Z technického hľadiska je možné veľkosť diskov zmeniť aj o 2 palce. Viacerí výrobcovia okrem originálneho uvádzajú aj viaceré alternatívne rozmery diskov a pneumatík. Pokiaľ je však v techničáku uvedený len jeden, ktorý chcete zmeniť, budete si musieť nechať urobiť špeciálnu technickú kontrolu a na dopravnom inšpektoráte si vyžiadať nový doklad.
Pre účely zmeny rozmerov diskov vám poslúži certifikát TUV, ktorý je v podstate znaleckým posudkom o montáži konkrétnych diskov a pneumatík na automobil. Certifikátom TUV sú označené disky, ktoré sú atestované na určitý typ vozidla.
Ako správne čítať označenie diskov?
Údaje o rozmeroch vašich diskov nájdete v technickom preukaze označené ako „Rozmer ráfikov na náprave“. Ak máte uvedenú aj alternatívu, nájdete ju pod „Ďalšími úradnými záznamami“. Vlastné označenie by však mal mať aj každý disk na vnútornej strane ráfika. Jednotlivé parametre si vysvetlíme na príklade 8x18 5x112x66,6 ET47.
8 – šírka ráfika (v palcoch)
18 – priemer ráfika (v palcoch) – zhoduje sa s priemerom pneumatiky
5x112 – rozteč (PCD) – 5 je počet skrutiek, 112 je priemer roztečenej kružnice (v milimetroch)
66,6 (CB) – priemer stredového otvoru (v milimetroch)
ET47 – zális (v milimetroch) – číslo, ktoré udáva, ako bude koleso skryté pod blatníkom
Hliníkové disky len od overených predajcov
Základom každého disku je hliník, preto sa tiež tým zliatinovým hovorí hliníkové disky. V minulosti sa podľa rôznych pomerov zliatiny označovali disky DURAL, MAGNÁLIUM či ELEKTRÓN, no dnes sa už do zmesí pridávajú aj iné prvky, ktoré ich robia odolnejšie a stabilnejšie. Na povrchovú úpravu diskov sa zväčša používa strieborné prevedenie, populárne sú tiež leštené verzie – okrem striebornej aj v iných farbách (najčastejšie čierna).
Výber vhodného disku je nielen imidžovou záležitosťou, ale tiež faktorom ovplyvňujúcim komfort jazdy (najmä pokiaľ meníte rozmer diskov). Vždy platí, že by ste mali nakupovať od predajcov, ktorí zaručujú slovenské osvedčenie a TUV certifikáty na svoje produkty.
Foto: Bigstockphoto