Zábava z neprepojenej križovatky D1/D4 je draho zaplatená
Národná diaľničná spoločnosť je najväčší investor na Slovensku, ktorý ročne míňa vyše 500 miliónov eur. Napriek svojmu významu a veľkosti je tu zmätok bežná vec. Väčšina problémov a najväčšie škody sa točia okolo chaotického plánovania: Štátna firma draho projektuje diaľnice takpovediac do každej dediny. Väčšinu z nich nakoniec nestavia. Potom povolenia vypršia a projektuje sa nanovo. Chaos sa dá vysvetliť iba tak, že žiadna vláda nemá ambíciu poslať do vedenia NDS tých najschopnejších ľudí.
Nový obchvat Bratislavy D4R7 s rýchlostnou cestou do Dunajskej Stredy mal zachrániť región od dopravných zápch. Stalo sa ale niečo nečakané. Proti jeho postupnému otváraniu sa postavil primátor Bratislavy Matúš Vallo, ktorý sa obáva, že nové cesty zahltia mesto autami, a doprava sa nerozloží plynule, keďže niektoré dôležité úseky chýbajú. Starosta susednej obce Ivanka pri Dunaji Vladimír Letenay zase žiada, aby Ivanku nateraz odpojili od nového obchvatu. Dôvod je rovnaký – nedokončený obchvat prinesie viac škody ako úžitku.
Fiasko s obchvatom Bratislavy je výsledkom chaosu, ktorý je v projektovaní a výstavbe diaľnic bežný jav. Vedeli ste napríklad o tom, že diaľnica D3 medzi Žilinou a Kysuckým Novým Mestom bola naprojektovaná už pred 20 rokmi? A potom znova pred desiatimi? Ako je možné, že sa odvtedy nič nestalo? NDS je v začarovanom kruhu – dookola objednáva projekty a vybavuje povolenia, ktoré potom vypršia, lebo sa nejde stavať.
1. Tunel Višňové: Najskôr objednali výstavbu, potom nový projekt
Pred tromi rokmi vtedajšia vláda vyhnala stavebné firmy Salini a Dúha z úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Jeho súčasťou je najdlhší (7,5-kilometrový) a zrejme aj najdrahší diaľničný tunel Višňové. Hlavný dôvod sporu nebol v pomalom razení, ale v tom, že NDS a stavbári sa nevedeli dohodnúť, podľa akého projektu sa má diaľnica postaviť.
NDS si najskôr objednala výstavbu a potom nariadila stavbárom, aby diaľnicu nanovo naprojektovali podľa nových noriem a získali stavebné povolenia. Nové normy si však vyžadovali drahšie riešenia – napríklad odpočívadlo a križovatka pri Žiline sa mali postaviť väčšie. Návrhy, ktoré predkladali stavbári, ale neprechádzali cez NDS a cez jej stavebného dozora. Spor bol hlavne o peniazoch – NDS nechcela stavbárom zaplatiť takmer nič navyše. Po ich vynútenom odchode sa práce na dva roky zastavili a z pôvodnej spolupráce zostali len súdne spory.
2. Kysuckú diaľnicu D3 naprojektovali pred 20 rokmi
Diaľnica D3 na Kysuciach je po severnej D1 najpotrebnejšia na Slovensku. Približne 25 rokov sa jej najdôležitejšia časť medzi Žilinou a Kysuckým Novým Mestom donekonečna projektuje ale nestavia. Tu je stručná história:
Rok 2000 – Slovenská správa ciest (neskôr sa z nej vyčlenila NDS) má v rukách územné rozhodnutie aj hotový projekt, podľa ktorého sa dá stavať. Ale nežiada o stavebné povolenie.
Potom prešiel nejaký čas, menili sa zákony, a projektovanie sa začalo odznova.
Rok 2010 – NDS má nové územné rozhodnutie a nový stavebný projekt. Ale opäť nežiada o stavebné povolenie. Projekt sa zase musí meniť, aby sa prispôsobil novým štúdiám a rôznym záujmom.
Rok 2020 – NDS má v rukách nové územné rozhodnutie, ale stavať sa má podľa plánu vlády až od roku 2024.
3. Projektujú a stavajú aj to, čo netreba
Kysucká diaľnica je iba jeden príklad – NDS si dlhodobo objednáva projekty, vybavuje územné a stavebné povolenia, ktoré potom vypršia a to isté sa musí robiť nanovo. Projektuje teda oveľa viac, ako dokáže stavať a nemá jasný plán priorít.
Za ministra Árpáda Érseka NDS sústredila svoje kapacity na projektovanie rýchlocesty R2 na južnom Slovensku pri Rimavskej Sobote a Rožňave – do oblastí, kde diaľnice vzhľadom na intenzitu dopravy veľmi nepotrebujú, ale Érsek tam mal veľa maďarských voličov. Ide napríklad o tunel Soroška.
Árpád Érsek (vpravo) ešte ako minister dopravy na protestnom blokovaní dopravy pod horským priechodom Soroška v roku 2017. Maďarský nápis na transparente zdôrazňuje, ako veľmi je rýchlocesta R2 potrebná.
Projektovanie sa na viacerých úsekoch dostalo do finálnej fázy a začali sa aj výkupy pozemkov. Sú to však vyhodené peniaze. Povolenia vypršia a projektovať sa bude nanovo, ak sa NDS k týmto úsekom v budúcnosti vráti.
Ešte pred pár rokmi mohol minister dopravy rozbehnúť aj projekty, ktorým nevychádzala ekonomická návratnosť. Teraz to už také jednoduché nie je, lebo oveľa väčšiu moc má ministerstvo financií.