Ak si majiteľ chce nechať pôvodné auto, odporúčal som výmenu celých svetlometov za xenónové alebo LED (ak boli originál od výrobcu na takom aute možné). Takáto úprava nie je lacná, avšak je to plnohodnotné riešenie bez kompromisov. Čo ale v prípade, ak vaše auto nemá v ponuke lepšie, ako halogénové svetlá? Možným riešením by bola práve výmena žiarovky za LED.

Testovacie auto Mercedes-Benz Sprinter má sériovo halogény, za príplatok však ponúka fabrické LED.

Zoznam áut sa postupne rozširuje

Osram nedávno uviedol na trh takúto náhradu, ktorá je ako prvá oficiálne schválená na cestách v EU, respektíve postupne ju schvaľujú jednotlivé ministerstvá dopravy vo všetkých krajinách únie. Na začiatku to bolo schválené len pre pár áut v Nemecku. Dnes už sú to desiatky áut aj na našich cestách. Na odkaze led-legalne si môžete pozrieť kompletný zoznam, ktorý sa má ešte rozširovať. Konštruktéri totiž LED zdroj testujú na ďalších modeloch a môže sa stať, že za pár mesiacov tam pribudne aj vaše auto. Medzi výhody LED by som spomenul ešte dlhšiu životnosť voči halogénovej žiarovke, podľa výrobcu by to malo byť až 5-násobne dlhší čas. Bežne pritom halogénové žiarovky so silnejším svetelným tokom mali práve naopak kratšiu životnosť.

Svetelný zdroj LED je v rovnakej výške, ako pri halogénovej žiarovke.

Tu je z môjho pohľadu už prvý problém. Ak je halogénová žiarovka H4 alebo H7 (len za tieto dve ponúka Osram náhradu) schválená vo všetkých svetlách a LED náhrada má byť plnohodnotným riešením, prečo nie je automaticky schválená pre všetky modely?

Nuž, jednoznačne plnohodnotná náhrada je tak silné slovo a nie je to až také bezproblémové. Halogénová žiarovka má svetelný rozptyl prakticky 360 stupňov, kdežto LED má svetelné zdroje len na 2 protiľahlých stranách. Parabolický svetlomet, ako sa bežne oslovuje svetlomet s voľnými plochami, takzvaný FF, je určený na odrazy svetla z bodu do všetkých týchto strán. LED však toto neponúka. Na to treba jednoducho upozorniť hneď na začiatku.

Ja som sa rozhodol spraviť test s LED náhradou vo vozidle Mercedes-Benz Sprinter druhej generácie po roku 2018, ktorý je Osramu schválený na prestavbu. Auto som zvolil aj z toho dôvodu, že v tomto prípade nie je potrebný žiaden CAN bus adaptér či doplniť iné časti k upevneniu LED vo svetlomete. Len výmena kus za kus. Pri otvorení krabičky na vás vypadnú aj nálepky, ktoré by ste si mali nalepiť na svetlomet. Samotná LED má aj malý vetráčik, keďže sa dosť hreje (o čom som sa presvedčil pri výmene). Tu tak treba myslieť na to, aby sa žiaden káblik nedostal do miesta vetráčika, čo v prípade Sprintera nebolo tak jednoznačné. Malý káblik, ktorý viedol vo svetlomete, mal tendenciu do týchto miest zasahovať a tak som ho radšej uchytil do iných častí svetlometu. Jednoducho konštruktéri s takýmto niečim nerátali a tak si na to dajte pozor na vašom konkrétnom aute.

Niekoľko lomených plôch v takzvanom FF svetlomete určuje svetelný tok, je však od výroby projektovaný na odrazy svetla z halogénovej žiarovky.

Výmena je však jednoduchá, rovnako ako v prípade žiarovky. Niekto odporúča po výmene nastaviť svetlomety, niekto zas tvrdí, že pri výmene sa nemá čo posunúť a lúč by tak mal zostať nastavený rovnako. Sám tiež nevidím dôvod, prečo by pri výmene žiarovky mal byť svetelný lúč zmenený, zmena nastáva skôr po jazdení na našich rozbitých cestách, kde sa svetlomety môže rozštelovať v samotnom štelovacom mechanizme.

Rôzne kábliky vo svetlomete treba posunúť tak, aby sa pri prevádzke nedostali do ventilátora.

Stretávací režim s LED. Tu je vidieť tmavšie miesta, ktoré na ceste niekomu môžu vadiť. Intenzita je však silnejšia, ako pri halogénoch.

Priame porovnanie stretávacieho režimu.

Na fotkách vrámci článku sú popísané jednotlivé zmeny, všetky fotky som fotil s fotoaparátom s rovnakým nastavením dĺžky expozície, svetlosti, ISO a na rovnakom mieste. Nič nie je skreslené. Ako je vidieť v prípade LED v stretávacom režime, halogénový diaľkový režim prakticky nedokáže „prebiť“ modrasto-biely nádych LED-ky a tak neprináša skoro nič navyše. Iné by to mohlo byť pri H4 LED náhrade, tú som však nemal k dispozícii.

Diaľkový halogénový režim so stretávacími LED veľa vody nenamúti.

Priame proovnanie v diaľkovom režime.

A čo samotný stretávací režim? No, zostal som prekvapený z jeho intenzity svetla. Tu musím priznať, že je výraznejší ako halogén a môže sa javiť príjemnejším na nočné cestovanie. Avšak ako som na začiatku spomenul, LED nesvieti vo svetlomete do všetkých strán rovnako, ako halogénová žiarovka, a tak na ceste spozorujete tmavšie miesta. Deje sa to niekedy aj na nových lacnejších autách s originálnymi LED svetlami, ale nie až v takejto miere. Tu už ide o to, či to dotyčnému bude vadiť, alebo nie, pretože je to dosť subjektívne.

Tu som nechal v jednom svetlmete halogénovú žiarovku a v druhom LED. Viditeľný rozdiel v intenzite však trocha zrážajú tmavé plochy pri LED zdroji.

Problém by som videl skôr v oslňovaní. Zatiaľ čo halogénovú žiarovku sme nechali nastavenú na najvyššiu úroveň sklonu, LED som musel počas jazdy spustiť trocha nižšie (na fotkách počas testu bez svetiel som ich mal nastavené rovnako obe), keďže lom medzi svetlom a tmou bol výrazný a niekedy som osvetloval protiidúcich vodičov. Možno ich halogén oslňuje tiež v tom hornom lúči, kde sa láme medzi svetlom a tmou, avšak jasnejšie svetlo z LED je nepríjemnejšie. Možno to na inom aute bude odlišné, tu je to teda jednoznačné, prečo museli konštruktéri testovať jednotlivé modely áut zvlášť.

Čisto halogénové žiarovky. Síce snížší svetelný tok, ale jednoliaty a pre oko príjemnejší bez výrazných tmavých miest.

Myslite aj na druhých

Na záver by som len chcel podotknúť dve veci. Ak premýšľate nad lepšími svetlami, skúste si zistiť, či vaše auto nemohlo mať lepšiu výbavu s originálnymi lepšími svetelnými zdrojmi a koľko by vás celý takýto set stál. Ak sa už rozhodnete pre tieto LED, nastavte si ich nielen na regloskope, ale pozerajte aj na protiidúce vozidlá, či vodičom nevypaľujete oči. Ak jazdíte aj naložený, nezabúdajte na manuálne nastavenie výšky svetiel, pretože zostať oslnený LED-kou je mnohonásobne nepríjemnejšie, ako halogénovou žiarovkou.

Diaľkový režim je viditeľne určený do veľkej vzdialenosti, preto na krátku testovaciu cestu svietil výrazne kužeľovo dopredu bez osvetlenia bokov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov