Nie každé auto má elektrické dopravné palivové čerpadlo

Pri benzínových motoroch (so vstrekovaním, nie karburátor) je nutnosťou, aby takéto čerpadlo spravilo tlak v systéme a agregát dokázal naštartovať. Pri vznetových verziách je to takmer nutnosť, avšak sú pohonné jednotky, ktoré ho nemajú a spoliehajú sa na takzvané zubové čerpadlo.

To sa roztáča až s motorom, teda je potrebné mať absolútnu tesnosť v palivovom systéme, aby vám doslova „nepadala nafta“. To je však iný prípad, v tom mojom sa bez elektrického dopravného palivového čerpadla neobídem a aby toho nebolo málo, mám ich rovno 2. Prvé je v nádrži, ktoré vytvorí tlak 0,5 bar a dopraví naftu do druhého, ktoré už natlačí systém tlakom 4 až 4,5 baru. Následne je nafta dopravená do palivového filtra a odtiaľ do hlavného vysokotlakého Common-Rail čerpadla.

To kladivo tam nie je náhodou, tiež sa mi hodilo.

Ak mi prestane fungovať čerpadlo v nádrži, kvôli jej tvaru a typu prečerpávania v nej, dokážem jazdiť aj bez neho. Len musím mať vždy nad 20 litrov paliva. Problém je, ak prestane fungovať druhé. Bez neho motor už nenaštartuje. To sa mi stalo raz, približne pred 100 tisíc km a tak som si povedal, že už nebudem riskovať.

Hasiaci prístroj má ukazovateľ tlaku podľa teploty a odporúčanie na pravidelnú každoročnú kontrolu.

Čo všetko potrebujete na výmenu?

V prvom rade, čerpadlo či čerpadlá (ako u mňa). Ideálne je vymeniť s tým aj palivový filter. Ďalej nové palivové hadičky, ktoré už budú po rokoch poriadne stvrdnuté. Ideálne je mať po ruke aj skrutkovačezbernú nádobu a v neposlednom rade aj nejaký malý hasiaci prístroj. Je to v záujme vašej bezpečnosti. Zatiaľ čo pri nafte sa toľko báť nemusíte (samotné palivo nehorí k vznieteniu potrebuje veľmi vysokú teplotu), tak pri benzíne je obozretnosť na mieste. Odporúčam aj ochranu očí,  nitrilové rukavice. Ak vám totiž vytečie palivo do textilných rukavíc, budete mať ruky celý čas obalené palivom, za čo sa vám pokožka určite poďakuje. Všetko, čo na toto potrebujete, je k dispozícii v predajniach AutoKelly.

Starú rýchlospojku nahradím novou, sťahovacou. Tieto jednorazové sú dobré pre výrobcu, aby ich čo najrýchlejšie namontoval.

Radšej ho meňte, ak máte v nádrži minimum paliva

Ako prvé treba upozorniť, že ak máte dopravné čerpadlo v nádrži, vymeňte ho vtedy, ak máte menej ako polovicu načerpaného paliva, ideálne ste „na rezerve“. Vo veľa prípadoch je totiž tvar nádrže taký, že vám pri otvorení vrchného krytu vytečie časť paliva. Verte mi, nechcete ho potom cítiť v interiéri (keďže nádrž je takmer vždy umiestnená pod zadnými sedadlami) a vetrať auto niekoľko dní.

Pod zadnou lavicou je kontrolný otvor, ako sa dostať k nádrži. Má to tak snáď každé auto.

Ja som teda musel najprv odstrániť zadnú lavicu, teda jej sedaciu časť. V tomto prípade som sa dostal cez tesnenie až k otvoru, ktorý oddeľuje kabínu od nádrže. Následne som musel odskrutkovať veľký prstenec, ktorý drží celý plavák s čerpadlom. Ak už bol vonku, trebalo odpojiť konektor a palivové hadičky.

Aj staré čerpadlo malo na sebe znak VDO, volil som tú istú značku.

Takto vyzeral starý filter na palivovom čerpadle po takmer 370 tisíc km. Z môjho pohľadu nádherne čistý, voči iným, aké môžete nájsť po rôznych majiteľoch.

Opatrne pri práci, plast rád praská

Čerpadlo je umiestnené s plavákom v jednom celku, treba ho jemne z neho vybrať a myslieť na to, že plast má v tomto prípade toľko rokov, ako celé vozidlo. Problémom je niekedy od čerpadla odpojiť palivovú hadičku, tá je po tých rokoch takmer „zrastená“ s čerpadlom. Opäť treba narábať so šrobovákom s veľkou jemnosťou. Ja som si ešte pomohol s teplovzdušnou pištoľou, bez nej by som to asi skôr len zlomil. Bol to boj, ale našťastie som nič nezničil.

S nahrievaním opatrne, aby ste nezničili palivovú hadičku, ktorá je v nádrži odlišná.

Celý proces montáže je ten istý, len v opačnom garde. Čerpadlo treba zasunúť presne tak, ako má byť podľa výrobcu. Ak by nedosadlo až na spodok, či mimo, mohlo by vám pri prejazde zákrutou nasať vzduch. Čerpadlo v nádrži je projektované na to, že je chladené palivom a preto na to treba myslieť. Ak môžete, tankujte skôr, ako vám zasvieti rezerva. Môžete tým predĺžiť čerpadlu životnosť a je to aj jeden z dôvodov, prečo vám skôr prestane fungovať.

Zospodu je palivové čerpadlo chránené plastmi.

V mojom prípade som sa rozhodol vymeniť aj druhé čerpadlo, ktoré som už raz menil. Nachádza sa zospodu pod plastmi, približne v mieste vodiča. Auto som mal nad montážnou jamou, prístup k plastom zospodu bol jednoduchý. Tu prichádza druhá rada, pripravte si nejakú zbernú nádobu, kam zachytíte kvapkajúce palivo.

Vedľa čerpadla je malý výfuk z nezávislého kúrenia, aj to je dôvod, prečo som hadičky menil radšej preventívne.

Skontrolujte aj palivové hadičky

Ja som si ho najprv odskrutkoval z držiaka, odpojil konektor a až následne od palivových hadičiek. Rozhodol som sa tiež vymeniť aj tie, predsa len, majú už svoje roky. V ponuke AutoKelly ich majú v rôznych rozmeroch, treba dodržať vnútorný priemer. Ten vonkajší na milimetre nemusíte, pri tom vnútornom je to však ideálne.

Stará hadička už mala to najlepšie za sebou.

Nové čerpadlo aj s hadičkami som už veľmi rýchlo napojil na pôvodné trubky (tie ešte vyzerajú v poriadku, i keď jedna už javí známky korózie a budem ju musieť časom vymeniť) a následne aj k držiaku. Všetko som ešte vystriekal čističom na brzdy, ktorý odmastil všetko od nafty.

Starý filter som menil v roku 2019 a pred približne 20 tisíc km. Mohol ešte vydržať, ale preventívne som ho vymenil za nový.

Nezabudnite na palivový filter

Keďže som menil súčasti palivového systému, ideálne je rovno vymeniť aj palivový filter. Ten sa u mňa mení jednoducho, je v motorovom priestore a stačí len odskrutkovať snímač tlaku, 2 hadičky a filter môže ísť von. Odporúčam zaliať ho novou naftou, keďže má objem takmer pol litra a dopravným čerpadlám by to trvalo dlhšie, ako som ochotný čakať. Mohol by som ho zaliať aj naftou zo starého filtra, predsa len, ide o už prefiltrované palivo, mal som ale k dispozícii pár litrov čistej nafty.

Čo dodať na záver? Ak budete robiť hocičo na palivovom systéme, určite si zoberte spomínané rukavice a aj nejakú nádobu, ak by vám niečo vytieklo. Ak môžete, určite vymeňte aj palivové hadičky, nestoja veľa a nechcete to rozoberať znova. Po toľkých rokoch už budú mať to najlepšie za sebou.

Na nový filter sa naspäť vráti snímač tlaku, nová hadička a môže ísť dnu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov