Voľba správneho oleja pre výmenu náplne v prevodovke novšieho auta (s rokom výroby po r2000) môže byť pre laika niekedy problém. Výrobcovia v návodoch na obsluhu a údržbu jeho výmenu už spravidla nepredpisujú, alebo len veľmi výnimočne. Vychádzajú z toho, že pri bežnom používaní a bežnom kilometrovom nájazde by mala životnosť olejovej náplne prevodovky prekročiť bežnú životnosť vozidla. Práve preto sme pred časom spracovali video na tému - Ako sa starať o automatické prevodovky? A treba vôbec?
Ak manuálna prevodovka na vašom starom aute ide po výmene olejovej náplne za studena ťažko, takmer na 100% bude problém v zlej voľbe oleja. Nie v zmysle jeho značky, ale špecifikácie.
Z rovnakých dôvodov je tu aj táto téma. Čo je bežná životnosť? Čo je bežný kilometrový nájazd? Výrobcovia dnes pracujú s domnienkou, až presvedčením, že ich auto sa nebude používať dlhšie než 250 000 km. Že je realita vo väčšine krajín sveta iná, si akoby nechcú pripustiť, alebo akceptovať. Pritom mnoho motoristov prevádzkuje autá staršie než 10 rokov a aj s väčším počtom než štvrť milióna km. Mnohí z nich si pozháňajú potrebné informácie a v poctivej snahe prospieť svojmu autu si olej v prevodovke vymenia. V presvedčení, že do prevodovky dajú ten správny olej, následne so sklamaním zistia, že radenie, špeciálne za studena, je oveľa ťažšie. Aké to má príčiny?
V prvom rade je to fakt, že výrobcovia áut nezverejňujú úplné parametre olejových náplní prevodoviek. Teda viskózne a výkonové dáta oleja. Vhodný prevodový olej dodávajú len vo veľkých množstvách autoservisom, ako náhradný diel pre potreby opráv v prípade poškodenia prevodovkovej skrine nehodou a podobne. Lenže autá s veľkým počtom najazdených km už zväčša drahé značkové servisy nenavštevujú. Preto je trh s "originálnymi" prevodovkovými olejmi veľmi malý. Dokonca ani výrobcom olejov sa v mnohých prípadoch tieto "celoživotné náplne" uvádzať na maloobochodný trh neoplatí. Druhým dôvodom tiež bude fakt, že pri stanovovaní náhrad dochádza pri tvorbe tabuliek k chybám. Napríklad olej SAE 75W často nahrádzajú olejom SAE 75W-90. Pritom sa tieto vo viskozite výrazne líšia. Hlavne pri bežných prevádzkových teplotách. Oba síce spĺňajú limit viskozity pri -40°C, ale pri vyššej teplote ranného štartu pri povedzme 0°C je viskozita druhého menovaného oveľa vyššia. Pri teplote 100°C má olej 75W jediné obmedzenie viskozity - musí byť vyššia než 4,1 mm2/s, ale pri oleji 75W-90 musí byť v intervale 13,5 - 24 mm2/s, čo dáva priestor pre veľké rozdiely.
Porovnajme napríklad konkrétny produkt pre VW Group. Originálna náplň do prevodoviek, ktorá spĺňa koncernovú špecifikáciu VW TL 52178, patrí do triedy SAE 75W a jeho konkrétne viskózne hodnoty sú 38 mm2/s pri 40°C a 6,6 mm2/s pri 100°C (VI = 131). Oproti tomu olej triedy SAE 75W-90 (napr. TITAN Gear) má pri rovnakých teplotách viskozitu 119 mm2/s, resp. 15,5 mm2/s (VI = 139). To je značný rozdiel vo viskozite a niet divu, že tento spôsobí problémy pri radení.
Ako sa s tým vysporiadať? Olej VW TL 52178 v malom litrovom balení z vyššie uvedených dôvodov, bohužiaľ, nie je k dispozícii. No dá sa odporučiť iný produkt - TITAN ATF 3000. Hodnoty viskozity má veľmi podobné s uvedeným originálnym olejom OEM TL52178, teda 40 mm2/s pri 40°C a 7,7 mm2/s pri 100°C. Výkonovo má dostatočný potenciál pre mazanie mechanických prevodoviek. Norma Dexron II D výkonovo zodpovedá API GL-4.
Prípadne môžete zvážiť olej TITAN Gear PE (SAE 75W-80), ktorý je schválený pre náplň mechanickej prevodovky PSA Peugeot/Citroen a ten sa dá kúpiť v 1 a 5 litrovom balení. Viskozitu síce má mierne vyššiu (58 resp. 9,25 mm2/s VI = 139) a výkonnosťou spĺňa vyššiu normu API GL-5, ale jeho cena je priaznivá a hlavne to vyrieši problém správnej náplne pre staršie auto.