Keď som mal auto zaparkované vonku, plachtu som nikdy neriešil. Po nákupe prvej víkendovky som však začal premýšľať nad investíciou do nejakej ochrany laku, trebárs aj v podobe plachty. Na trhu je však množstvo rôznych druhov a veľkostí. Ako vybrať tú správnu?

Zakrývať auto v garáži?

Po pár mesiacoch som auto zaparkoval do garáže a plachtu opäť neriešil. Až dovtedy, kým nebolo odstavené dlhšie a aj v uzatvorenom priestore sa na ňom vytvorila vrstva prachu. To sa mi nepáčilo, a tak som sa najprv rozhodol o čo najlacnejší trik. Kúpil som maliarsku fóliu s rozmermi asi 4 x 5 metrov a ňou som zakryl hneď dve autá. Lenže pri otvorení dverí či okien fólia obvykle skĺzla na zem a zašpinila sa. Nemám výstavné „leštenky“, ale aj tak si nechcem zbytočne škrabať lak.

Rozdiel medzi plachtami je aj v prenosnom obale, hrubšia odolná voči vode sa zmestí až do dvojnásobného obalu, i keď je určená pre menšia autá.

Tak som si otvoril stránku AutoKelly a niečo z nej vybral. Skúsil som 2 typy, jednu lacnejšiu a druhú drahšiu, aj s ochranou proti vode. V garáži je to zbytočné, ale človek nikdy nevie. V prvom rade ma zaujímali dĺžky. Výrobcovia plácht píšu jeden rozmer ale aj množstvo áut, na ktoré ich produkt sedí.

Aj lacnejšia plachta má spodné okraje naťahovacie a tak sa lepšie dostane ku karosérii.

Čo s takmer 5-metrovým autom?

Mal som práve na test Volkswagen ID.7 Tourer, teda automobil s dĺžkou 4961 mm a šírkou 1862 mm. Prvá plachta XL na obrázku má rozmery 533 x 177 cm. Jej okraje sú naťahovacie a teda v spodnej časti vozidla ľahko obopne plastové nárazníky a vietor ju tak ľahko nepodfúkne. Aj tak by som ju ale odporúčal skôr na vnútorné použitie. Na ID.7 Tourer bola tak akurát, ak máte teda vozidlo s dĺžkou okolo 5 metrov, asi by som radšej pozeral po väčšej plachte XXL. Napríklad vpredu už nezakryla celý nárazník.

VW ID.7 Tourer a plachta XL

Druhá plachta bola odolná vode a určená pre kombíky, v zadnej časti mala totiž viac materiálu, aby lepšie kopírovala tvar karosérie. Jej rozmery podľa výrobcu sú 485 x 180 cm, teda na ID.7 Tourer by už nemala pasovať. Veľmi tesne však sadla, pravdepodobne práve preto, že mala vhodnejší tvar navrhnutý pre kombi. Vzadu som však už nezakryl celý nárazník, to ale v konečnom dôsledku nevadilo.

VW ID.7 Tourer a plachta proti vode pre kombi

Pozor na anténky

U seba doma som mal 2 adeptov, prvým je BMW 5, generácie E39, sedan, teda auto s dĺžkou 4775 mm a šírkou 1800 mm. Prvá plachta by mala auto doslova zakryť celé aj s rezervou, lenže to sa nestalo. Ledva zakryla predný a zadný nárazník. V tomto prípade ide vina zrejme za malou anténkou na zadnom skle, ktorá nie je demontovateľná (aspoň nie jednoducho) a ktorá tak časť plachty vzadu zodvihla. Na aute bez nej by ostalo viac materiálu aj na dlhšie vozidlo.

BMW E39 sedan a plachta XL

Druhá plachta pre kombi by aj s menšími rozmermi opäť mala celé auto zakryť, obzvlášť vzadu to bolo tiež „len tak tak“. Dokonca mám pocit, že obe plachty, aj keď by mali mať medzi sebou rozdiel takmer pol metra, tak sú skôr na identicky dlhé vozidlá do 5 metrov.

BMW E39 sedan a plachta pre kombi.

Nie je kombi ako kombi

Posledným adeptom na testovanie bolo opäť staršie BMW 5 (e34), zase Touring, teda kombi s dĺžkou 4720 mm a šírkou 1751 mm. Prvá plachta aj napriek tvaru karosérie nemala žiaden problém, zakryla celý predný aj zadný nárazník. Druhá, určená priamo pre kombi, aj napriek o pol metra kratšej dĺžke, taktiež zakryla auto prakticky do tých istých miest ako tá prvá. Tu však pomohol tvar plachty, ako som písal v prípade ID.7 Tourer.

BMW E34 Touring a plachta XL.

Ak si teda vyberáte plachtu na svoje vozidlo, radšej vždy zoberte „o číslo väčšiu“. Ak by vám sedeli rozmery L, zoberte XL a podobne. Treba to brať ale s mierou, ak kúpite príliš veľkú, vietor vám ju môže podfúknuť, skrátka nebude dobre držať. Ak príliš malú, nenatiahnete ju na celé vozidlo.

Samozrejme, zaujímala ma tiež „nepremokavosť“ plachty jednoduchým testom, natiahol som ju nad kýblik, nalial na ňu vodu a sledoval. Prvý typ začal v priebehu pár minút prekvapkávať, ale nakoniec je určená výhradne do garáže, respektíve interiéru. Druhá sa hrdí, že odolá vode a tak som čakal viac.

BMW E34 Touring a plachta pre kombi.

Test s vodou

Aj som sa dočkal. Po 10 minútach ma to prestalo baviť, a tak som si nastavil časovač a každých 30 minút to šiel skontrolovať. Poviem vám pravdu, bavilo ma to od obeda do večera. Keď nepretiekla ani po 8 hodinách, pokus som zastavil a povedal si, že bežnému dažďu určite odolá a to aj niekoľko hodín. Len ako som spomínal vyššie, vlhkosť sa medzi ňou a karosériou bude tvoriť kvôli zmenám teploty a rozdielnemu zohrievaniu aj bez dažďa, preto by som auto vonku aspoň raz za čas odplachtoval a nechal priebežne vysušiť.

Vodeodolná plachta prešla testom na jednotku, ani po hodinách nič neprepustila.

Špinavé auto najprv umyte

Zopár mojich poznámok na záver. V prvom rade, nikdy nezakrývajte špinavé auto. Ak ho nemáte čas umyť, radšej ho nezakryte a spravte to, až keď ho umyjete. Špina a mušky sa môžu ľahko oddeliť od povrchu a pri manipulácii s plachtou sa budú po laku posúvať. Druhá rada, ak môžete, zakrývajte auto vo dvojici. Pre jedného je to namáhavejšie, musí nechať plachtu skĺznuť po karosérii a môže vám pri tom spadnúť na zem. Dvaja to zvládnu elegantnejšie, rýchlejšie a nehrozí zašpinenie plachty, ktorá potom opäť môže poškodiť lak.

Tu je pekne vidieť tvar plachty pre kombi model a ako pekne obsiahne automobil, ak má tento tvar karosérie.

Taktiež nezakrývajte vozidlo bezprostredne po jazde, keď je karoséria zohriata od slnka, prípadne mokrá od dažďa. V prvom prípade počkajte, kým trochu vychladne, inak ju bude nadvihovať sálajúce teplo. V druhom je lepšie auto samozrejme umyť, kvôli nečistotám a vlhkosti. Inak by sa mohla plachta ku karosérii prilepiť a začať plesnivieť.

Pozor na anténky, okrem horšieho napnutia plachty tiež môžu spôsobiť jej pretrhnutie.

Taktiež neodporúčam nechávať auto pod plachtou vonku dlhší čas bez toho, aby ste ju približne raz či dvakrát za mesiac dali dole. Zbytočne sa vám bude medzi ňou a karosériou držať vlhkosť, a to aj v prípade nepremokavého modelu. Plachty preto odporúčam používať skôr v garáži, kvôli ochrane pred prachom. Vonku je to skôr núdzové riešenie, nie dlhodobé.

Pozor na výfuk, nezdá sa to, ale v lete je aj hodiny po jazde dosť horúci.

Opatrne aj okolo koncovky výfuku

Posledná poznámka, keď už auto umyjete a odstavíte, pri zaplachtovaní pozor na horúce časti výfuku. Ten je po jazde napríklad počas leta horúci aj niekoľko hodín. Buď počkajte do druhého dňa, alebo plachtou neprekrývajte koncovku. Stokrát sa nemusí nič stať a na ten ďalší sa plachta k výfuku doslova prilepí a zničí. Stačí, že máte vznetové auto s funkčným systémom DPF a tesne pred odstavením vám systém ešte spustil regeneráciu, čím sa výfuk ešte viac rozohrial.

Článok vznikol v spolupráci s LKQ (AutoKelly Slovensko)

 
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov