Od vyrobenia prvého autíčka v továrni v španielskej Valencii prešlo 35 rokov. V Európe sa dnes vyrába 6. generácia, pričom z tovární na celom svete ich vyšlo 15 miliónov. Príbeh Fiesty stále živo pokračuje; vďaka menším vylepšeniam bude teraz ešte atraktívnejšia.


Keď sa v roku 1976 objavil na trhu prvý Ford Fiesta, len málokto by predpovedal fenomenálny úspech tohto vozidla, trvajúci až do súčasnosti. Ford Fiesta síce oslavuje svoje 35. narodeniny, avšak história tohto automobilu siaha ešte o niečo ďalej. O bohatej minulosti modelu Fiesta svedčí nasledujúci historický prehľad.

Ford Fiesta Basis z roku 1976

Ford Fiesta Basis z roku 1976

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

70. roky minulého storočia

1972 - Fiesta sa objavila ako tajný projekt Bobcat, predstavujúci nové malé vozidlo značky Ford pre svetový trh. Išlo o projekt, do ktorého bol zaangažovaný aj sám prezident spoločnosti Ford, Henry Ford II. V Európe a Amerike sa začali práce na vývoji nového malého automobilu, od mechanickej konštrukcie a dizajnu až po umiestnenie na trhu.



1973 - Svet sa zmieta v ropnej kríze, čo podporuje víziu spoločnosti Ford o potrebe vyrábať praktické, malé vozidlá s nízkou spotrebou paliva. Predstavenstvo spoločnosti Ford dáva zelenú výrobe nového malého automobilu pod krycím názvom Bobcat.


1974 - Začína sa stavba nového výrobného závodu Ford vo Valencii s rozlohou 2,7 milióna štvorcových metrov

1975 - Vo Valencii sa spúšťa výroba motorov. Názov Fiesta vybral sám Henry Ford II kvôli zhode prvého písmena s názvom značky Ford, jeho cvengu a súvisus novým pôsobením spoločnosti Ford v Španielsku.


1976 - V španielskej Valencii sa v máji spúšťa výroba nového typu Fiesta. Fiesta sa spočiatku vyrába s 1,0-litrovým motorom a 1,1-litrovým motorom vo verzii Ghia. Henry Ford II a španielsky kráľ Juan Carlos 18. októbra 1976 oficiálne otvárajú nový montážny závod vo Valencii, v ktorom sa spúšťa veľkosériová výroba Fordu Fiesta. Spoločnosť Ghia na novembrovom autosalóne v Turíne predstavuje prvé dve koncepčné vozidlá postavené na platforme Fiesta – Corrida a Prima.


1977 - Ford predstavuje verziu Fiesty s väčším, 1,3-litrovým motorom, novú, športovú verziu S a verziu Ghia. Začína sa vývoz vozidiel Fiesta do USA. Fiesta získala titul španielskeho auta roka.


1978 - Fiesta získala ocenenie British Design Council Efficiency Award. Ford pripravuje súťažnú verziu Fiesty pre kategóriu rely „Group 5“.


1979 - Vyrobená miliónta Fiesta pre svetový trh. Špeciálna športová verzia sa zúčastňuje rely Monte Carlo – to predstavuje inšpiráciu pre vznik modelu Fiesta XR2. Jackie Stewart ohlasuje v Londýne seriál pretekov Faberge Fiesta Ladies’ Challenge.

Ford Fiesta II. generácie

Ford Fiesta II. generácie

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

80. roky minulého storočia

1980 - Ford spúšťa sériu pretekov Fiesta Challenge, aby zapojil Fiestu do motoristického športu.

1981 - Ford predstavuje nový model Fiesta XR2 s 1,6-litrovým motorom, tuhším odpružením, jedinečnými perforovanými zliatinovými diskami kolies, stylingovými úpravami a možnosťou doplnenia prídavných diaľkových svetiel. Išlo o prvú Fiestu s maximálnou rýchlosťou 160 km/h. V montážnom závode Ford vo Valencii bola vyrobená miliónta španielska Fiesta
Z výrobnej linky v nemeckom Saarlouise vychádza dvojmiliónta Fiesta vyrobená v Európe.


1982 - Fiesta je v Británii a Nemecku už šiesty rok po sebe najpredávanejším automobilom vo svojej triede. Ghia predstavuje koncepčné vozidlo Shuttler vychádzajúce z typu Fiesta.


1983 - Ford predstavuje nový, aerodynamický model Fiesta MkII. Tento nový model bol dlhší a mal nižšiu spotrebu paliva; vyrábal sa s 1,0-litrovým a 1,1-litrovým motorom. Na trh uviedli verziu s 1,3-litrovým motorom a päťstupňovou prevodovkou. Predstavili aj Fiestu s 1,6-litrovým vznetovým motorom. Tento motor s rozvodmi OHC a nepriamym vstrekovaním paliva bol hlavnou oporou výrobného programu Ford viac ako jedno desaťročie.

1984 - Nová Fiesta predstavená vo verzii XR2 s 1,6-litrovým motorom OHC a 5-stupňovou prevodovkou, nízkoprofilovými pneumatikami, vylepšenými nápravamia brzdami. Vyrobený trojmiliónty kus. Prvá Fiesta na bezolovnatý benzín.

1985 - Premiéra konceptu Ghia Urby, ďalšej vízie inšpirovanej modelom Fiesta.

1986 - Vo Valencii vyrobili dvojmilióntu Fiestu. Predstavili 1,4-litrový zážihový motor so spaľovaním chudobnej zmesi.

1987 - Do ponuky prevodoviek pre Fiestu doplnili bezstupňovú prevodovku CTX. Najlepší rok pre Fiestu vo Veľkej Británii – 158 000 predaných vozidiel.

1989 - Ford uvádza na trh typ Fiesta MkIII so systémom ABS a motormi so spaľovaním chudobnej zmesi so zdvihovým objemom 1,0 a 1,1 litra. Nová Fiesta má dlhšiu a širšiu karosériu a väčší rázvor kolies. Prvýkrát je k dispozícii verzia s päťdverovou karosériou, dopĺňajúca známu trojdverovú verziu. Fiesta je prvý malý automobil s ABS. V Kolíne nad Rýnom je nová Fiesta použitá v umeleckom diele s názvom Goldener Vogel („zlatý vták“) na vrchole veže mestského múzea. Ide o dielo akčného umelca H. A. Schulta. Malé auto s mocnými orlími krídlami sa stáva miláčikom Kolínčanov a atrakciou pre turistov. Nový stupeň výbavy LX vypĺňa medzeru medzi verziami Fiesta L a Fiesta Ghia. Ponuku pre model Fiesta MkIII dopĺňa 1,4-litrový motor – prvý motor z produkcie Ford spĺňajúci pripravované európske emisné normy, ktoré majú vstúpiť do platnosti v roku 1996 – a 1,6-litrový motor

Neskôr v priebehu roka dopĺňa ponuku vysokovýkonná verzia Fiesta XR2i s novým 1,6-litrovým motorom DOHC a 5-stupňovou prevodovkou. Verzia XR2i mala rozšírené blatníkové oblúky, nárazníky vo farbe karosérie, originálne ozdobné prvky a jedinečné nápravy a pneumatiky.

Ford Fiesta IV. generácie

Ford Fiesta IV. generácie (je to väčšia úprava tretej generácie mk3)

90. roky minulého storočia

1990 - Predstavenie modelu Fiesta RS Turbo na autosalóne v Turíne. Fiesta RS Turbo, poháňaná motorom z verzie XR2i s turbodúchadlom Garrett s medzichladičom stlačeného vzduchu, bola v šprinte z 0 na 100 km/h o 1,6 sekundy rýchlejšia než verzia XR2i.


1991 - Valencia oslavuje vyrobenie trojmilióntej Fiesty v Španielsku. Vozidlo je darované Nadácii kráľovnej Sofie. Úspešný rok pre Fiestu (dovtedy najlepší) – 624 186 predaných vozidiel v celej Európe. Ford predstavuje model Fiesta Courier.


1992 - Predstavená Fiesta RS 1800. Poháňa ju 1,8-litrový motor so 16-ventilovou technikou, má vylepšený športový podvozok, päťlúčové zliatinové disky kolies a spojler vo farbe karosérie. Zavedenie 1,8-litrového motora Zetec so 16-ventilovou technikou. Fiesta je oficiálnym vozidlom výstavy Expo 92 v španielskej Seville. Predaj modelu Fiesta v Európe dosahuje historické maximum – predaných 648 781 vozidiel.


1993 - Airbag vodiča sa stáva súčasťou štandardnej výbavy.


1994 - Fiesta prekonáva hranicu pol milióna predaných vozidiel –  548 046 registrácií za kalendárny rok


1995 - Európski zákazníci si zaregistrovali 540 052 vozidiel Fiesta a dodávok Fiesta Courier


1996 - Ford predstavuje nový model Fiesta MkIV s úplne novým, zaobleným, aerodynamickým tvarom a oválnou maskou chladiča. Dodáva sa so zážihovými motormi s objemom 1,25 litra, 1,4 litra a 1,6 litra a vznetovým motorom s objemom 1,8 litra. Štandardná výbava obsahuje dva airbagy. Fiesta oslavuje ďalší rok s celkovým počtom predaných vozidiel nad 600 000. Z montážnej linky vo Valencii schádza štvormiliónta Fiesta.


1997 - Ford predstavuje športové kupé Puma, postavené na architektúre modelu Fiesta


1998 - Koncept Libre vychádzajúci z modelu Fiesta.


1999 - Svetová premiéra Fiesty s novým vzhľadom a úplne nového modelu Ford Fiesta Sport na autosalóne IAA vo Frankfurte.

Ford Fiesta 5. generácie

Ford Fiesta 5. generácie

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

Nové tisícročie

2000 - Ponuka motorov pre Fiestu rozšírená o 1,8-litrový turbodiesel.


2001 - Na autosalóne IAA vo Frankfurte predstavili úplne novú Fiestu MkV. V Kolíne nad Rýnom a vo Valencii sa spúšťa výroba nového modelu Ford Fiesta.


2002 - Úplne nový Ford Fiesta najprv k dispozícii v päťdverovej verzii s novou ponukou motorov, zahŕňajúcou nový zážihový 1,3-litrový motor Duratec a 1,6-litrový zážihový motor Duratec so 16-ventilovou technikou. Fiesta s trojdverovou karosériou; 1,4-litrový zážihový motor Duratec a nový 1,4-litrový vznetový motor Duratorq TDCi so systémom common rail. Zavedenie manuálnej prevodovky s automatickým radením Durashift EST. Na autosalóne v Birminghame predstavili vozidlo Ford RallyeConcept. Nový Ford Fiesta získava prestížne nemecké ocenenie „Zlatý volant“ od redakcie najpredávanejšieho nedeľníka Bild am Sonntag.


2003 - Na nemeckých pretekoch cestovných vozidiel sa predstavuje Fiesta ST Cup.


2004 - Na autosalóne v Ženeve odhalili koncept Fiesta JWRC.


2005 - Uvedenie modelu Fiesta ST s výkonom 150 k – dovtedy najvýkonnejšej Fiesty – ako prvého sériového vozidla z dielne Ford Team RS. Predstavenie menej výkonnej verzie Fiesta S. Najúspešnejší rok pre Fiestu od roku 1998 – 358 931 zaregistrovaných vozidiel v celej Európe.


2006 - Fiesta s hlasovým ovládaním a technológiou Bluetooth. Fiesta Sporting Trophy, nové majstrovstvá rely pre vozidlá jednej značky v rámci seriálu FIA World Rally Championship.


2007 - Limitovaná edícia Fiesta Zetec S 30th Anniversary v žiarivo žltej farbe so šachovnicovou strechou. Premiéra konceptu Ford Verve na autosalóne IAA vo Frankfurte.


2008 - Na autosalóne v Ženeve odhalili úplne novú Fiesta MkVI. Začína sa jej výroba v nemeckom Kolíne nad Rýnom, španielskej Valencii a čínskom Nanjingu; k dispozícii bude s novým 1,6-litrovým zážihovým motorom Duratec Ti-VCT a 1,6-litrovým vznetovým motorom Duratec s emisiami pod 100 g/km. Fiesta ECOnetic sa stáva najúspornejším 5-miestnym rodinným automobilom vo Veľkej Británii so spotrebou 3,7 l/100 km a emisiami CO2 98 g/km


2009 - Fiesta absolvuje severoamerickú premiéru na autosalóne v Los Angeles. „Kinetický dizajn“ modelu Fiesta získava ocenenie „red dot“.


2010 - Fiesta je najpredávanejší automobil v Európe za prvý štvrťrok so 140 496 predanými vozidlami v priebehu prvých troch mesiacov a 68 630 predanými vozidlami len v marci. Výkon 1,6-litrového motora Duratorq TDCi používaného vo Fieste sa zvýšil na 95 k; tri zážihové motory majú nižšie emisie CO2. Ukážka vozidla Fiesta RS World Rally Car na autosalóne v Paríži.


2011 - Debut špeciálnej edície Fiesta S1600 s doteraz najvýkonnejším 1,6-litrovým motorom Duratec Ti-VCT s výkonom 134 k. Fiesta RS World Rally Car absolvuje súťažnú premiéru na rely Švédska, kde končí na prvom mieste Fiesta aktuálnej generácie dosahuje významný medzník – z výrobnej linky v Kolíne nad Rýnom schádza miliónte vozidlo. Fiesta oslavuje 35 rokov pôsobenia na trhu a celkovo 15 miliónov predaných vozidiel na celom svete; navyše získava niekoľko vylepšení a úprav interiéru a exteriéru.

Aktuálna 6.generácia Fordu Fiesta

Aktuálna 6.generácia Fordu Fiesta