Tak toto je ona, Judith Merkies.
Návrh počíta s tým, že hlučnosť osobných automobilov by mala klesnúť o 4 decibely a v prípade nákladiakov by mala ísť dole o 3 decibely. To neznie až tak príšerne. Problém je v tom, že decibel je logaritmická jednotka. Kvôli tomu môžu 4 decibely znamenať zníženie hluku až o polovicu.
Jej zdôvodnenie je úplne jednoduché. Nadmerným hlukom, ktorý vychádza z automobilov trpia najviac ekonomicky najslabšie vrstvy. Toto tvrdenie môže a nemusí byť pravdivé. Nariadenie sa však dotkne všetkých áut. Áno, aj športových. Predstavte si Porsche 911 ako pekne potichučky šprintuje zo semaforu. Každému musí byť jasné, že ekonomicky slabšie vrstvy obyvateľstva určite netrpia nedostatkom spánku kvôli športovým autám. Na 1000 osobných áut pripadajú približne 3 športové.
Zvuk motora z reproduktorov už možno nebude len zlý nápad, ale nevyhnutnosť. Kto by chcel sedieť napríklad v BMW M5 úplne potichu.
Niektoré automobilky budú mať s novými pravidlami problém. Čo bude so zvukom Ferrari alebo Lamborghini?
Predkladateľka návrhu však žije vo vlastnej realite: „Som rada, že Európsky parlament odsúhlasil moje návrhy a potvrdil zlepšenie štandardov. Zákon sa nám poradilo presadiť aj napriek nevôli konzervatívnych poslancov a bruselskej automobilovej lobby, ktorá volala po oslobodení športových áut aj napriek tomu, že sú hlavnou príčinou hluku.“ Jej vyjadrenie hovorí za všetko.
Nezmyselnosť tohto návrhu pokračuje ďalej. Celá pozornosť sa sústreďuje na hluk z motorov. Ale hlučnosť jazdy je aj o niečom inom. Výrazne na to vplýva kvalita asfaltu alebo pneumatiky. To však europoslankyňu vôbec nezaujíma. Žeby o tom ani nevedela?
Hlasovanie o tomto návrhu prebehne vo februári budúceho roku. Ak nové limity prejdú, automobilky budú musieť investovať do splnenia týchto noriem. Motor bude musieť byť jednoducho tichší a to bude niečo stáť. Hádajte, kto to zaplatí...
Zdroj: autoforum.cz
Prečítajte si aj: Ďalší pozdrav z Bruselu. Tuning je nebezpečný, treba ho zakázať!