Výhľad z vozidla a stierače
… sú asi prvé, čo si okrem primrznutého zadku a rúk na volante všimnete v tomto ročnom období. Teda hlavne ak parkujete vonku, pod holým nebom. V tom prípade možno ani veľa neuvidíte kvôli zaroseniu alebo námraze na sklách. Logicky vám teda odporúčame čím skôr doliať zimnú zmes do ostrekovačova ostrekovač aj pár krát použiť na predné aj zadné sklo, aby čerstvá nemrznúca kvapalina prešla celým systémom. V opačnom prípade ostane iba v nádržke a letná zmes v hadičkách zamrzne. K dobrému výhľadu nemalou mierou prispievajú aj stierače, ktorých stav odporúčame tiež skontrolovať a prípadne ich aj mechanicky očistiť. Ak stierače zanechávajú nezotreté plochy, je najvyšší čas na ich výmenu.
Minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík na Slovensku sú 3 mm. V Česku a v Rakúsku však musia mať viac ako 4 mm.
Majte zimné, alebo celoročné pneumatiky
Zákon o cestnej premávke nám prikazuje používať zimné pneumatiky od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza. Zimné pneumatiky majú obyčajne označenia „M+S“, „M.S“ alebo „M&S“. Ak aj máte obuté celoročky, skontrolujte si, či majú na boku pneumatiky vyobrazený znak horského masívu (to je dôležité), pretože samotná vločka, resp. označenie M a S nestačia. Zimné sa dlhodobo odporúčajú pri nižších teplotách ako +5ºC. No a v neposlednom rade, minimálna hĺbka dezénu je na Slovensku stanovená na min. 3 mm. Ale pozor. V Rakúsku a v Česku sú to však 4 mm a to celé od 1. novembra do 15. apríla. V Rakúsku je odlišností viac, ale o tom možno na budúce. Ak navštívite pneuservis a nahadzujete nové pneumatiky, je to ideálny moment aj na nastavenie geometrie. Verte, že ak ju máte v zlom stave, na zľadovatenom povrchu vás môže táto „drobnosť“ stiahnuť mimo cestu.
Ďalšie kvapaliny
Keď už pripravujete auto, nemali by ste zabudnúť skontrolovať a prípadne vymeniť aj chladiacu a brzdovú kvapalinu. Obe kvapaliny majú síce zvyčajne dlhšiu životnosť, avšak o nič menej dôležité úlohy. Chladiaca kvapalina sa odporúča vymeniť každé 4 roky, aj keď to robí málo kto. Avšak aj táto kvapalina časom degraduje a stráca svoje ďalšie dôležité vlastnosti. Jej úlohou totiž nie je iba nezamrznúť pri -30 ºC (čo po napr. 10 rokoch už pravdepodobne nezvládne, overiť si to môžete sami s pomocou vzorky v mrazáku), ale musí zabezpečiť aj ochranu kovových častí motora a komponentov pred koróziou a zároveň gumové tesnenia a hadice pred rozpadom. Brzdová kvapalina sa odporúča meniť každé 2 roky a to nie len v nádržke kvôli pravidelnej kontrole na STK. Je to dôležité predovšetkým pre celkovo správny a dostatočne silný brzdný účinok a správnu funkciu systému ABS. O protikoróznych a mazacích schopnostiach sa nemusíme ani baviť.
Filtre
Všetky filtre fungujú na princípe, že zachytávajú nečistoty a je jedno kde sú umiestnené. Pre fungovanie motora sú dôležité čisté filtre paliva a vzduchu. Ak nemáte starostlivosť o vozidlo vyslovene zanedbanú, pozrite si aspoň kedy ste menili palivový filter. Obzvlášť je to dôležité pre majiteľov naftových motorov, pretože nafta v mrazoch tuhne a pomerne často sa stáva, že upchá priechod paliva v zanesených filtroch. Pre posádku je zas dôležité mať v slušnom stave filter kabínový, ktorý ak je mimoriadne zanesený dokáže zapríčiniť, že neviete osušiť čelné sklo iba jemným ofukovaním, ale musíte púšťať ventilátor na plno a aj tak to trvá dlho.
Svetlá
Keď už ste sa pustili do prípravy auta na zimu poriadne, môžete vykonať aj jednoduchú kontrolu svietiacich a hlavne nefunkčných žiaroviek, ktoré vymeníte. V zime sa jazdí pomerne často za zníženej viditeľnosti a je dobré nie len byť videný ale aj vidieť. Ak to necháte urobiť v servise, možno by vám mohli prípadne urobiť aj nastavenie sklonu svetiel, ak je to potrebné.
Najlepšie na koniec - Autobatéria
Autobatéria dostáva v zime poriadne zabrať a to, že vám funguje niekoľko rokov bez problémov a bolo tak tomu aj celé leto neznamená, že „nekľakne“ pri prvom celonočnom mraze. Experti na „batériovú problematiku“ dokonca tvrdia, že ak chcete aby vám dobre a dlho fungovala, mali by ste ju v priebehu roka kontrolovať a dobíjať a to aj štvrťročne. Väčšina z nás to nerobí, lebo veď baterky sú vraj už iba bezúdržbové. Navyše auto dobíja batériu samé. Že? No nie je to tak celkom. Pre tých čo sa o ne vedia postarať, nie je potrebné rozpisovať nič viac. Pre ostatných, bez väčších skúseností, však môžeme odporučiť vykonať aspoň kontrolu čistoty kontaktov, ich dotiahnutia a v neposlednom rade zmerať výstupné napätie voltmetrom/multimetrom. Prípadne ak si kúpite nabíjačku, novšie dokážu napätie ukázať a keď ju zapojíte do siete, tak aj nabíjať :) Ak nameráte ráno pred prvým naštartovaním nejakých 12,2 V vedzte, že s benzínovým motorom a v južnej časti Slovenska vám to možno túto zimu vydrží, ale s dízlom asi ťažko. Ideálne má mať totiž auto batéria aspoň okolo 12,6 V.