Hluk vzniká rezonanciou plynu a je pomenovaný podľa objaviteľa, nemeckého fyzika Hermann von Helmholtz. Pojednáva o mechanike vlnenia plynu v dutine. Vzduch prechádza hranou otvorených okien a vytvára vír. Ten následne tlakové vlny vnútri auta, ktoré zároveň vydávajú zvuk. Že je veľmi nepríjemný je zrejmé. Ale prečo ten istý efekt nepočuť pri otvorených predných oknách? Pretože v oblasti predných dverí je skôr podtlak a prúdenie vzduchu ešte nie je úplne blízko okolo karosérie. Môže sa to nápor na čelné sklo a tiež spätné zrkadlá. V oblastí zadných okien je však už prúdenie blízko karosérie v pretlaku. Ten stúpa s rýchlosťou, samozrejme. Situáciu nepríjemného hluku pri otvorenom jednom okne čiastočne pomáha vyriešiť otvorenie druhého okna, takzvane do kríža. Pretlak aj vlnenie v kabíne zásadne klesne, ale nepríjemný Helmholtzov efekt sa úplne nestratí.
Možno ste si všimli, že rovnaký hlukový a nepríjemný efekt dostanete aj vtedy, keď odsuniete strešné okno a pritlačíte na pružinkách umiestnený deflektor, ktorého úlohou je prúdenie tesne popri streche rozbiť. Práve na zabránenie tohto efektu tam je. Na bočných oknách by však bol veľmi nepraktický.
Ak teda chcete vetrať interiér počas horúčav bez použitia klimatizácie a nemať pritom nepríjemný prievan, v rýchlostiach nad 60 km/h je ideálne vyklopiť, alebo otvoriť strešné okno. Ak ho nemáte, tak mierne pootvoriť predné, či všetky štyri okná.
zdroj: autoforum.cz