Dacia Duster existuje od roku 2010.
Automobil prišiel na trh v roku 2010 a verejnosť ohúril svojou cenou. K svojim devízam zaradil aj pomerne dobré a rozsiahle terénne vlastnosti. Facelift dorazil v roku 2013. Vozidlo získalo niekoľko zmien v oblasti svetiel a prednej masky chladiča.
Napriek tomu, že nejde o žiadneho krásavca a kabelky niektorých žien sú drahšie ako toto SUV, Duster získal aj dve prestížne ceny. V roku 2011 ho porota vyhlásila za Európske auto roka. V tom isto roku získal aj ocenenie Autobest.
Čo sa týka bezpečnosti, tak v tejto oblasti Duster vôbec nevyniká. V roku 2011 získal len tri hviezdičky z piatich. Ochrana dospelej posádky získala 74 %, ochrana detí 78 % a chodcov 28 %.
Dacia lichotivé hodnotenie v EuroNCAP nezískala.
Dizajn
Duster pekný nie je. Dizajnéri sa na ňom príliš nevybláznili. Ale keďže ide o lacné a najmä účelné auto, nie je sa čomu čudovať. V rámci možností však vyzerá znesiteľne. Na trhu s jazdenými vozidlami sú oveľa horšie pôsobiace autá. Pred domom však z Dustera šperk nikdy nebude a susedia pri pohľade naň nikdy nebudú peniť závisťou. Ale o to Dacii ani nikdy nešlo.
Vo vnútri sa nesie tá istá myšlienka ako vonku. Účelnosť. Žiadna prepracovaná prístrojovka, ani ventilované sedadlá s Altancarou. Na druhej strane však vo vnútri nájdete odolné plasty, ktoré drsnejším používaním neznehodnotíte. Aj keď interiér v nižších výbavách môže budiť dojem, že pochádza z 90. rokov, taktiež to nie je oblasť, za ktorú by sme mohli na Dustera ukazovať prstom. Veď on sa nikdy nehral na „nastajlované“ SUV pre paničky z mesta. Počas svojej existencie okolo seba skôr vzbudil dojem drsného auta do pomerne nepríjemných podmienok pre skutočných chlapov.
Dizajn lacného automobilu nikoho neohúri, no môžem tvrdiť, že ani neurazí.
Jednoduché auto má jednoduchý dizajn.
Jazda a jazdné vlastnosti
A presne tu sa dostávame k jednej z Dusterových predností. Nie, preháňať toto auto vysokými rýchlosťami cez kľukaté cestičky horských prechodov nie je šoférskym pôžitkom. Jeho hlavným revírom nie je diaľnica a už vôbec nie rýchle presuny. Ale ak si ho kúpite, tak nie je dôvod, aby ste ho na tieto trasy používali.
Lacné SUV patrí do terénu. Tam je ako doma a majiteľ sa nemusí báť, že mu poškriabe jeho krásne nechtíky v podobe veľkých zliatinových diskov. Trochu nechápem verzie s pohonom len prednej nápravy, pretože v tomto prípade môže vodič využívať takmer len svetlú výšku s hodnotou 200 mm a dobré nájazdové uhly.
Ak Duster, tak s pohonom všetkých kolies, ktorý má navyše svetlú výšku až 210 mm. Okrem toho zadnú torznú priečku nahradila viacprvková náprava z Nissanu Qashqai. Pohon všetkých kolies dovoľuje vodičovi zvoliť si pohon len predných kolies alebo režim auto, ktorý v prípade preklzu predku automaticky pripája zadné kolesá. Ďalšou možnosťou je stály pohon všetkých kolies s rozdelením výkonu 50:50. V tomto prípade maximálka klesá len na 80 km/h.
Jazdné vlastnosti sú najlepšie v lese, na poli a na lúke. Asfalt až takým pôžiitkom nie je.
Motory a prevodovky
Duster nemá nijak extra širokú škálu motorov. Benzínové agregáty sú v ponuke prakticky len dva. Preplňovaná jednadvojka prináša do lacného SUV „turbo pocit“. Dosahuje výkon 92 kW (125 k). Druhu možnosťou je stará dobrá osvedčená a rokmi preskúšaná jedna šestka. Poctivá atmosféra produkuje 77 kW (105 k). Okrem iného ju na trhu s jazdenkami môžete nájsť v továrenskom prevedení LPG.
Z naftových agregátov je v ponuke len jedna jediná jednapäťka, ktorá však dosahuje niekoľko výkonových verzií. V najslabšej konfigurácii prináša 63 kW (86 k). Na druhej strane najsilnejší naftový model ponúkne 81 kW (110 k).
Duster s pohonom predných kolies dostal 5 stupňovú manuálnu prevodovku a v prípade, že roztáča všetky štyri kolesá, tak má k dispozícii stupňov šesť.
Ponuka motorov nie je široká, no zahŕňa atmosferický aj preplňovaný benzínový motor, ktorý dopĺňa LPG a naftový agregát.
Motor | Výkon | Krútiaci moment | Roky výroby |
1,2 TCe | 92 kW (125 k)/ 5250 ot | 205 Nm/ 2000 ot | od 09/2013 |
1,6 16V | 77 kW (105 k)/ 5750 ot | 148 Nm/ 3750 ot | od 03/2010 |
1,6 16V LPG | 77 kW (105 k)/ 5750 ot | 148 Nm/ 3750 ot | od 05/2011 |
1,5 dCi | 63 kW (86 k)/ 3750 ot | 200 Nm/ 1900 ot | 03/2010–09/2010 |
1,5 dCi | 66 kW (90 k)/ 3750 ot | 200 Nm/ 1750 ot | od 03/2010 |
1,5 dCi | 81 kW (110 k)/ 4000 ot | 240 Nm/ 1750 ot | 03/2010- 10/2013 |
1,5 dCi | 80 kW (109 k)/ 4000 ot | 240 Nm/ 1750 ot | od 10/2013 |
Motorov v ponuke veľa nie je.
Najčastejšie poruchy
V oblasti spoľahlivosti Duster nepatrí k žiadnym rekordérom. Napriek tomu (alebo vďaka tomu?), že je lacný, má svoje typické nedostatky. Opravy sú však vo väčšine prípadov lacné, pretože náhradné diely nemajú vysoké ceny. Jedným z najvýraznejších nedostatkov tohto auta je častá korózia. Preto si aj vyslúžil prezývku "Ruster".
Výrobca esúvéčko vybavil na mnohých miestach menej kvalitným lakovaním, čo sa prejavuje koróziou alebo poobíjanou farbou. Častou poruchou je taktiež netesnosť klimatizácie, čo vyúsťuje do jej nefunkčnosti. Vozidlá jazdiace v teréne môžu vykazovať aj vyššiu mieru opotrebovania spojky.
Duster patrí do terénu a práve v týchto miestach je podvozok vozidla namáhaný nadmerne. Z toho vyplýva nutnosť výmeny tlmičov, čapov, tyčiek stabilizátora alebo silentblokov. Z elektrických porúch môže lacnú Daciu postihnúť náhodné odpojenie pohonu všetkých kolies, problémy s posilňovačom, chyby riadiacej jednotky motora alebo chybný snímač polohy kľukového hriadeľa.
Preplňovaný benzínový motor trpí na problémy s palivovým čerpadlom a druhý benzínový agregát sa zvykne trápiť na chybnú zapaľovaciu cievku. Naftový motor od Renaultu má typické problémy s turbom alebo dvojhmotným zotrvačníkom. Všetko však nastupuje až pri vyššom počte najazdených kilometrov.
Internetový obchod naftak.sk má v ponuke aj vstrekovače Denso, ktoré majitelia dieselových Dusterov môžu potrebovať pri vyššom počte najazdených kilometrov. Aj napriek tomu, že ide o lacné SUV, aj v tomto prípade bol na palube prítomný filter pevných častíc, ktorý dokážu zabiť krátke mestské jazdy.
Najčastejšie poruchy a nedostatky |
nekvalitný lak |
netesnosť klimatizácie |
vyššie opotrebovanie spojky |
opotrebovaný podvozok- tlmiče, čapy, silentbloky (pri častych jazdách v teréne) |
náhodné odpojenie pohonu všetkých kolies |
nefunkčný snímač polohy kľukového hriadeľa |
nefunkčné palivové čerpadlo (1,2 TCe) |
problémy so zapaľovacími cievkami (benzín) |
turbo, vstrekovače, dvojhmotný zotrvačník (diesel) |
častým problémom je korózia častí karosérie |
Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk
Diel | Premium | Standard |
Kompresor klimatizácie | 411,60 € | |
Zapaľovacia cievka | 51,70 € | 20,64 € |
Spojková sada (bez zotrvačníka) | 185 € | 121,20 € |
Guľový čap | 21,10 € | 18,12 € |
Silentblok predného ramena | 12,70 € | |
Zadný tlmič | 72,24 € | 55,10 € |
Predný tlmič | 77,16 € | |
Brzdový kotúč predný | 62,30 € | 50,76 € |
Sada brzdových platničiek- predné | 62,30 € | 42,60 € |
Zadné brzdové čeľuste | 92,30 € | 39,70 € |
Dvohmotný zotrvačník | 831,60 € | |
Snímač polohy vačkového hriadeľa | 58,44 € | |
Výmena oleja | od 56,91 € |
Náhradné diely na Duster patria k tým lacnejším.
Kúpiť/nekúpiť?
Duster patrí do rúk ľuďom, ktorí sa jednoducho nevedia vyhnúť jazde v teréne. Dobre vie poslúžiť na nekvalitných cestách, kde nejaký ten vybitý čap na lacnom esúvéčku až tak veľmi nebolí. Ak potrebujete lacné auto s dobrými terénnymi jazdnými vlastnosťami, táto Dacia je presne pre vás. Na druhej strane Duster si na dlhých trasách a rýchlych presunoch nevedie najlepšie. Na tieto prípady je doslova nevhodný.
V súčasnosti sa ceny pohybujú od 7500 € smerom vyššie. To sú relatívne vysoké ceny vzhľadom na nákupnú cenu nových modelov. Na jednej strane to teší aktuálnych majietľov, že Duster patrí medzi autá, ktoré stratia na hodnote najmenej. Tá istá vec však asi nepoteší nových záujemcov. Aj preto je naše hodnotenie Cena/Protihodnota vo veľkom kontraste k hodnoteniu rovnakého parametra pri novom aute. Každopádne,za cenu okolo 7500 € môžete dostať pohon všetkých kolies, klimatizáciu alebo motor továrensky upravený na LPG. Pozor, na trhu sú však aj verzie „social edition“. V týchto prípadoch nedostanete 4x4 ani viacprvkovú zadnú nápravu, čo filozofiu Dustera dosť kazí.
TopSpeed verdikt pre jazdenú Daciu Duster: ODPORÚČAME s výhradami.