Hyundai i30 Turbo je fakt pekné auto. Má iskru a šmrnc. Za 22 000 € prináša veľmi slušnú výbavu. Priplatiť si môžete len tento trblietavý lak za 430 € a panoramatické strešné okno za 1200 €. 5dv. verzia je za cenu 3dv!
Hyundai i30 je, špeciálne vo verzii Turbo tvarovo veľmi podarené auto. Nemá nič z Ázijských blink blink gýčov či tvarov. Naopak, pôsobí veľmi seriózne a solídne, Európanom sa doslova páči.
PSA robí s 1,6 turbom aj ostrý Peugeot RCZ aj RCZ R a tiež pripravuje 308 GTI a GTI R. Teda autá rovnakej kategórie ako i30. Napriek tomu, väčšina konkurentov nižšej strednej triedy automaticky používa 2,0 turbo. Ostatných pár rokov posunuli úroveň ostrých hatchbackov tak, že 200 koní je už podpriemer. Hyundai i30 Turbo by svojimi technickými parametrami mohol sekundovať len niektorým z nich. Napríklad preto, že jeho pohotovostná hmotnosť je pri 3dv. verzii len necelých 1300 kg, 5-dverová verzia má bez 6 kg rovných 1400 kg. Dnes totiž existujú dve triedy športových kompaktov. Tie "bežnejšie" s max. výkonmi od 200 do 270 koní a potom tie uletené nad 270 koní, z ktorých nejeden prekračuje max. výkon 300 koní. Zatiaľ síce obom hovoríme hothatch, no tie uletené si zaslúžia iné označenie, povedzme superhothatch. Hyundai i30 Turbo je junior hothatch. :)
Konkurencia ponúka viaceré prvky, ktoré do i30 Turbo prosto nezískate a ocenili by ste ich. Napríklad adaptívny tempomat, automatické diaľkové svetlá, či kvalitnejší audiosystém.
Testované aj na Nordschleife
Na stránke Hyundai.sk sa pri modely i30 Turbo dozviete, že ho ladili v testovacom stredisku Hyundai Motor na slávnom okruhu Nürburgring, aby ponúkol mimoriadne potešenie zo športovej jazdy. Na podvozku i30 Turbo sú použité športové tlmiče a ich jazdné vlastnosti sú naladené tak, aby poskytli športový jazdný zážitok bez významného obmedzenia komfortu, ktorý oceníte pri bežnom každodennom používaní. S týmto môžem len plne súhlasiť. Podvozok a jazdné vlastnosti sú spolu so skvelým posedom najlepšie správy pre každého, kto má rád volant. Radenie manuálu tento zážitok len podporí.
Meranie priebehu krútiaceho momentu a max. výkonu motora v MM racingu potvrdilo môj dojem, že dynamika tohto auta nezodpovedá uvádzaným parametrom motora. Výrobca priamovstrekovému motoru s prepĺňaním turbom deklaruje pri 5500 ot a plnom plyne 137 kW (186 k). Nami namerané maximum 124 kW (168 k) prekvapuje aj hodnotou otáčok, pri ktorých motor plný výkon ponúka. Pri 6540 ot je to o viac než 1000 ot vyššie. Dynamiku autu určuje krútiaci moment. Fabricky by mal tento motor ponúknuť slušných 265 Nm, podľa výrobcu v peknom spektre 3000 otáčok od 1500 až po 4500 ot. Roky praxe a stovky meraní rôznych motrov potvrdzujú, že to, čo sa podarí v laboratóriách a špeciálnych testovacích stoliciach, vo väčšine prípadov v realite neplatí. Otázkou skôr je, kto sa ideálu lepšie priblíži. Priebeh krútiaceho momentu tohto motora vôbec nie je zlý. Odhliadnuc od malej špičky pri 1800 ot a malému prepadu okolo 3500 ot dáva motor zhruba 230 Nm v spektre 1600 až 4200 ot. Škoda, že je to o 35 Nm menej. Rád by som veril tomu, že je to problém konkrétneho auta, inak by platilo, že najrýchlejší model i30 Turbo vlastne len dorovnal už pár rokov ponúkané bežné modely PSA s motorom THP 155 a 165. A to predsa nebolo cieľom.
Hyundai i30 je v ponuke od r2011. O rok neskôr ho v EuroNCAP hodnotili podľa vtedy nových sprísnených kritérií. Malý kompakt obstál v testoch mimoriadne dobre.
Dokonca aj dnes v r2015 sú dosiahnuté hodnoty hatchbacku i30 nadpriemerné. Keďže sa jedná o modernizáciu, v EuroNCAP nebol dôvod toto auto, rovnako ako ani ostatné modernizácie testovať znovu. 90% výsledok pre vodiča a spolujazdca, rovnako ako 90% pre dieťa na palube sú jednou z najlepších hodnôt v triede. 86% za bezpečnostné asistenty by dnes už toto auto asi nezískalo (nie preto, že by sa zhoršilo, ale preto, že ENCAP nedávno znova sprísnili kritériá hodnotenia). 67% pre chodcov vôbec nie je zlý výsledok ani napriek tomu, že toto auto vznikalo konštrukčne v čase keď sa kritériá pre hodnotenie pasívnej bezpečnosti chodcov formovali. V tomto smere i30 naozaj super, ochráni nie len vás, ale aj vaše ratolesti.
Vnútri Turba je snáď jedinou zmenou oproti bežnej verzii i30 len použitie športových predných sedadiel. Na drobnosti ako červená hlavica radiacej páky, či kovové šľapky na pedáloch vás musia upozorniť. Trochu málo na naj i30 všetkých čias.
Najrýchlejšia i30
Keď som sa o tom, či Hyundai i30 Turbo je alebo nie je hothatch, bavil s kolegami a známymi, viacerí argumentovali, že výrobca ho tak ani neoznačuje. Hovoria mu prosto najrýchlejšia i30. To jednoznačne sedí. Smelo pridám, že i najkrajšia a v tomto prípade by som mal problém vybrať si troj alebo päťdverovú verziu. No každý, kto by po takom aute pokukoval, nie je celkom bežný vodič. Preto asi vie, čo je na trhu v ponuke a za aké peniaze. Všetky, naozaj všetky ostré modely konkurentov prinášaju väčší výkon a lepšiu dynamiku. No všetky zároveň stoja o poznanie viac. V tisícoch eur! Ak teda netúžite mať vyslovene nabúchanú imidžovú cestnú raketu, no zároveň chcete niečo trochu extra a na auto máte akurát tak 20 000 €, dajte tomuto autu šancu. A tiež všetci ockovia, ktorí mozno budete na jeseň kupovať svojim synátorom auto pre cesty na internát VŠ. Vopred vravím v čom vás sklame, no zároveň viem, v čom veľmi milo prekvapí. Naozaj milo a zďaleka nie len cenou. A viete čo, nik vám ho nebude závidieť, dokonca ani zlodeji nebudú mať záujem... :)
Hyundai i30 Turbo
rok výroby 2014
PLUSY: |
MÍNUSY: - malé odmerané parametre motora |
Hyundai i30 Turbo | rok výroby 2015 |
Motor: |
zážihový turbom prepĺňaný radový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1591 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 75 x 79 mm, kompresný pomer 9,5:1, max. výkon 137 kW (186 k) / 5 500 ot, max. krútiaci moment 156 Nm / 4 400 ot, litrový výkon 86 kW (116 k) / l. Emisná norma EURO VI |
Pohon: | manuálna 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy, ABS, EBD, ESC, elektrický posilňovač riadenia EPS. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8 x 18", pneu 225/40 R18 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4 300 x 1 780 x 1 470 mm, rázvor 2 650 mm, objem kufra - 378 / 1316 l, nádrž 53 l, pohotovostná hmotnosť - 1 394 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 7,3 l/100 km, výkonová hmotnosť 10,2 kg/kW, reálna spotreba (kombinovaná): 7,6 l/100 km |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 219 km/h, |
Cena: | model i30 turbo - od 21 990 € |
I30 turbo je pre mňa návratom do 80-tych rokov, keď autá nosili hrdý prívlastok Turbo a znamenalo to: „pozor toto je rýchla kára“. V prípade i30 to však neplatí úplne. Hyundai i30 Turbo má totiž nameraných o skoro 18 koní menej a o 29 Nm menej čo je trochu šok a ak na to nemá výrobca rozumné vysvetlenie je to pre mňa skutočne nepochopiteľné. Odhliadnuc od toho je i30 dobre spracované auto. Má dobrý, čitateľný a zákrutách sebavedomý podvozok. Tomu sekunduje trochu silný posilovač riadenia. Prevodovka je pomerne presná a na pocit sú jej dráhy jasne dané. Sú však možno až trochu moc blízko seba a tak sa vám môže stať, že zaradíte napríklad namiesto päťky trojku. Chce to však iba trochu zvyku. I30 Turbo má dobre tvarované predné sedadlá, podržia telo v zákrute, podľa mňa aj lepšie ako drsne vyzerajúce sedadlá v Octavii RS. Príjemne prekvapila spotreba. Už v meste bolo jasné, že sa dostaneme blízko hodnote, ktorú udáva výrobca. Nakoniec sme ju prekročili o 0,3l, čo je naozaj nadpriemerne slušný výsledok. Na to, že by to malo byť športové auto, má skutočne dosť utlmený zvuk. Trocha zamrzí aj pomerne jednoduchý palubný počítač.