V zime na horských cestách platí nepísané pravidlo, že prednosť má ten, kto ide hore. Ten, čo ide dole by sa mal prispôsobiť. V niektorých krajinách to je dokonca už ustanovené... 

Brzdná dráha sa predlžuje

V zime platí heslo ponáhľaj sa pomaly dvojnásobne. Rozdiel v brzdnej dráhe voči suchej, mokrej, namrznutej či zasneženej vozovke sa na klzkom povrchu zväčšuje násobkami. Niekedy je veľmi ťažké rozoznať, aká je priľnavosť pneumatiky na cestu. Ak si nie ste 100 % istý, čo pod pneumatikou máte, počúvajte rozum a radšej choďte pomalšie. Na zasneženej a zľadovatenej vozovke pri rýchlosti 90 km/h môže byť brzdná dráha aj 200 metrov! 

Rozbiehanie sa

Rozbiehanie sa na zmrznutej ceste vyžaduje cit. Zbytočne nehrabte kolesami. Ak svoje auto poznáte dobre, rozbiehajte sa na dvojke. Značné problémy spôsobuje rozbiehanie sa do kopca. Tu veľmi záleží na tom, aké usporiadanie pohonu auta máte. So zadokolkou sa jednoducho môže stať, že ak raz zatavíte i v menšom kopci, už sa nerozbehnete. Nevhodné je aj parkovať do kopca na zasneženej vozovke. Opustenie takého parkovacieho miesta sa nie vždy podarí tak, ako ste pôvodne plánovali.

Parkovanie

Parkovanie v zime má špecifiká, ktoré v teplejších mesiacoch nepocítite. Ide predovšetkým o to, že v zime potrebujú cestárske vozidlá väčší priestor na prejazd. Obeťami sa tak často stávajú spätné zrkadlá. Pre istotu ich sklopte. Pri zamrznutom späťáku dostáva mechanizmus zabrať. Navyše je v mrazivom počasí krehkejší. Ak nemáte na výber, tak v miestach, kde sa otáčajú, preto parkujte čo najbližšie k okraju cesty. Ak parkujete pri hlavných ťahoch, myslíte na to, že cesty cestári posýpajú rôznymi materiálmi. Tento odlietajúci materiál, či už priamo zo sypača, či už spod kolies iného auta môže poškodiť práve to vaše auto. Ak ste v lokalite, kde sú väčšie snehové zrážky bežné, pripravte sa na to, že si budete musieť cestičku najprv odhádzať... Niekedy dokonca budete mať snehom zasypané celé auto.

Otáčanie vozidiel údržby 

Jav, ktorý v lete nespozorujete. Možno ste nevedeli, ale diaľnice a rýchlostné cesty sa delia na určité časti, ktoré spravujú viaceré strediská NDS. Aby bola zabezpečená rýchla údržba, sypače, pluhy a ostatná technika premávka len po konkrétnych úsekoch. Aby sa šetrili pohonné látky a aj čas, majú na dlhých úsekoch diaľnic (bez zjazdov a výjazdov) a rýchlostných ciest vytvorené miesta, kde sa môžu otáčať. Tieto miesta sú vždy označené prenosným dopravným značením. Ak sa do takého miesta v zime blížite, vždy zvýšte pozornosť, poprípade znížte rýchlosť. 

Pravý pruh je zvyčajne bezpečnejší

Na diaľniciach alebo rýchlostných cestách sa väčšina vodičov presúva v pravom pruhu. To znamená, že sa stáva viac vyjazdenejším. Za niektorých podmienok tak môže byť presun v pravom jazdnom pruhu bezpečnejší. Ak sa rozhodnete predchádzať, alebo pohybovať v ľavom pruhu, dajte si pozor na nečakané snehové nástrahy. 

Foto: Shutterstock