Podľa propozícií sa na štart môžu postaviť automobily do modelového roku 1939, z prihlásených záujemcov navyše organizátori starostlivo vyberajú. Vďaka tomu sú „míle“ každoročne najatraktívnejšou prehliadkou predvojnových automobilov, akú možno nielen v našom hlavnom meste, ale i na Slovensku vidieť.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 39 obrázkov

Medzi účastníkmi má výrazný podiel niekdajšia československá produkcia. Aspoň jedného zástupcu mala každá, čo len trochu významná vtedajšia automobilka. Najviac bolo vidno Aero, viacero kusov malej 662 s detailne odlišnými karosériami, „cestná šťuka“ Aero 1000 s litrovým dvojtaktom, schopná prehnať aj oveľa väčšie autá, či elegantné roadstery a kabriolety Aero 30 a Aero 50.

Pod značkou Tatra sa ukázali najmä rôzne verzie typu 57 s motorom vpredu, aj viacero kusov aerodynamických sedanov s motorom vzadu. V roku výroby sa líšili len minimálne, už prvý pohľad na ne však dokazoval, aký pokrok spravili automobily, zvlášť tak progresívnej značky ako Tatra, v 30-tych rokoch.
 
Málokto si dnes už pamätá, že autá kedysi vyrábala aj Jawa, niekoľko si ich bolo možné ako dôkaz pozrieť aj tentoraz. Zastúpenie mal i Walter a s viacerými kusmi aj Z, Škoda a Praga. Práve Praga Mignon z roku 1916 (štartové číslo 84) mala primát najstaršieho automobilu podujatia, dodnes sa dochovala v úplne pôvodnom, nerenovovanom, len udržiavanom stave a celú jazdu zvládla bez najmenších problémov.

Početné zastúpenie majú každoročne aj britské značky. Aj tentoraz bolo vidno niekoľko typických malých MG, zopár nízkych roadsterov SS Jaguar, elegantné štíhle tourery Lagonda, či Aston Martin, ešte ladnejšie veľké kabriolety Alvis, alebo mohutné, rešpekt budiace Bentley.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 66 obrázkov
Bugatti reprezentovala atraktívna štvorica, pretekárska legenda 37, luxusné športové kupé 57 Ventoux, aj luxusný kabriolet 49. Najzaujímavejšia z nich však bola nesporne 13 Brescia z roku 1922 (štartové číslo 50), vôbec prvý typ slávnej molsheimskej značky. Aj napriek úctyhodnému veku a množstvu šrámov na karosérii prezrádzajúcich, čim si v minulosti prešiel, je tento automobil v originálnom a plne funkčnom stave.
 
V slušnom počte bolo zastúpené aj BMW, vidno bolo viaceré exempláre modelu 328 s rôznymi, aj zákazkovými karosériami a dokonca i jeden model 328, vtedajší vrchol produkcie mníchovskej automobilky. Citroën Traction Avant zasa predviedol ako vyzeral v tom čase automobilový pokrok vo Francúzsku. V tom čase pútal pozornosť predným pohonom, samonosnou karosériou, či ďalšími, vtedy neobvyklými riešeniami, dnes priťahuje najmä atraktívnymi tvarmi, zvlášť ako roadster.
Čerešničkou na torte takýchto podujatí sú však nepochybne vozidlá, ktoré sa zúčastnili už ich pôvodných vydaní. Taká je napríklad Praga Alfa 1800 Roadster (štartové číslo 18), víťazný automobil prvého ročníka 1000 míľ v roku 1932, ktorý automobilka postavila špeciálne pre túto príležitosť. Dobovým účastníkom bolo aj kupé Aero 750 so zákazkovou aerodynamickou karosériou (č. 14). Na tretí ročník pretekov vtedy vznikli dva kusy, dochoval sa len tento jeden.
 
Pravidelným divákom je známa aj žlto-biela Tatra 77 so štartovým číslom 52, ktorá sa postavila na štart v roku 1934. Naopak, premiéru po náročnej a dlhodobej renovácii mala Jawa 750 (č. 3), jediný zachránený exemplár z dvoch vyrobených kusov so špeciálnou prúdnicovou karosériou, postavenou takisto pre účasť na treťom ročníku pretekov.
Trasa pôvodných pretekov v tridsiatych rokoch viedla dvakrát za sebou z Prahy cez Brno do Bratislavy a späť, čo predstavovalo približne 1 600 km, teda 1 000 míľ. Posádky pritom mali len minimum času na odpočinok, jazdilo sa bez prestávky, len s nutnými servisnými zastávkami. Dnes je však už časový plán iný, štartovalo sa vo štvrtok ráno z Prahy a cieľ bol poobede v Bratislave.
 
V piatok bola na programe etapa v okolí nášho hlavného mesta, aj tentoraz, podobne ako v predošlých ročníkoch viedla pod Karpatami na motokárovú trať do Dlhej, kde sa konala jazda pravidelnosti. Späť sa účastníci vracali cez Babu a Devín. S pretekmi sme sa rozlúčili v sobotu ráno, keď vozidlá odštartovali na cestu späť do Prahy.

V súčasnej podobe sa 1000 míľ československých jazdí ako súťaž, to znamená, že posádky musia plniť isté úlohy, najmä presný prejazd časovými kontrolami. Ich nedodržanie, či nesplnenie sa hodnotí trestnými bodmi a vyhrávajú tí, ktorí ich na konci majú najmenej. Bez ohľadu na počet bodov však v tomto prípade možno bez váhania povedať, že zvíťazili všetci, účastníci, návštevníci a dokonca i náhodní okolostojaci diváci.