Hlavný inžinier vývojového tímu GT86 Tetsuya Tada

Dôvodom stretnutia výkonnej rady v roku 2007 bol fakt, že ľudia po celom svete strácajú záujem o automobily. Jedným z návrhov, ako túto tendenciu zvrátiť, bol návrat ku koreňom. Do minulosti. Do čias, keď novo uvedený model vozidla nadchol masy ľudí a vydobyl si tak svoje miesto v automobilovej sieni slávy. A taký záujem vzbudzovali predovšetkým športové kupé. Z ekonomického hľadiska si však za uplynulých niekoľko desiatok rokov športové vozidlá vytvorili u väčšiny automobiliek reputáciu investície so zlou návratnosťou. Účelom spomínaného stretnutia bolo navrhnúť produkt, ktorý by podnietil záujem širokej verejnosti a za podpory marketingu vyvrátil tento trend.

Spôsob jazdy, pre ktorý bolo auto vyvinuté

Tada uviedol: „Sám som v tom čase pracoval v oddelení vývoja malých úžitkových vozidiel, ale už mesiac po tomto stretnutí ma oslovili: „Zabudni na dodávky. Teraz budeš pracovať na projekte športového vozidla.“ S vývojom sa začínalo od samotnej myšlienky a prvé, čo mu prišlo na um, bolo, že všetky športové vozidlá majú rovnaké črty. Sú veľmi rýchle na okruhu a to je vlastne všeobecné meradlo, ktoré udáva, ako veľmi je vozidlo vydarené. Automobilová scéna sa rozhodla že také vozidlo nechcú. Načo ďalšie drahé autá plné techniky a pritom nudné? Všetci napokon spomínali na éru modelov Silva a AE86...

Hlavná inšpirácia, legendárna (hachiroku) Toyota AE86 z 80. rokov

Prvá otázka, ktorá zaznela potom, čo Tada načrtol svoju predstavu, bola: Aké je rýchle?! Ľudia si nedokázali predstaviť vozidlo, v ktorom je šoférovanie skutočným zážitkom, ale ktoré zároveň nie je nejako zvlášť rýchle. Aj konštruktéri začali pochybovať. Presvedčiť ich, že inšpirácia v minulosti a zábava namiesto rýchlosti bude to pravé, nebolo jednoduché. Pasovali sme sa s rôznymi predpismi, keďže všetky motory od Toyoty sú dosť vysoké a to by zapríčiňovalo vysoký profil prednej kapoty. Teda väčšiu aerodynamiku a zlý dizajn. Chceli sme zostať pri klasike pohonu zadnej nápravy. Chceli sme tiež prelomiť začarovaný kruh – tendencia zvyšovať výkon, rýchlosť, ale aj hmotnosť a cenu.

 

„Bolo jasné, že pre nové športové kupé potrebujeme 4-valce s nízkym profilom alebo Wankelov motor.“ tvrdili konštruktéri GT86.

Základná koncepcia a čo najnižšie ťažisko.

Zhodou okolností v tom čase Toyota a Subaru oznámili dohodu o spolupráci. Spolupráca na vývoji športových vozidiel síce súčasťou dohody nebola, Subaru má 4-valcový plochý motor typu boxer. Vzhľadom na to, že Toyota kupovala podiel Subaru od General Motors, akékoľvek podozrenie z obohatenia alebo zo zneužitia neprichádzalo do úvahy. Preto sa vynorila myšlienka požiadať Subaru o podporu.

V Subaru nemohli pochopiť, ako môže v plánoch na športové kupé chýbať pohon 4 kolies alebo turbodúchadlo. „Kto si kúpi také vozidlo?“ pýtali sa. Ešte nejaký čas rokovali, ale bez výraznejšieho posunu. Uplynulo 6 mesiacov. Toyota chcela Subaru otvoriť oči a získať pozornosť. Preto im postavili prvý prototyp založený na Subaru Legacy a zapožičali na testovanie. 

Interiér GT86

V Subaru krátko po testovaní prvého prototypu povedali: „Je to skutočne mimoriadne vozidlo. Zakaždým, keď sme si ho požičali, vrátilo sa bez vzorky na zadných pneumatikách! :)“

Od tej chvíle boli opäť v hre. No vyskytli sa ďalšie komplikácie. Uplynul rok od spustenia projektu a obe strany sa zhodovali v tom, že športový charakter nie je všetko. Bolo treba dosiahnuť dobrú úroveň výkonu a redukovať emisie na menej ako 160 g/km. S pôvodným motorom, ktorý Subaru poskytlo, bolo možné dosiahnuť jednu z požiadaviek, ale nie obe. Tada šiel do skúšobne motorov a skúmal nastavenie, ktoré by im poskytlo potrebné parametre. Na pomoc prišiel aj hlavný inžinier Lexus LFA, ktorý po zhodnotení a po analýze dokázal, že zásluhou vstrekovania Toyota D4S (priame a premenlivé) a určitej úpravy vŕtania a zdvihu sme schopní dosiahnuť požadované vlastnosti. Keď Tada potreboval najpokročilejší systém priameho vstrekovania a povedal, že sa chystá odhaliť princípy fungovania a konštrukcie najmodernejšej technológie Toyota v inom aute, povedali: „Si normálny?!“ Potom ako Shinzo Kobuki, tvorca motora pre AE86 presvedčil predstavenstvo o použití D4S systému prišla ďalšia rana. Subaru zamietlo ich systém z dôvodu ich zlej skúsenosti s priamym vstrekovaním. Samozrejme, nie je sa čomu čudovať, Subaru je relatívne konzervatívne.

 

No napokon na Kobukiho zodpovednosť postavili prvý prototyp. Všetkým obavám o stopnutí projektu bol koniec! V roku 2008 vyrobili finálny prototyp, ktorý mal 147 kW (200 k). To bol okamih, ktorý rozpustil všetku nevraživosť a utvoril medzi inžiniermi Toyoty a Subaru vzájomný rešpekt. Tak vzniklo azda najoriginálnejšie športové auto pre široké masy tohto desaťročia.

 

zdroj: Andrew English (http://blog.toyota.co.uk/tada-how-toyota-and-subaru-created-the-gt86)

 

Pozrite si naše hodnotenie týchto dvoch výnimočných áut:

videotest Toyota GT86

videotest Subaru BRZ