Ako si vybrať správny olej?
Začnite príručkou k vozidlu alebo predpisom výrobcu. Tam vždy nájdete normu maziva, ktoré váš motor vyžaduje. Ak máte napríklad auto koncernu VW alebo Mercedes, tieto firmy majú dokonca veľmi detailne rozdelené vlastné normy. Samozrejme, aj iní výrobcovia majú niečo podobné, ale je ich pomenej a napríklad také BMW po LL-04 olejové normy už výrazne neaktualizovalo.
Ale ani v prípade starších motorov, ktoré majú predpísanú špecifikáciu napríklad BMW LL-98 alebo LL-01, by som sa neorientoval len podľa nich. Existuje totiž jednotná výkonová norma ACEA, ktorou sa riadi väčšina výrobcov a práve týmito požiadavkami sa obvykle tiež riadim. Taktiež pozor na to, aby ste do motora nedávali zbytočne novší olej, než na aký bol navrhnutý a dimenzovaný.
Nový a starý separátor oleja. Myslím, že to nepotrebuje komentár. Starý bol v motore dve výmeny oleja, teda približne 25 tisíc km.
Do auta bez DPF olej s normou ACEA C3 nepatrí
Pekným príkladom sú normy ACEA C3, ktoré vyžadujú novšie motory s DPF. Kvôli jeho ochrane majú znížený obsah sulfátového popola, síry a fosforu, lenže práve tieto súčasti oleja sú pre staršie motory potrebné. Ak by ste teda do motora bez DPF naliali olej plniaci normu ACEA C3, samozrejme po prvej a jedinej výmene sa pravdepodobne nič nestane. Ale po viacerých výmenách si už môžete koledovať o problém s mazaním a znížite tým životnosť motora. Celá problematika je samozrejme komplikovanejšia, ale do detailov zabiehať nebudeme. Držte sa skrátka normy pre váš konkrétny agregát.
Len taká vsuvka, ako môže vyzerať motor po viac ako 360 000 km. Nenájdete na ňom žiadny významný únik. Má na tom okrem iného vplyv aj pravidelná výmena separátora, ktorý keď sa upchá, tak si tlak v kľukovej skrini začne hľadať inú cestu von. Napríklad cez guferá či stvrdnuté tesnenia.
Takže späť k výberu oleja. Mám okrem iného staršie BMW 525d ešte bez DPF, teda do môjho motora by mal ísť olej s normou ACEA A3/B4. Viskozitu si môžete voliť podľa jazdného režimu, ale v našich podmienkach je pri bežných motoroch s preplňovaním ideálnou voľbou 5W-40. Ak dávate svojmu autu viac zabrať, zvážte 5W-50. Snažte sa ale dodržiavať odporúčania výrobcu. Existujú aj rôzne internetové vyhľadávače voľby správneho oleja, ale tie väčšinou prevádzkujú konkréne petrochemické podniky, a tak je jasné, že sa vám budú snažiť vnútiť svoj vlastný produkt. Kto si nie je istý, môže sa zastaviť napríklad v predajni AutoKelly, kde mu podľa VIN poradia s presným výberom oleja.
K filtru dostanete tesnenie a niektoré firmy pridávajú aj podložku pod výpustnú skrutku.
S týmto údajom som skočil do AutoKelly, kde mi poradili olej od holandského výrobcu MPM. K výberu filtrov potrebovali tiež VIN alebo EČV, aby sa predišlo prípadným problémom. Na konkrétnom príklade sa potom môžete pozrieť, ako podobne vyzerajú dva rozdielne filtre, jeden najlacnejší a druhý najdrahší. Voľným okom pritom žiadny rozdiel nespoznáte a za najdrahší máte šyri najlacnejšie. Takže radšej vymeniť lacnejší olej s filtrom častejšie, ako držať dlhšie v motore drahý olej a drahý olejový filter.
Tipnete si, ktorý je Starline a ktorý Mann?
Na čo ešte nezabudnúť?
A keď teda máte olej aj filter, na čo ešte nezabudnúť? No... určite nejakú zbernú nádobu, odporúčam ešte čistič na brzdy a v neposlednom rade na novších motoroch aj odlučovač oleja alebo inak povedané filter odvetrania kľukovej skrine. Na ten mnoho majiteľov zabúda a pritom by sa mal meniť každú druhú alebo tretiu výmenu oleja, prípadne podľa odporúčania výrobcu. Veľa majiteľov si naňho spomenie až vtedy, ak má motor nadmernú spotrebu oleja či začne výrazne vytláčať olej cez rôzne guferá a tesniace krúžky.
Pred vypustením oleja najprv vyberte olejový filter
Ale poďme na samotnú výmenu. Mám k dispozícii montážnu jamu, takže nemusím auto zdvíhať. Ak túto možnosť nemáte, snažte sa mať auto po zodvihnutí v rovine. Nezabudnite tiež motorový olej pred výmenou poriadne zohriať, ľahšie vytečie a z motora ho dostanete o niečo viac. Potom odporúčam v prvom rade vymontovať olejový filter. Robím to z dvoch dôvodov. Predovšetkým zistíte, či vôbec povolíte teleso, v ktorom je uložený. Nechcete predsa s novým olejom nechať v aute starý filter.
Na povolenie olejového filtra používam veľký vidlicoočkový kľúč. Veľa majiteľom sa už plastový uzáver zlomil, treba jednoducho myslieť na správne zatiahnutie po výmene.
Navyše pred samotným vypustením si aspoň overíte, či vám predali správny filter a máte tiež stále možnosť ho vrátiť naspäť, vrátiť sa do predajne a vymeniť ho za správny (teda ak nemáte po ruke druhé auto). V ďalšom kroku povolte a vytiahnite výpustnú skrutku, akurát si dávajte pozor, olej môže byť veľmi horúci. Nechajte ho tiecť a odkvapkávať aspoň pol hodinu, osobne ho nechám odtekať celú noc a zvyšok urobím až na druhý deň.
Mám rád, keď sú aj maličkosti na aute dotiahnuté a konštruktéri mysleli na viac detailov. Jedným z nich je samotný malý plastový kryt pod výpustnou skrutkou aby ste pri výmene oleja nemuseli dávať dole celý spodný kryt pod motorom.
Tentokrát som sa pustil ešte do výmeny filtra odvetrávania kľukovej skrine. Ten je v mojom prípade síce ľahko dostupný, ale musíte rozobrať niekoľko častí okolo motora. Už na obrázku je vidieť, že filter mal to najlepšie za sebou a po dvoch výmenách oleja je správne vymeniť aj tento filter. Popri tom obvykle skontrolujem, či mi niekde nepresakuje nafta okolo vstrekovačov, ale objavil som olej len pri poslednom, šiestom vstrekovači. Výmena tesnenia pod vekom ventilov ma teda neminie.
Na to, aby som separátor vytiahol, musel som rozobrať aj vzduchový filter, jeden peľový filter a pár plastov.
Vždy vymeňte aj podložku pod výpustnou skrutkou
Po poskladaní nového separátora oleja som zatiahol výpustnú skrutku. Nezabudnite pri tom na novú podložku. K niektorým modelom vám výrobcovia pribalia k novému gumovému tesneniu aj podložku pod výpustnú skrutku, k iným nie. Zaujímavé je, že to nie je závislé na výrobcovi filtra, ani technickom riešení. Skrátka niekde je, inde nie je. Skutočne netuším, aké pravidlo v tomto prípade platí, ale možno nám to niekto v diskusii vysvetlí.
Olejový filter v držiaku a pripravený na vloženie. Nezabudnite si vždy namazať všetky gumičky novým olejom, zaručíte tak ich úplnú tesnosť a ľahšie zaskrutkovanie.
Nezabudnite na predpísaný moment
Skrutku doťahujte predpísaným momentom, ak ale máte cit v ruke, dá sa na to spoľahnúť. Ešte sa mi nestalo, že by som mal pod autom olejové fľaky. Odkedy mám momentový kľúč, používam ho. Čističom na brzdy očistite okolie skrutky a môžete ísť dokončiť tú najpríjemnejšiu vec. Ešte pred samotným naliatím oleja si vždy nalejem nejakú časť aj do uloženia olejového filtra. Či to niečomu pomôže pri prvom štarte, to netuším, ale pre ten dobrý pocit na duši to stojí. Na olejovom filtri opäť nezabudnite vymeniť tesnenie, ak teda máte samotnú vložku. Oceľové olejové filtre zatiahnite len rukou, na druhý typ s vložkou vnútri si opäť pripravte momentový kľúč, v mojom prípade 36 "orech". Keďže taký veľký orech nemám, používam veľký vidlicovo-očkový kľúč, cit a zatiaľ nikdy nič netieklo.
Výpustnú skrutku s novou podložkou doťahujte momentovým kľúčom. Kto má cit v rukách, robí to bez neho.
Pri nalievaní nového oleja používam malý lievik. Je to čistejšia a jednoduchšia práca. Po doliatí si všetko ešte raz skontrolujem a naštartujem motor. Nechajte ho pár sekúnd „bežať“, aby sa natlakoval celý systém a môžete ho opäť vypnúť. Počkáte tak 10 minút a odmeriate hladinu, prípadne dolejete, koľko potrebujete. Stačí už len skontrolovať, či netečie výpustná skrutka alebo niečo okolo olejového filtra a máte hotovo. Alebo nie?
Bargraf má 5 zelených, jednu oranžovú a jednu červenú LED. Postupne zhasínajú zelené LED, až sa rozsvieti oranžová, kedy je potrebné objednať sa do servisu na výmenu oleja. Červená značí prekročenie intervalu. Celý systém nefunguje len podľa najazdených km, ale aj podľa počtu studených štartov a podľa otáčok motora. V mojom prípade po 12 tisíc km svietili ešte 3 z piatich zelených LED.
Ešte vymazať servisný interval
Ak máte novšie auto s ukazovateľom kilometrov do nasledujúcej výmeny či iným piktogramom, potrebujete ho vynulovať. Ako sa to robí vo vašom prípade, si určite overte z viacerých zdrojov. V tom mojom si môžem ukazovateľ do ďalšej výmeny vymazať buď niekoľkými pohybmi páčkou a stláčaním nulovacieho tlačidla alebo jednoduchšie, diagnostikou. Keďže ju mám, je to pre mňa najľahšia a najjednoduchšia cesta.
A takto to vyzerá po resetovaní servisného intervalu.
Kam so starým olejom?
Takže, čo doplniť na záver? Použitý olej zlejte do prázdnych nádob od nového oleja a odnesťte do najbližšieho auto servisu. Ak vám ho nebudú chcieť zobrať, skúste vedľajší, alebo nakoniec zberný dvor. Určite ho nelejte do odpadu či len tak niekde na zem. Ak ste postupovali precízne, za zhruba tri hodiny máte hotovo. Pre mňa je to tiež určitá forma psychohygieny. K tomu ešte pocit, že ste si spravili niečo na vašom aute svojpomocne a nikto vás neoholil, to predsa za to stojí nie?
Hotovo, všetky plasty na mieste.