Aj vďaka týmto systémom konštruktéri nepriamo predlžujú život manuálnym prevodovkám.
To tvrdenie je trocha prehnané, každopádne výrobcovia áut sa snažia spríjemniť a zefektívniť používanie „oldschool“ prevodoviek. Používajú na to fičúry, ktoré z vás lepšieho vodiča nespravia, ale niektoré stoja za to!
Automatický revmatching
Trafiť úplne presný medziplyn pri podradení, to ti vám je návyková vec! A nielen to, ide o prakticky postup pri svižnej jazde, ktorý prospieva stabilite a šetríte aj techniku pod kapotou. Trvá určitý čas, kým dostanete techniku „do rúk“. Automatický medziplyn pri podradení mal premiéru v Nissane 370Z a razom za vás všetko vyriešila elektronika. Má (mala) to aj Honda Civic Type R a úžasný Hyundai i30 N. Odrazu pôsobíte ako väčší profesionál. Nechcete ho? Autá vám ho umožňujú vypnúť. „Manuálny“ medziplyn však bude stále vyššia forma uspokojenia.
Indikátor preradenia
Po prvom vcelku príjemnom systéme prichádza jeden nenávideniahodný. Nechcem zovšeobecňovať, ale videli ste už dobrý systém, ktorý indikuje preradenie v „rozumnom“ otáčkovom spektre? Bavme sa o bežných autách na každý deň. Väčšina z nich káže preradiť pri veľmi nízkych otáčkach, ktoré nesvedčia motoru, dvojhmotovému zotrvačníku a ani bezpečnosti. Máte pri 1300 ot/min dosť Nm na bezpečné „opustenie“ krízovej situácie? Iné je napr. signalizovanie preradenia v športových autách ledkami vedľa otáčkomera. V zápale rýchlosti niekedy chcete vyžmýkať z motora maximum, a ten už potrebuje preradiť. Decentné signalizovanie, že je najvyšší čas, pomôže. Toto však nie je na margo „ekológie“ a papierovej spotreby, ako v prvom spomínanom prípade. ;)
Uzamknutie prevodových stupňov
Čo sa stane, ak netrafíte správny stupeň a namiesto štvorky tam hodíte dvojku a pustíte spojku? No, záleží na otáčkach. Ak to spravíte v 130 km/h, motor to neprežije. Jednoducho ho „pretočíte“. Spomenul som si na jednu skvelú Almeru GTi z nissanclubu, ktorá prešla týmto peklom. Výsledkom bol nový motor. Poviete si, ako môže niekto byť taký blbý a hodiť tam dvojku namiesto štvorky? Pri menej presných prevodovkách alebo v „zápale boja“ sa to niekedy jednoducho prihodí! Aj preto majú niektoré moderné manuály uzamknutie prevodov. Napr. najnovšia Mazda MX-5 pri pokuse o podradenie do neprípustných otáčok použije silný odpor v radiacej páke na to, aby ste vedeli, že tam cesta v kulise nevedie.
Asistent plynulých rozjazdov
Určite sa vám stalo, že motor vám pri rozjazde zdochol. Nepríjemná situácia sa občas prihodí každému, najmä, ak nie ste zvyknutý na záber spojky. O to náročnejšie sú rozjazdy s modernými downsizingovými motormi. Taký 1,0 EcoBoost má výkon ako starý atmosférický dvojliter, avšak v tom najnižšom otáčkovom spektre okolo voľnobehu je to stále „liter“. Konštruktéri vymysleli veľmi príjemné vylepšenie. Riadiaca jednotka automaticky pridá otáčky pri púšťaní spojky. Má to motor 1,0 TSI, má to nová Dacia Duster 1,2 TCe a určite ešte mnoho ďalších, na ktorých si zfleku nespomeniem. V komentároch ocením, ak sa s nimi podelíte.
Nový Duster 1,2 TCe vám pri rozjazdoch pomôže.
Asistent rozjazdu do kopca
No a na záver som si nechal jednu klasiku. Asistent rozjazdu do kopca poznáme najmä z automatických prevodoviek, dostal sa však aj do manuálov. Toto sa hodí každému, či už vyklepanému dievčaťu, ktoré pred pár dňami vyšlo z autoškoly, alebo aj skúsenému vodičovi. Pre tú prvú osôbku môže byť požehnaním pri každom zastavení v miernom kopčeku, pre druhého skrátenie úkonu. A dokáže to aj šetriť spojku. Ako? Mnoho z nás pri rozjazde v kopci nepoužíva ručnú brzdu. Auto tak trocha cúvne a spojka dostane zabrať viac, ako pri plynulom rozjazde „z miesta“ pri zabrzdenom aute.
Čo hovoríte na dnešné systémy, ktoré zvyšujú úroveň radenia so šaltpákou? Vidíte v nich zmysel? Čo ja kvitujem je, že predlžujú život manuálnym prevodovkám. Aj keď osobne mám veľmi rád dobré automaty, chcem, aby sme stále mali na výber aj staré dobré manuálne prevodovky. Ak by vylepšenia výrobcovia neponúkli, veľa ľudí by siahlo radšej po automate a predaje manuálov by klesli. Platí to najmä pre posledné dva body článku.