Vyzeralo to ako dobrý nápad – systém zahlási zavčasu problém, zníži sa počet nehôd, klesne celková spotreba paliva. Pripomeniem, že od 1. novembra 2014 platí smernica EU o systémoch kontroly tlaku v pneumatikách (TPMS) pre všetky novo prihlásené vozidlá. Systém pomocou senzorov sleduje, či tlak v plášťoch neklesol o viac ako 20 percent pod nastavenú úroveň. V takom prípade sa objaví na prístrojovke varovanie, po ktorom by sme mali okamžite spomaliť a čo najrýchlejšie (najlepšie ihneď) vyriešiť problém. Aká je však realita? Tu som si spomenul na rozprávku o vtipnom pastierovi, ktorý rád vykrikoval, že idú vlci... Až raz prišli. No a takto je to aj s mojím senzorom – patrí k tým jednoduchším a už som si na varovanie zvykol až príliš.
Čo nám euroúradníci naordinovali
Odborníci z orgánov EU vypočítali, že zavedenie TPMS ušetrí ročne zhruba miliardu litrov paliva, 4,8 miliónov ton emisií CO2 a zredukuje sa počet havárií o 2 percentá. To všetko mal zapríčiňovať nízky tlak v pneumatikách. Za nami sú štyri roky, je čas bilancovať. Z výsledkov však nikto nie je taký nadšený, ako boli z nápadu (koľký raz už). Otázka dokonca je, či malo zavedenie TPMS vôbec nejaký merateľný význam na celoplošnej úrovni.
Máme stále nízky tlak
Pozrime sa na závery nemeckej rady pre bezpečnosť cestnej premávky DVR, ktorá bojuje za vyššiu bezpečnosť na cestách. V priebehu minuloročnej akcie na čerpacích staniciach merali náhodne vybraným autám tlak v pneumatikách. Z 1200 vodičov až 37 percent malo pneumatiky nahustené na nižší než stanovaný tlak. 89 percent z kontrolovaných áut bolo vybavených TPMS a z nich tretina nemala tlak v poriadku napriek tomu, že systém tomu mal zabrániť. Keď DVR usporiadala rovnakú akciu pred piatimi rokmi, teda keď TPMS ešte nebolo povinné, boli výsledky prakticky rovnaké.
Príčiny technické aj ľudské
Aby automobilka splnila nariadenie o povinnej montáži, vyberá si z dvoch systémov. Priamy a nepriamy. Pri priamom meracom systéme zaznamenáva senzor v kolese tlak vzduchu pneumatiky. Tieto systémy sú veľmi presné, pretože monitorujú tlak vzduchu priamo v každej pneumatike. Lenže spolu s nimi prišli aj aj komplikácie pri každej operácii s pneumatikami či kolesami. Kvalifikovane ich vymieňať môžu už len odborné servisy, ktoré ako jediné môžu správne nastavovať senzory. Pri nových pneumatikách je potrebné tiež spárovanie senzorov s vozidlom v prípade použitia nových senzorov (nové identifikačné číslo senzoru) alebo pri zmene pozícii kolies, a tým pádom aj senzorov, zaistenie správnej komunikácie medzi senzorom a jednotkou TPMS vo vozidle. Pri výmene pneumatík je tiež nutné skontrolovať stav batérie senzorov. Ak má vodič dva komplety obutia, všetky musia mať senzory – inak je všetko zbytočné. Odmenou za tieto komplikácie je presná hodnota tlaku, ktorú dostáva neustále vodič na displeji. No a pochopiteľne, mnohé systémy TPMS nie sú kompletné, presne nastavené, a teda nie sú ani plne funkčné.
Pri nepriamom systéme sledujú zmeny tlaku v pneumatikách senzory ABS a sledujú rýchlosť otáčania každého kolesa. Zmena v rýchlosti otáčania by sa mohla prejaviť pri poklese tlaku vzduchu v pneumatike. Táto zmena je potom ďalším indikátorom poklesu tlaku vzduchu v pneumatike. Lenže ak klesne tlak stojacemu autu, vodič sa to aj tak nedozvie dostatočne rýchlo.
Z pochopiteľných dôvodov je väčšina áut vybavených lacnejším a nepresnejším systémov, no z hľadiska legislatívy to vlastne stačí. A tu sa dostávame k jadru veci – ak by totiž boli systémy voliteľné a zodpovedný vodič by si za presné snímače zaplatil, očakával by aj presné údaje. Ak však niekto mechanicky nariadil vybaviť autá týmto užitočným systémom – hoci aj v jeho jednoduchšej a teda lacnejšej podobe, veľká časť automobilov informáciu o presnom tlaku či konkrétnej pneumatike neposkytuje. Naopak, často hlási problém, keď neexistuje, len zbytočne donúti vodiča zastaviť na pumpe, skontrolovať tlaky, pričom jediný tlak, ktorý reálne stúpne, je jeho krvný. Urobil som to aj ja tak už aspoň päťkrát, a potom ako asi všetci, som už kontrolku ignoroval a systém jednoducho zresetoval s tým, že ak tlak ďalej klesá, veď sa prihlási znova. Na druhej strane, niekedy vraj TMPS reálny pokles tlaku vôbec nezaregistruje.
Po štyroch rokoch povinného montovania TPMS do áut tu teda nejaký zázračný posun nevidieť, na druhej strane, isto sa nájde veľa príkladov, keď varovanie priviedlo vodiča na pumpu či možno aj do pneuservisu a zabránilo nehode – čo sa už v žiadnych testoch presne overiť nedá.
Teraz ma zaujíma, aké sú vaše skúsenosti s monitorom tlaku v pneumatikách TPMS, či ten váš ukazuje presne a už vás zachránil alebo to len ja mám taký nespoľahlivý, či nebodaj ste na tom podobne.
foto: Shutterstock