Jednoduchšie konštrukcie kúrenia nedajú teplo aj 10 minút
Mnoho dieselových áut nedisponuje vyhrievacími telesami v kúrení či dodatočným vodným príhrevom a tak kým začnú kúriť, môže prejsť niekoľko kilometrov. Ak k tomu pripočítate chýbajúci prvok výbavy v podobe vyhrievacích sedadiel, môžete v aute „mrznúť“ aj 10 minút.
Pozor na autá, ktoré majú autozásuvku "živenú" stále aj po vybratí kľúča a zamknutí. Ja by som pre istotu vždy konektor vybral predtým, než odíde z vozidla.
Existuje jednoduché riešenie v podobe vyhrievacej podložky na sedadlo. Iste, existujú aj vyhrievacie elementy, ktoré musíte vložiť alebo všiť do sedadla. Okrem toho, že je to zdĺhavejšie a náročnejšie riešenie, musíte sa tiež pustiť do úpravy kabeláže, čo nie je vždy jednoduché. K tomu treba pripraviť priestor pre nové tlačidlá, ktoré nie vždy vyzerajú ako originálne od výrobcu. Nebude síce vyzerať vábne, aj posed na nej na inak dobre tvarovaných sedadlách sa môže pocitovo zhoršiť, no je to najlacnejšie a najrýchlejšie riešenie pre citlivé zadky. Pritom na jar ju môžete z auta vybrať.
Teplo do minúty?
V AutoKelly mi dali na skúšku najpredávanejší model vyhrievacej podložky, ktorý si obľúbilo množstvo zákazníkov. K funkcii toho nie je veľa popísať. Keďže som premýšľal, ako otestovať takýto produkt, napadla mi myšlienka, že ako rýchlo budete cítiť teplo po prvotnom štarte. Tak som ju nechal v aute cez noc, keď bolo tesne nad nulou. Zapojil som ju do auto zásuvky, zvolil vyšší stupeň (na výber sú 2 úrovne) a zapol stopky. Za menej ako minútu som cítil teplo a do minúty a pol som musel buď zvoliť nižší režim alebo ju vypnúť. Začínala kúriť viac ako som potreboval.
Vyhrievací poťah sadne prakticky na všetky sedadlá, je odporúčaný aj na verzie s airbagom v sedačke.
To je myslím veľmi slušný výsledok a pre niekoho, komu auto začne poriadne kúriť po 10 minútach (staré dieselové modely), je to ideálne riešenie na premrznuté rána. Na ovládači si môžete zvoliť aj vypnutie, avšak i tak by som pri vystúpení z dôvodu bezpečnosti vždy vytiahol kábel z 12 V zásuvky. Množstvo áut má auto zásuvku „živenú“ aj po vybratí kľúča a zamknutí vozidla, istota je tak istota.
Mnoho užívateľov sa však sťažuje aj na chlad od nôh, nielen počas studeného rána, ale aj počas dlhšej jazdy. Ak máte v aute len jednozónové kúrenie a vy si nechcete ako vodič „opekať“ nohy, spolujazdcovi môže byť zima práve zdola. Pre takých je tu vyhrievacia deka, ktorou si môžete zakryť celé nohy.
Kto má doma večne premrznuté nežnejšie pohlavie, po prikúpení meniča z 230 V na 12 V môže deku použiť aj v domácnosti. Len treba myslieť na výstupný prúd a nekupovať prvý najlacnejší menič.
Keď máte doma priateľku, ktorá je často "zmrznutá", výhodu tejto deky oceníte aj doma. Stačí si prikúpiť menič napätia z 230 V na 12 V a zapojiť ju do domácej zásuvky. Treba ale myslieť na Ampére! Ak totiž kúpite lacný menič s výstupným prúdom max 500 mA, ktorý sa bežne predáva, je to v podstate 12 W. To na výkon takejto deky s odberom cez 40 W nestačí.
Vyhrievacia deka môže byť určená aj pre vášho psa, ten náš bol len fotomodel, teplo príliš neobľubuje.
Na obrázku k tejto deke je aj pes, malé plemená by ste tak mohli prevážať v kufri práve na takomto vyhrievacom telese. Takmer každé nové auto už má dnes 12 V zásuvku aj v kufri, kto preváža malého psíka pod nohami, môže ju samozrejme zapojiť aj do predného autozapaľovača.
Odvetrávanie sedadla aj pre modely, ktoré ho nikdy nedostali
Kto by si myslel, že nič iné výrobcovia ešte nevymysleli, tak môže byť prekvapený rovnako ako ja. Na trhu sú totiž nielen vyhrievacie, ale aj ventilované poťahy, teda niečo v štýle klimatizovaného či odvetrávaného sedadla. Zo začiatku som bol trocha skeptický, ako by to mohlo predsa fungovať? No treba to trocha opísať. Samotný poťah je hrubší, ako ten vyhrievací a pri prvom posadení budete cítiť, že musí byť vystužený. Niekomu to môže vadiť, niekto to ani nebude cítiť. Časom si na to ale zvyknete.
Vetrané sedadlá aj pre autá, ktoré ich nikdy nemali? Dnes už nič nemožné vďaka špeciálnym odvetrávaným poťahom.
Na ovládači sú na výber 3 úrovne, tá najvyššia je skutočne silná. Obzvlášť keď na deku sadnete s prepoteným tričkom a zapnete plný výkon. Obával by som sa, aby neprechladol chrbát. Na to treba myslieť a upravovať intenzitu nielen podľa pocitu. Ak by ste sa obávali, či zvuk ventilátorov nebude vyrušovať, o to sa nemusíte vôbec báť. Akonáhle si na deku sadnete, zvuk nebudete vôbec počuť.
Na výber máte 3 úrovne vetrania, tú najvyššiu by som v lete púšťal s rozmyslom, lebo je dosť silná a môže vám ľahko prechladnúť chrbát.
Keďže odvetrávanie sedadla sa nedá dorobiť tak ľahko, aspoň nie tak ako napríklad vyhrievanie, museli by ste meniť aj poťah, rozrezať molitan a vkladať ventilátory, je riešenie s dekou ešte veľmi efektné a jednoduché. Netreba tiež zabúdať na finančnú stránku, je to tiež mnohonásobne lacnejšie. Dôležité je, že takéto riešenie je aj funkčné, už v zime som na chrbáte cez tričko cítil výrazný prúd vzduchu.
V poťahu sú vložené ventilátory, zvrchu je navyše mäkčený molitan, to aby ste nesedeli na tvrdom. I tak po prvom posadení budete cítiť, že na "niečom" sedíte.
Ak teda máte základnú výbavu, nemáte výhrev ani odvetrávanie sedadiel, oba poťahy sa vám môžu hodiť. Obzvlášť na koženom sedadle bude ich prítomnosť príjemným prínosom. Sám som zvedavý na letné mesiace, keď nastúpim do auta spotený a zapnem odvetrávanie. Musím len myslieť na intenzitu, to odporúčam aj vám.