Piešťany patria k najkrajším slovenským mestám, svoje čaro majú v každom ročnom období. V očiach priaznivcov štyroch kolies však pravidelne začiatkom júna opeknejú ešte viac. Tamojšie ulice, ale i blízke okolie vtedy zaplnia desiatky historických vozidiel zúčastňujúcich sa známej súťaže krásy Piešťanské zlaté stuhy. Aktuálny ročník sa konal uplynulý víkend.
Program sa v posledných rokoch začína v piatok doobeda poznávacou jazdou po regióne a popoludní pokračuje predstavením posádok na pešej zóne v Piešťanoch. Sobota ráno patrí výletu po okolí a poobede sú už autá vystavené na Kúpeľnom ostrove, kde sa podvečer pred hotelom Thermia Palace koná hlavný bod programu, moderovaná prehliadka Concours d’Elegance.
Zlaté stuhy dlhodobo patria k najlepšie obsadeným podujatiam u nás aj v blízkom okolí, pravidelne sa ich zúčastňujú najkrajšie a najzaujímavejšie historické automobily nielen domácich zberateľov, ale i z Čiech a ďalších okolitých krajín. Je potešiteľné, že organizátori sa stále sústreďujú na exempláre vyrobené pred rokom 1950 a novšie ročníky vyberajú opatrne, ako reprezentantov svojej doby.
Ford T mal dlho primát najpredávanejšieho auta sveta a so štyrmi kusmi s rozličnými karosériami z rôznych období výroby mal hojné zastúpenie i cez víkend v Piešťanoch. Dva z nich mali s rokom výroby 1914 status najstaršieho vozidla súťaže, jeden bordovo-hnedý dokazoval, že Plechová Líza nemusí byť nutne čierna a pretekárska verzia z roku 1917 bola dokonca červená.
Tridsiate a štyridsiate roky minulého storočia bývajú označované ako zlatý vek motorizmu a exempláre, ktoré ho na Kúpeľnom ostrove zastupovali to potvrdzovali v plnej miere. Príkladom sú športovo ladené BMW 320 a 327, noblesná limuzína Škoda 860, či pompézny tourer Packard 645 De Luxe. Aj medzi nimi však ešte o čosi vyčnievala dvojica kabrioletov Mercedes-Benz 500K a Bugatti 49.
Zvláštnu zmienku si popri nich zaslúži aj kolosálna prepychová limuzína Isotta Fraschini Tipo 8A, prvý automobil na svete poháňaný radovým osemvalcom. Automobil slávnej talianskej firmy bol určený pre najnáročnejšiu klientelu svojej doby, korunované hlavy, továrnikov, či najväčšie hviezdy filmu a dnes by bol nepochybne ozdobou aj na tých najprestížnejších súťažiach krásy na svete.
Len ťažko bolo možné prehliadnuť aj mohutný roadster Bentley z roku 1950, upravený na preteky Peking – Paríž. Svoj účel dával najavo najmä po bokoch osadenou štvoricou rezervných pneumatík, dva tankovacie uzávery prezrádzali dvojicu bezodných palivových nádrží vzadu a pozornosti neušla ani bohatá výbava najrôznejším náradím, ako i nevyhnutné dodatočné zásoby prevádzkových kvapalín.
Spomedzi novších ročníkov bol asi najväčším klenotom roadster Mercedes-Benz 300 SL z roku 1957, automobil v rozsiahlej miere využívajúci techniku vtedajších pretekárskych automobilov stuttgartskej značky, vrátane šesťvalca s priamym vstrekovaním paliva. Vidieť bol aj Jaguar, predstavil sa E-type kupé aj roadster a tiež elegantný sedan Mk2, ktorý pod kapotou skrýva rovnaký šesťvalec 2xOHC ako jeho športovejšie tvarovaní príbuzní.
Anglickú produkciu reprezentovali aj roadstery MG MGA a Austin Healey, alebo kupé Triumph GT6, Taliansko zastupovala nadčasovo krásna Giulia Spider prvej generácie, u nás takmer neznámy Fiat 124 Sport, alebo navždy atraktívny malý Fiat X1/9. Ako vyzeralo v 60-tych rokoch dokonalé kupé gran turismo pre najbonitnejšiu klientelu potom ukázalo Ferrari 330 s karosériou Pininfarina.
Ani medzi novšími ročníkmi nechýbalo zopár ukážok z niekdajšej domácej produkcie. Spomenúť možno reprezentačný sedan Tatra 603 poslednej generácie s elegantným dvojfarebným lakovaním, známou a obľúbenou klasikou je aj roadster Škoda Felicia.
Piešťanské zlaté stuhy sú jedno z najprestížnejších podujatí u nás a určite by sa nestratili ani v širšej medzinárodnej konkurencii. Ich najväčším tromfom je samozrejme história, siahajúca až do roku 1932, silnou stránkou je aj prostredie v ktorom sa konajú. Do budúcnosti by preto organizátori mohli rozmýšľať aj nad rozšírením akcie, napríklad rozdeliť súťaž na viacero kategórií, zaviesť cenu udeľovanú návštevníkmi a najmä, snažiť sa každý rok získať čo najviac nových áut a snáď i motocyklov. Veď na Slovensku aj v blízkom okolí je ich, našťastie, relatívne dosť. Ďakujeme a tešíme sa na budúci rok!
Foto: autor