancu zistiť.
Príklad čo sa mi stal včera. Švagrovi nenanštartoval Rotavátor.
Nehádže iskru. Tyristorova zapaľovacia jednotka VAPE Z 19 Kroměríž, nemáš šancu nájsť schému ani zapojenie vývodov. Určite Tyristor v perdzeli. Že ho vymením. Lenže celá jednotka zaliata v epoxide. Bez šance plošák vydolovať.
Toto zapaľovanie je tajnejšie než jadrová plomba. Nenájdeš na nete nič. Prečo ? No lebo je to kšeft. Ta jednotka vydrží 3 až roky a potom THE END. Nová stojí okolo 40 éčok.
- 3
- 2
CT 11.04.18 18:11
@Tomas703Tomas, kolko stoji olej na heureka.sk? Castrol Edge 5W-40 1 l = 7.33 Eur.
https://oleje-a-maziva.heureka.sk/castrol-edge-5w-40-1-l/#
A teraz si to porovnaj s cenou, ktoru ti nauctuje znackovy servis :)) Nehovorim, ze si to clovek ma robit sam, staci ist k niekomu do autogaraze, zvlast so starsim autom ...
- 13
- 1
11.04.18 21:06
@Tomas703... dali v cene - teda už si to zaplatil pri kúpe auta.
ja som rád ak si niečo vymením-opravím sám, ale odborné veci dávam robiť mechanikovi. ale čakať týždeň či viac kým sa ku nemu dostanem. tak si olej, filtre a pod. si vymením sám.
odišiel mi kĺb, ktorý hýbe snímačom nivelácie xenónov na náprave. nový stojí aj so snímačom 300 eur. ja som si to opravil sám za max 20 eur. tak načo by som zbytočne toľko vyhodil za 10 cm kúsok kovovej tyčky?
niektorí sú takí zazobaní, leniví alebo tupí, že si aj ramienko stierača dajú vymeniť v servise.
- 24
- 1
CT 12.04.18 11:45
@Tomas703V EU je priemerny vek vozoveho parku 10-11r., na zapade okolo 9r., vo V4 13-17r. Pri takych starych autach ludia rataju kazde euro.
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/448589-acea-najstarsi-vozovy-park-v-europe-maju...
- 1
- 0
IvoPivo 11.04.18 17:38
@mayoxyNeviem, či si to nemyslel ironicky.
Výmena predných kotúčov a brzdových platničiek je triviálna vec. Trošku horšie je to u bubnových brzdách, ale aj to sa dá doma na kolene. Teda, ak nie sú nejaké špeciálne brzdy.
To, čo pri výmene oleja , platí pri oprave bŕzd.
Kto je šikovný, má priestor a nemá zbytočné peniaze ...
nie je čo riešiť.
- 16
- 2
Gabo 11.04.18 22:35
@ŠkodovkárZáleží od výrobcu ale zvyčajne ostré brzdenie z 100km/h na 20km/h bez použitia ABS a opakovať 3 až 5 krát (podľa veľkosti brzd),brzdová sústava sa nesmie rýchlo schladiť napr vodou.Postupne dochladiť jazdou
Kto neverí,môžte si dohľadať na stránkach výrobcov v FAQ tento návod
- 1
- 1
Škodovkár 12.04.18 12:15
@GaboÁno, o tom viem. Takto to aj robím po výmene doštičiek a kotúčov.
Najskôr ale pár km brzdím len zľahka (bez nadmerného zahriatia), aby sa povrch doštičiek "prebrúsil" a prispôsobil povrchu kotúča.
Ovšem to nie je "zabiehanie" kotúčov, ale doštičiek.Prehriatím sa materiál brzdových doštičiek (segmentov) "spečie", vytvrdnú v nich obsiahnuté spojivá.
Na materiál kotúča zahriatie nemá zásadný vplyv (určite nie krátkodobé brzdenie). Výrazný vplyv má však nerovnomerné ochladzovanie. Preto po takomto "zabiehaní" je potrebné brzdy dochladiť počas jazdy. Ak by auto zastalo, časť kotúča pod doštičkami by si udržiaval dlho vysokú teplotu, zatiaľ čo zbytok kotúča by ochladzoval vzduch. Najhoršie je po intenzívnejšom brzdení zabrzdiť a nechať nohu na brzdovom pedáli. Napr. na križovatke, pred semaforom... Na prehriatych častiach dôjde k tepelno-chemickým procesom, ktoré sa dajú prirovnať k popúšťaniu (opak kalenia)a takýto kotúč sa správa tak, ako keby "hádzal".
- 0
- 0
Marek ex-TopSpeed.sk 11.04.18 19:41
@IvoPivov pláne je toho viac.. brzdy.. sviecky, cievky, kompresia, lestenie, ukážeme spodok motora na BMW 540i E34 postupné generalkovanie "starého srotu čo mám na dvore" a kopec iného vrámci spolupráce s AK.. všetky témy sú určené pre ľudí, ktorých to baví a chcú to robiť pre seba a pre potešenie.. s profesionálmi sa nebudeme môcť rovnať, keďže ani jeden z nás nerobí a ani nerobil automechanika a nemáme na to ani profi vybavenie..čiže bude iste aj kritika... samozrejme, niektoré témy budú záživnejšie, iné menej..
- 9
- 0
lopokio 28.04.18 11:14
@kikoVymena oleja doma je protizakonna. Olej je nebezpecny odpad a ak by si chcel akokolvek manipulovat s olejom potrebujes na to povolenie.
To, ze stat to momentalne neriesi, navyse ak za to moze ulozit pokutu 33tis Eur, potom ta nasa priroda vyzera tak ako vyzera...
- 0
- 2
johan 12.04.18 09:00
mala pomocka pre autora, pretoze "skrutka je von" je tragedia :D
https://jazykovaporadna.sme.sk/q/1787/
- 4
- 2
Forester 12.04.18 09:20
Ked sa bavime o vymene oleja a filtrov, tak pri tejto prilezitosti je vhodne skontrolovat skrtiacu klapku a vahu vzduchu. V pripade ich zanesenia ich vycistit specialnym sprejom na to urcenym...
Napriklad od Liqui Moly
Casto sa tym da vyriesit oneskorenu reakciou na stlacenie plynoveho pedalu alebo odstranit chybu o chudej zmesi.
- 3
- 0
johan 12.04.18 09:26
a este jedna poznamka k clanku, preliatie oleja a vysoka hadina moze sposobit horsiu vec ako to ze vytecie cez tesnenie. ked je hladina vysoko, klukovka olej namuti a ked bude olej plny bubliniek nedokaze plnit svoju funkciu co vedie k zadretiu motora
- 8
- 0
Škodovkár 12.04.18 12:22
@jancooA prečo nie?
Je to práca, potrebuje k tomu priestory, náradie... Prečo by to nerobil, keď je po tom dopyt?
Pre majiteľa auta, ktorý to nevie (nechce) robiť, je to služba. A je výhodou, ak sa nemusí kvôli výmena oleja objednávať do "univerzálneho" servisu a čakať. A ešte väčšinou ušetrí a môže dostať aj lepšie služby.
- 2
- 0
Marek ex-TopSpeed.sk 12.04.18 11:38
@miroxpáči sa :) https://www.topspeed.sk/autovkelly-ako-cistit-filter-sania-a-skrtiacu-klapku/12678
- 1
- 0
Ško 12.04.18 12:32
Tiež mám v dielni takýto zdvihák, ale mal by som obavu použiť 2 naraz. Zdvihák je na kolieskach, čo je dobre, lebo auto sa pri zdvíhaní nakláňa, rameno zdviháka sa posúva aj vodorovne opačným smerom, tým sa vyrovnávajú tlaky. Ale 2 zdviháky s kolieskami na naraz? Neskúšal som, ale mal by som obavy o stabilitu.
Každé auto je iné, niekdy netreba ani zvíhať, ale väčšinou stačí len výjsť s kolesami na niečo vyššie - hrubšie fošne, dlaždice...
Ja osobne má plochu pred garážom o trochu nižšie, ako podlahu v garáži. Položím pred garáž dve fošne na úrovni predných kolies (bežne zakrývajú jamu v garáži) a výjdem na nich prednými kolesami. Tým "vyvýšim" časť pod olejovou vaňou, nepotrebujem k tomu žiaden zdvihák a auto zostáva v rovine (nie ja zaklonené).
- 4
- 0
rybarik 12.04.18 13:12
Robieval som to tiez takto po slovenskej servisnej skusenosti ked po vymene oleja som mal na benzinovom motore iba o malo svetlejsi olej ako ked som do originalneho servisu isiel. Navyse bol o 5mm vyssie ako Max.
Klasicky pripad. Moj Shell Helix Ultra 4 litre si nechali, z auta odcerpali a potom doliali svoj Castrol.
Kupil som v Lidli cerpadlo na naftu a olej. Hadicka sa cez odmerku nasunie az uplne dole a vycera sa olej. Po vymene je teraz olej este dlho svetly a priehladny. Co pri vypustani nikdy nebol aj ked som cakal kym takmer prestane kvapkat cez vypustaci sroub.
Praca cista, bezproblemova a najvacsou pracou je povolit filter.
- 4
- 0
Škodovkár 12.04.18 13:39
@rybarikOlej je vhodné pred vypustením dobre prehriať. Teplota chladiacej kvapaliny nehovorí nič o teplote oleja.
Ja olej mením vždy po relatívne dlhšej jazde (10 km + 10 km naspäť). Náradie si pripravím pred odchodom a po návrate hneď vypustím. Nechám odkvapkávať aspoň 1/2 hodinu. Pri vypúšťaní otvorím viečko nalievacieho hrdla a povytiahnem mierku.
- 4
- 0
kiaspeeder 14.04.18 09:18
Na topspeed.sk by som uvítal článok o tom ako dať plechovým diskom s miernou koróziou nový vzhľad v domácich podmienkach.Nakoľko nemám náhradné disky a neviem si dať rady. Ďakujem.
- 3
- 0
saurus 16.04.18 13:05
vdaka za dobry clanok, nie vsetci co si menia sami olej tomu aj rozumeju... Ked som nedavno videl co stvaraju u nas na sidlisku ludia pri vymene kolies (padnute auto na brzdovom bubne, zle podlozene auto, stare platnicky rozhadzane po parkovisku a pod), mohli by ste dat clanok o vymene sezonnych kolies na panelakovom sidlisku, prip.v jednoduchych domacich podmienkach. Stare auta mozu byt niekedy aj v lepsom stave ako nove, vsetko zalezi na pristupe majitela k autu a jeho udrzbe - pracoval som vyse 17 rokov v automobilkach takze o kvalite novych aut si nerobim ziadne iluzie, je to len spotrebny tovar +/- s zivotnostou na dobu zaruky a po nej ide uz len o vyciciavanie penazi z majitelovho vacku... nech zije doba konzumna :(
- 1
- 0
Daehan 16.04.18 14:46
Výborný článok!
Mohli by ste vyskúšať produkty na údržbu/oživenie gumených tesnení (dvere, šíber, hadice, ...) a plastov v interiéri.
Po oleji, filtroch a brzdách pokračovať v duchu bežných a najčastejších (samo)servisných prác.
- 1
- 0