Na začiatok treba povedať, že existuje vodná pumpa hnaná hlavným, respektíve rozvodovým remeňom, ktorá sa mení vždy spolu s ním. A o tom článok nebude. V mojom prípade išlo o typ pumpy, ktorá je na takzvanom vonkajšom rozvode, ktorý poháňa pomocné príslušenstvo motora vrátane alternátora či servo čerpadla. Či už ide o starší klinový alebo novší drážkovaný remeň, je v tomto prípade jedno.

Na výmenu vodnej pumpy nebudete potrebovať veľa vecí. Dôležitá je okrem pumpy nová kvapalina, starú do systému už nelejte (samozrejme ak nemá len pár mesiacov).

Ja som si za „pacienta na chirurgický stôl“ vybral BMW generácie E39, ktorá má výhodu v tom, že motor je umiestnený pozdĺžne. V takom prípade je totiž „všetko vpredu“, k príslušenstvu motora je ľahší prístup (opäť ale pozor, aj tu môžu byť výnimky, ktoré potvrdzujú pravidlo) a aj samotná výmena je spravidla jednoduchšia a rýchlejšia.

Tu je poskladaný termostat s vodnou pumpou dokopy.

S pumpou aj termostat

Na výmenu som si v AutoKelly okrem vodnej pumpy vybral ešte rovno aj termostat, ktorý je v tomto prípade umiestnený priamo na telese vodnej pumpy a nie na hlave motora. Je to spotrebný materiál, dnes vám už žiaden termostat nevydrží desiatky rokov, ako v minulosti, takže keď už to mám všetko rozobraté, je lepšie ho rovno vymeniť. Spolu s tým treba kúpiť aj nemrznúcu zmesdestilovanú vodu, v niektorých prípadoch aj tesniaci silikón. Niektorí výrobcovia totiž predpisujú pri výmene na niektorých spojoch použiť aj trochu silikónu, to sa dozviete priamo v technických dátach k vášmu vozidlu.

Keď tam nie je vrtuľa ani plasty okolo nej, hneď je všade dostatok miesta.

Výber kvapaliny

Pozor tiež pri výbere chladiacej kvapaliny. Existuje bežne zaužívaný trend, že ružová a fialová kvapalina G12, G12+, G12++ či G13 „ide“ do áut VW Group, modrá G11 (či G48) do áut značky BMW či Mercedes-Benz, žltá do francúzskych alebo zelená do japonských a kórejských vozidiel. Treba sa skôr držať špecifikácii výrobcu motora a kvapaliny, niekedy to nájdete aj priamo v príručke od auta. Ja som v mojom prípade použil kvapalinu s modrou farbou označenú ako K11. Či už kúpite nariedenú, alebo si vodu budete riediť doma s „destilkou“ to je na vás. Odporúčam však vždy dodržať bod tuhnutia v našich končinách na úrovni -25 stupňov Celsia, na Orave či pod Tatrami aj -30.

Keď som odstránil všetky plasty a vrtuľu, mohol som lepšie skontrolovať stav vodnej pumpy.

Poďme teda už priamo na samotnú výmenu. V prvom prípade treba vypustiť čo najviac starej kvapaliny. Väčšina áut má na spodnej časti chladiča výpustné miesto, na tie v bloku motora by som sa radšej ani nepozeral. Ak máte viacročné auto, môže sa vám stať, že po povolení takejto vypúšťacej skrutky ju už neutesníte dobre, prípadne môžete strhnúť závit či podobné „hororové scény“. V takom prípade sa vám výmena vodnej pumpy môže predražiť a tiež časovo natiahnuť.

Cez hadičku som nechal vytiecť skoro celý obsah vody z chladiča a časti hlavy.

Ja som cez pripravenú hadičku odpustil čo najviac vody, nezabudnite tiež na povolenie víčka na nalievanie vody, odkiaľ sa do systému bude môcť dostať vzduch. Ak už nič nekvapkalo, začal som rozoberať potrebné plasty okolo vrtule. Tá musí ísť v mojom prípade taktiež dole a nakoniec aj samotné remene. Cez napínaciu kladku ich ľahko zhodíte dole, v opačnom prípade by ste vodnú pumpu nevybrali. Ak už ste v tomto bude, stačí si pozrieť, koľko skrutiek drží samotnú vodnú pumpu. Keďže termostat bol namontovaný na nej, ten som sa rozhodol demontovať až keď bude spolu s pumpou vonku. Aspoň na porovnanie, keďže dávam nový kúsok.

Po zhodení oboch remeňov som sa rozhodol najprv očistiť miesta nad vodnou pumpou. To aby sa následne po jej vybratí nedostali nečistoty z bloku, ktoré by som tak či tak čistil, do vnútorných častí. Olej tam dlhšie stekal z tesnenia vákuovej pumpy, ktoré som vymenil pred pár rokmi. Vyčistil som všetko okolo vákuovky, ale nižšie som sa už tak ľahšie nedostal, tak som to nechal nabudúce.

V takomto prípade ale veľmi pomôžu „očkové“ kľúče. Keďže sa na jednu skrutku dalo dostať ťažšie, kým bol termostat namontovaný na nej, použil som ich ako náhradu za bežný orech na račni. Po uvoľnení všetkých skrutiek vodná pumpa jednoducho „odskočila“ od bloku, nie vždy je to ale také jednoduché. V niektorých prípadoch vám výrobca nechal na vodnej pumpe voľné závity, cez ktoré môžete vodnú pumpu odtlačiť od bloku bez toho, aby ste poškodili dosadacie plochy páčením cez šrobovák.

Sada očkových kľúčov pomôže tam, kam gola sada nemôže.

Vodná pumpa je teda vonku, až tu som prišiel na to, prečo mi tiekla cez ňu voda. V ložisku už mala vôľu, nie veľkú, avšak v porovnaní s novou to bolo cítiť. Poriadne očistite dosadaciu plochu na bloku, prípadne podľa výrobcu použite silikón. Určite nepoužívajte staré tesnenie, väčšinou je k novej vodnej pumpe pribalené aj nové tesnenie.

Nová vodná pumpa aj s termostatom na mieste. Všetko okolo vyčistené, snáď to takéto zostane dlhšie.

Celý postup skladania je len v opačnom poradí, ako rozoberanie. Na vodnú pumpu a termostat sú v mojom aute použité veľmi nízke momenty na doťahovanie, ja som tak veril svojim rukám a citu. Ak ho ale nemáte, použite momentový kľúč. Po zložení by som ešte plasty okolo motora nezakladal, najprv by som si preveril, či nikde nebude unikať voda.

Nahodené remene, môžem štartovať.

Ak má vaše auto niekde odvzdušňovaciu skrutku, najprv ju povoľte a následne dolievajte vodu, až z nej nezačne tiecť. Niektoré modely vozidiel vyžadujú komplikovanejšie odvzdušnenie vodného okruhu, obzvlášť nové autá s viacerými okruhmi. To si overte podľa svojho modelu. V tomto bode už môžete motor naštartovať a nastaviť kúrenie na najvyššiu teplotu a najnižšiu rýchlosť vnútorného ventilátora.

Stará vodná pumpa po boku novej. Pôvodná bola ešte origo z roku 2000, nikdy nemenená. Vizuálne jej nič nebolo, vôla v ložisku na oske však spôsobila jemný únik.

Dôležité je odvzdušnenie

Vtedy sa otvoria ventily vo vodnom okruhu na najvyššiu možnú úroveň. Ak má vaše auto len jednoduchšie zmiešavanie teplého vzduchu do kabíny pomocou manuálnych klapiek a vodné ventily nemáte, rýchlosť vetráku nie je až taká dôležitá. Vždy ale musíte nastaviť najvyššiu teplotu, bez nej sa vám môže celú okruh stále zavzdušňovať  kvôli vzduchovým bublinám v radiátore kúrenia.

Na odvzdušnenie systému si nastavte teplotu na kúrení na najvyššiu hodnotu.

Vodu dolievajte vždy do studeného motora

Ja som sa s autom šiel previezť, po zohriatí som skontroloval teplotu vody cez skryté menu v palubnom počítači (keďže novšie autá už majú teplomer na palubnej doske elektronicky "deformovaný" a nikdy neukazuje reálnu teplotu) a keď začal ísť z výduchov horúci vzduch, vypol motor a nechal vychladnúť. Následne treba opäť skontrolovať úroveň chladiacej kvapaliny, prípadne doliať, keďže kontrola by mala prebiehať vždy so studeným motorom (i keď aj tu sú výnimky).

Nalievanie novej kvapaliny je asi tá najpríjemnejšia činnosť.

V tomto prípade si prezrite motor, či náhodou nenájdete niekde ešte nejaké úniky a ak nie, môžete doskladať zvyšné plasty, či už zhora alebo odspodu. Výmena vodnej pumpy je tak hotová a zostáva len odniesť starú chladiacu kvapalinu na zberný dvor vo vašom meste, kde berú aj nebezpečné látky. Funguje to bezplatne, v každom meste a niekde aj na väčšej dedine. Určite ju však nevylievajte len tak do odpadu.

Plasty poskladané, práca hotová.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov