Chladiaci okruh moderných áut nie je úplne jednoduchý, ako tomu bolo v minulosti. Má množstvo okruhov, niektoré typy aj viac termostatov. Avšak princíp a funkcia chladiča v prednej maske sa nezmenila od počiatku automobilizmu, teda doň vedú len 2 či 3 hadice. Výmena by preto nemusela byť vôbec náročná.
Mne sa na víkendovke „ozval“ práve tento kúsok. Po týždni som prišiel do garáže a pri prednom kolese, kúsok od nárazníka, som si našiel nakvapkanú mláčku vody. V prvom prípade si poriadne skontrolujte, odkiaľ vám tečie voda. V motorovm priestore je množstvo súčiastok, po ktorých môže tiecť a tak vás môže zmiasť, že tečie niečo iné.
Pravdepodobne v tomto mieste starý chladič tiekol.
Vo veľa prípadoch je však poškodený práve chladič, ktorý býva vystavený tým najextrémnejším situáciám. V zime doň cirkuluje takmer 90-stupňová voda, zvonku ho môže ochladzovať aj vzduch s teplotou pod -20 stupňov Celsia. Celú zimu naň pôsobí špina a soľ z ciest, čiastočne ho síce kryje chladič klimatizácie či nejaký iný pomocný chladič. Medzi všetkými sa po rokoch nachytá množstvo špiny, ktorá tam zostáva vlhká a to spôsobuje ďalšiu oxidáciu hliníkových rebier.
Najväčší rozdiel medzi starým a novým chladičom som našiel v spojoch hliníkovej časti k plastovej.
Už som vymenil všetko okrem...
V mojom prípade je to už posledný komponent v prednej časti, ktorý musím po viac ako 20 rokoch prevádzky toho auta vymeniť. Chladič klimatizácie som menil pred pár rokmi, chladič stlačeného vzduchu menil ešte predchádzajúci majiteľ a chladiacu špirálu pre olej servoriadenia som v bodoch, kde tiekol, zavaril a odvtedy je medzi chladičmi sucho. Teda až donedávna, kým sa nepripomenul posledný nedotknutý diel, teda chladič vody. Tak som skočil do AutoKelly, kde mali ešte posledný kus od Mahle, bohužiaľ s dielmi na staré autá je to horšie a horšie. Snáď to ale už v budúcnosti nebudem musieť riešiť.
Tu je vidieť, prečo som musel dávať spolu naraz dole vrtuľu aj plast, takzvanú saharu. Bez jedného to druhé nevytiahnete.
No poďme na samotnú výmenu. V prvom prípade si treba opäť vypustiť vodu, tú istú, ktorú som minulý rok dával novú pri výmene vodnej pumpy a termostatu. Z toho dôvodu som ju zachytil do čistej nádoby, aby som ju opäť použil. Výmenný interval na ňu je 5 rokov, nevidím zmysel ju nechať zlikvidovať a kupovať novú, obzvlášť keď som s autom najazdil doslova pár sto km.
Na povolenie viskóznej spojky mám vyrobený nástroj. Ide len o to, aby som zaistil vodnú pumpu proti pretočeniu a mohol druhou 32-kou uvoľniť viskospojku. Pozor, je tam opačný závit.
Ďalej si treba uvoľniť miesto okolo chladiča, v mojom prípade musí ísť von kryt chladiča a aby som mal k nemu lepší prístup, musela ísť dole aj vrtuľa chladenia. Tá je v mojom prípade na takzvanej viskóznej spojke, na jej povolenie mám špeciálny kľúč, ktorý som si vyrobil. Ten je potrebný na aretáciu vodnej pumpy, na ktorej je táto viskózna spojka prichytená.
Keď som dal preč vrtuľu s plastovou saharou dole, bol prístup k chladiču nádherný. Stačilo už len odpojiť 2 hadice.
Ak je voda vypustená a máme priestor okolo chladiča, stačí teda odmontovať 2 hadice, ktoré doňho idú (niekedy sú tam aj 3, poriadne si to pozrite, aby ste neťahali chladič von s nejakou ešte pripevnenou hadicou). Väčšinou sú na bežných sťahovacích páskach, ktoré musíte odskrutkovať a hadicu postupne krútením stiahnuť z plastovej časti chladiča. V mojom prípade je to odlišný systém, kde aj hadica na konci má plastovú časť, vnútri je gumička a tá sa len nasunie na plast vychádzajúci z chladiča.
Zaisťovacia segerka drží tlak v systéme a bráni vysunutiu hadice z chladiča.
S hadicami opatrne
Celé sa to potom len zaistí segerkou proti vyskočeniu. Po rokoch však treba s hadicami narábať opatrnejšie, ak ich nechcete rovno vymeniť a pritom s nimi treba dobre krútiť, aby ste ich dokázali vybrať. Ak ich konečne zložíte z chladiča, nič vám nebráni v tom, aby ste ho vybrali von. Tu si môžete pozrieť, kde bol starý chladič zlý, mnohokrát však chybu nenájdete.
Na uvoľnenie hadice v mojom prípade musím odistiť segerku a už len vytiahnuť hadicu z chladiča.
Opačným postupom treba chladič dať naspäť, teda vložiť ho do uloženia a naspäť pripevniť hadice. Ak máte podobný systém upevnenia, ako je, teda všetko tesní gumička vnútri hadice, predtým ju namažte, ideálne chladiacou kvapalinou. Tá je trocha mastná, uľahčíte si tak prácu. K novému chladiču som mal pribalené aj nové gumičky, určite ich vymeňte.
Ak sú k novému chladiču takto pripravené gumičky, vymeňte ich, aj keď tým starým nič nie je. Pred nainštalovaním hadice ich namažte chladiacou kvapalinou.
Keď toto všetko naspäť pripevníte, odporúčam už teraz naliať chladiacu kvapalinu a odvzdušniť motor, ak je to teda vo vašom prípade potrebné. Teda otvoriť odvzdušňovacie skrutky a počkať, kým odtiaľ prestane ísť vzduch a začne až samotná kvapalina. Môžete tak odhaliť, či ste všetko dobre spojili a netečie niektorý spoj.
Opäť je to pekné, keď je to už všetko vymenené a poskladané. Uvidím, čo príde najbližšie.
Ak je všetko suché a auto ste postupne zohriali, vypnite motor a môžete doskladať zvyšné časti, v mojom prípade naspäť vrtulu s viskóznou spojkou a plastom okolo nej. Ešte vrchný kryt a je to. V tomto prípade nešlo skutočne o nič zložité, ideálne sa ešte na aute prevezte a zapnite kúrenie, aby ste dokončili celý proces odvzdušnenia, pričom nezabudnite kontrolovať stav chladiacej kvapaliny. Uvidíme, čo ma čaká najbližšie, staré auto si jednoducho len vypýta ďalší nový diel.
Pri odvzdušňovaní nezabudnite aj na kúrenie, i keď je aktuálne leto. Treba po naštartovaní pustiť kúrenie na najvyššiu teplotu a na nižší stupeň rýchlosti ventilátora. Až keď pôjde teplý vzduch v interiéri, a to pri týchto teplotách vonku bude trocha ťažšie rozlíšiť, tak máte vybavené.