Tekutiny v aute musia odolať aj silnému mrazu
Motorový olej, voda do ostrekovačov, nemrznúca zmes do chladičov, brzdová kvapalina. Motorový olej by nemal byť starší než 2 roky, alebo 20 tisíc kilometrov. Bez ohľadu na to, aký interval odporúča v tzv. longlife režime výrobca. Starne nie len jazdením, ale aj vekom. Naberá vlhkosť a degraduje. Voda v ostrekovačoch by mala byť nariedená s odolnosťou aspoň na -10°C, naopak chladiaca zmes aspoň na -30°C, aby vás, respektívne motor a jeho funkčnosť neprekvapil ani jeden výlet počas zimy do hôr.
Na svetlách a osvetlení mimoriadne záleží
Podľa hesla vidieť a byť videný ide o jeden z najdôležitejších úkonov údržby z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky. Kontrolujte funkčnosť svetlometov, a to nielen predných svetiel a smeroviek, ale aj kompletné zadných. Stojí za to, dať ich aspoň raz ročne odborne nastaviť a skontrolovať v servise. Len ak máte správne nastavené svetlomety, môžete včas rozpoznať prekážky na ceste, nebezpečenstvo alebo neobvyklé dopravné situácie. Správne osvetlenie vám tiež umožní jasne vidieť dopravné značky, cyklistov a chodcov a umožní včas a bezpečne reagovať.
Žiarovky vymieňajte v pároch
Ak jedna žiarovka prestane fungovať, automaticky ju vymeňte v aj druhom svetle. Je veľmi pravdepodobné, že druhá žiarovka čoskoro prestane fungovať. Okrem toho žiarovky počas svojej životnosti postupne strácajú na intenzite a blednú. Preto sa odporúča mať so sebou aj náhradný pár vhodných autožiaroviek. To isté platí pre výbojky, ale v tomto prípade sa odporúča nechať ich vymeniť v servise. Mnohé staršie autá majú z dnešného pohľadu a možností nedostatočný svetelný výkon. Odporúčame sa pri kúpe nových zamerať na výkonnejšie autožiarovky, napríklad Night Breaker 200. Sú až 3x jasnejšie a poskytujú svetlo, ktoré je až o 20 % belšie, než požadujú právne predpisy. Kužeľ svetla má pri správne nastavených svetlách so stále kvalitnými odrazovými plochami v parabolách dlžku až 150 metrov. To zabezpečuje vodičovi oveľa lepšiu viditeľnosť.
Novým vizuálnym prvkom žiaroviek Night Breaker 200 je zrkadlový chrómový vrchlík banky žiarovky, ktorý jej dodáva moderný vzhľad. Autožiarovka Night Breaker 200 je k dispozícii vo verziách H4 a H7 v papierovej krabičke alebo v dvojitom balení (duo box).
Autobatéria pred zimou a počas nej ocení zvýšenú pozornosť
Zvyčajne pravé v chladnom mrazivom období sa ukáže, ktorý zdroj už je slabý a bude sa oň treba starať. Nie každá batéria na prvý pokus naštartuje. Ak do nedávna v teplejšom počasí ešte dobre fungovala, v prvej fáze ju stačí oživiť a správnym procesom nabitia zregenerovať. Na to skvelo slúžia inteligentné nabíjačky OSRAM BATTERYcharge, ktoré nabíjajú všetky typy batérií, vrátane lítium-iónových, a to od 6V, cez 12V batérie s kapacitou až 170 Ah až po 24V batérie s kapacitou 70 Ah. Všetky modely majú záložnú funkciu, ktorá pomáha chrániť batériu pred vybitím v zime alebo pri dlhších odstávkach. Nabíjačky majú jasný LCD displej s podsvietením a všetky funkcie možno ovládať jediným tlačidlom. Majú aj ochranu, ktorá zabraňuje poškodeniu elektrického systému proti účinkom pri prepólovaní alebo skratu. Keď je nabíjačka zapnutá, spustí viacstupňový nabíjací cyklus a automaticky prejde do udržiavacieho režimu, akonáhle je batéria plne nabitá – to zabraňuje prebíjaniu. Lítiové batérie sa nabíjajú v 7 krokoch, zatiaľ čo olovené batérie/AGM v 9 krokoch. OSRAM BATTERYcharge sú kompatibilné aj s vozidlami so systémom štart-stop. Súčasťou ich vybavenia je okrem klasických kliešťových konektorov tiež kábel s kruhovými svorkami, ktorý je možné natrvalo inštalovať do automobilu, aby sa pripojenie nabíjačky uľahčilo. Je totiž veľmi vhodné počas zimy dať akumulátor aspoň raz mesačne na inteligentnú dobíjačku. Prospeje to samotnej baterke aj vášmu pocitu.
Štartovací zdroj je skvelé núdzové riešenie
Keď si nie ste istí, ako na tom vaša batéria je a nechcete byť nemilo prekvapení, zadovážte si štartovací zdroj. Slúži ako núdzový zdroj pre naštartovanie vozidla a pritom ho môžete využiť ako powerbanku s USB konektormi pre nabíjanie tabletov, foťákov a mobilných telefónov alebo lampáš, čo sa môže vždy hodiť. Napríklad model OSRAM BATTERYstart 200 je schopný naštartovať motor s objemom až 3 litre. Disponuje kapacitou batérie 6000 mAh, ponúka štartovací prúd 150 A a k jeho úplnému nabitiu stačia len 2 hodiny. Veľkosťou sa podobá na menší tablet. Model 300 má takmer rovnakú dĺžku a šírku ako menší štartér (168 × 88 mm), líši sa len hrúbkou, ktorá dosahuje 33 mm. Má však viac ako dvojnásobnú kapacitu (13 000 mAh), čo umožňuje naštartovať benzínový motor do 6 litrov alebo naftový motor do 3 litrov. Jeho nabíjanie trvá 3 hodiny. Model 400 je vďaka kapacite 16 800 mAh výkonný štartovací zdroj umožňujúci naštartovať benzínový motor do 8 litrov alebo vznetový motor s polovičným objemom (štartovací/špičkový prúd – 400 A/800 A). Dodáva sa oproti predchádzajúcim modelom navyše s 12V napájacou autozástrčkou pre pripojenie napr. ventilátora alebo chladiaceho boxu. Jeho nabíjanie trvá 4 hodiny. Všetky vyššie uvedené modely sú vybavené ochranou proti prepólovaniu, skratu, prehriatiu a USB zásuvkami s možnosťou rýchleho nabíjania.
Ak odmietate všakovaké moderné zariadenia a chcete robiť veci po starom, určite si zadovážte poriadne štartovacie káble. Ich základna charakteristika by mala byť hlavne v čo najväčšej hrúbke samotných káblov (pozor, nie len izolácie, ale drôtov samotných), masívnych pevných svorkách s dostatočnou kontaktnou plochou a podstatná je aj dĺžka.