Zdroj a foto: Learn Engineering
Spojka patrí medzi základné konštrukčné časti pohonného reťazca. Mnohí z vás určite poznajú princíp jej práce a to, na čo slúži. Pre mnohých fanúšikov áut je pohľad na tretí pedál pohladenie na duši, keďže v súčasnej dobe expanzie automatických prevodoviek je na ústupe. Raz bude manuál pôsobiť ako vyhynutý dinosaurus. YouTube kanál Learn Engineering zverejnil náučné video, ktoré nie je určené len začiatočníkom za volantom.
Jednoduchou formou, ale detailným zobrazením a animáciou prezentuje prácu spojky v tandeme s motorom a prevodovkou. Prevedie vás prerušením toku krútiaceho momentu od motora k prevodovke, jednotlivými konštrukčnými komponentami trecej spojky a dokonca vysvetlí, ako sa rozbehnúť do svahu bez použitia ručnej brzdy. To všetko na modeli auta s pohonom zadných kolies a motorom vpredu.
Verím, že mnohí z vás si vedia to, ako funguje spojka, predstaviť naživo. A tí, ktorí nie, po zhliadnutí tohto videa vám bude všetko jasnejšie. Nech sa páči. "Pedál vľavo" v akcii.
Zdroj a foto: Learn Engineering
@vladarmyslené je to tak, že tretí pedál, teda manuálne prevodovky, sú na ústupe kvôli expanzii automatov. ;)
@Dávid Topspeed.skblbosť,ja jazdím už 30 rokov a vždy bolo niečo na "ústupe".automat je zložitejší na výrobu a poruchovejší ako manuál.A dnes keď sa používajú do prevodoviek hliníkové súkolia a dokonca sa už snažia napchať tam plastové kolesá,je bezpredmetný aj rýchly sistém zastarávnia ktorý je rozpočítaný pri autách životnsť 4-6 rokov.Jadný výrobca čo ešte ako tak robý trvácne autá je AvtoVaz a rusku,ale to len vďaka drsnej krajine kde európske auto jednoducho neprežije.Aj predo dodnes deň vyrábajú v Iževsku modernizovaný VAZ 2107
Jedna vlastnost spojky, ktoru ani pri najvacsej opatrnosti nemozno ovplyvnit je, ze casom a najazdom tvrdne pedal. Je to zapricinene vlastnostami pruzinovej ocele na mekane. Casom sa stava tuhsou. Ludia to casto krat nevedia a myslia si, ze makka spojka je poskodena. Moj nazor je, ze manulane prevodovky maju aj nesporne vyhody a nikdy nevymru. Rozhodujucim je cena.
@Miskolokozvlášte že ja na mojej Lade Kaline v.r.2010taký problém nemám.Vymenil som si v 2x olej v prevodovke (osobne servisom neverím) po 60 000 hoci bol predpísaná výmena až pri 90 000 a pri 120 000,a 2x ročne rozštelujem a znova nastavým spolkové lánko pedála.A všetko frčí ako má a pedál je rovnoko mäkky ako keĎ bolo nové auto.Ale možno je to aj preto že rusi nedávajú do aut ho...o matreáli.
Jeden čas som chodil na jedno forum, kde väčšinou chodili len samé ženy...
Ked prišla debata na to Ako funguje spojka,
tak som im vysvetlil,že spojka to su vlastne také 2 tanieriky,
ktoré sa spolu točia keď su spojené a daju sa aj rozpojiť
preto,lebo motor sa musí vždy točiť v určitých minimalnych otáčkach,
teda tanierik namontovaný na motore sa vždy točí
spolu s motorom,keď k nemu priblížime druhý tanierik,
ten po ňom niekolkokrat prešmykne a potom sa začnu točiť spolu bez prešmykovania a auto sa dá do pohybu...
Jednoduché...