Predal dom. Kvôli autu
Život Enza Ferrariho sa začal hneď netradične. Jeho otec sa dostal na matriku až dva dni po jeho narodení, takže aj počasie môže za to, že malý Enzo dostal dva dni života tak trochu „navyše“. A možno vás prekvapí fakt, že ako mladý chlapec chcel byť operným spevákom. No len dovtedy, kým ho otec nezobral na prvé preteky... Pretože už tam ho začala fascinovať rýchlosť a zvuk motora. Bolo rozhodnuté. Jeho život sa prepojil so štyrmi kolesami. A vým je to jasné, hneď, ako sa priblížite k Enzo Ferrari Museum v Modene, pretožťe vám do očí udrie nápis: „Enzo Ferrari predal svoj rodný dom, aby si mohol kúpiť svoje prvé pretekárske auto.“ prečo nie?! september Enzo Ferrari Museum.
Enzo Ferrari začínal ako mechanik a pretekár...
Svadba s motorom
Obyčajne vyzerajúca tehlová budova, biele pozadie a štýlové premietanie. Takto jednoducho sa pred návštevníkmi otvorí príbeh človeka, ktorý bol najskôr vášnivým pretekárom a neskôr geniálnym vizionárom. V jeho rodnom dome môžete nazrieť do (ne)obyčajnej pracovne, kde sa tak torchu písali dejiny automobilov. Pretože Enzo Ferrari ako jeden z prvých (aj napriek tomu, že sa preslávil vetou: aerodynamika je pre tých, čo nevedia robiť motory) pochopil, že autá nie sú len dopravné prostriedky. Ide o vášeň, dizajn a... luxus. Vraví sa, že to urobil najmä kvôli svojmu povestnému biznis duchu, vraj svojich zákazníkov neznášal – nechápali, že skutočným drahokamom nie je červený lak, ale motor. „Práve vďaka nemu je Taliansko známe vo svete, on nás preslávil," vysvetľuje Paola Masera, ktorá má na starosti propagáciu Múzea za hranicami. A je so svojou roulou vžitá vynikajúco...
Detail na vnútro moderného múzea GalLeria Ferrari v Maranello
Kapota namiesto strechy
Pre návštevníkov Múzea Enza Ferrariho najväčším magnetom paradoxne nie je jeho rodný dom. Ide o budovu so žltou lakovanou strechou s niekoľkými výduchmi. Už po prvom pohľade na fascinujúcu stavbu je vám jasné, že slávneho českého architekta Jana Kaplického inšpirovala lesklá kapota slávneho Ferrari. Nádherná futuristická budova je demonštráciou pokroku a elegancie legendárnych talianskych športiakov. Čistý, svetlý interiér a historické kúsky, na ktorých Enzo Ferrari jazdil a ktoré neskôr stvoril, dopĺňajú jednu z najnevšednejších budov sveta. Duch stvoriteľa má unikátny pomník. A návštevník neobyčajne fascinujúci zážitok."Mesačne sa k nám príde pozrieť aj sedem tisíc ľudí," chváli sa Paola Masera. Vystavené kusy menia dvakrát do roka, takže nadšenci majú aj dôvod na návrat. Toto jej nadšenie asi nezdieľa usilovná upratovačka, ktorá nám vysvetľuje rukami nohami, že tu ľudia chodia s otvorenými ústami a mnohí si chcú toto miesto doslova chytiť... takže leštenie a umývanie okien tu je na dennom poraidku. A to ju až tak neteší.
Detail na originálnu štruktúru strechy múzea
Smutný muž. Za okuliarmi
Ak šampanské, tak Ferrari, ak pero, tak Ferrari, ak šálka, tak Ferrari. Toto miesto dýcha duchom jedného človeka. Jeho život však nebol len príbehom úspechu, často o sebe tvrdil, že je smutný muž. V prvej svetovej vojne mu zomrel otec aj brat, sám sa staral o matku, ktorá tiež neskôr zomrela. Najväčšou ranou pre neho bola smrť jeho syna Dina, ktorý, hoci trpel svalovou dystrofiou, zdieľal otcovo nadšenie a z jeho pera vyšla nejedna skica či návrh motora. Aj tieto momenty života nájdete v Modene. Napríklad v podobe typických čiernych okuliarov, ktoré začal nosiť po smrti svojho syna. Asi netreba vysvetľovať, prečo sa volá jeden z najslávnejších modelov Dino.
Supermoderná budova je vsadena do typickej talianskej architektúry
Príbeh vzpínajúceho sa koňa
V slávnom showroome z pera Kaplického (realizácia stála takmer 23 miliónov) nájdete vyše dvoch desiatok áut, ktoré boli v živote Enza Ferrariho podstatné. Je to zmes Maserati, Alfa Romeo, Fiatu či Ferrari. Autičkárov asi poteší informácia, že tu nájdu aj Alfa Romeo 40-60 z roku 1914 či Ferrari 125S z roku 1947 – prvé auto s menom tejto značky. A možno budete mať šťastie a stretnete nadšencov v červených tričkách so znakom vzpínajúceho sa koníka na hrudi z podobného kraja, vraj ide o obľúbenú zastávku českých turistov. Mimochodom, vzpínajúci sa kôň sa prvýkrát objavil na vojnovom lietadle slávneho talianskeho pilota z 1. svetovej vojny Francesca Baracca. Ferrari sa s ním stretol v roku 1923 a po tom, ako vyhral svoje prvé preteky, sa ho otec slávneho letca, barón Baracca, spýtal, či nechce používať tento symbol pre šťastie. Enzo prikývol a doplnil podeň typickú žltú ako vďaku a úctu k mestu, kde sa narodil – k Modene.
Toto nepotrebuje komentár. Snáď len zmienku, že tvorcom projektu je český architekt Jan Kaplický, ktorý sa realizácie tejto stavby nedožil...
Nikiho Laudu neznášal
Enzo sa z Talianska vlastne nikdy nepohol. „Môj otec sa stal napríklad slávnym v Amerike, no nikdy tam nebol, neznášal lietanie,“ vysvetľuje jeho mladší syn Piero Ferrari viceprezident rovnomennej spoločnosti (bol jeho nemanželským synom, ktorého uznal až po smrti svojej manželky). „Bál sa napríklad aj výťahov, pretože sa v roku 1920 v jednom zasekol a už doň nikdy nevstúpil,“ prezradil pri otvorení múzea na jar v Modene.
Svet totiž chodil za ním. Napríklad ho bol pozrieť pápež Ján Pavol II. a mal sa v pripravenom papamobile previezť po meste. Enza to neskutočne rozčúlilo, veď pápež je v meste Ferrari, tak pôjde na Ferrari. Aj vďaka nemu vznikli legendárne zábery, na ktorých Ján Pavol II. stojí v červenom kabrielote a zdraví typickým gestom Talianov. „Raz som sa šiel pozrieť na rodný dom môjho otca, on so mnou nechcel ísť. Dlhé roky ho chcel kúpiť späť, no nepodarilo sa mu to, radšej ho ani nechcel vidieť,“ spomína syn Pierro. Dnes popri jeho tehlovom dome stojí jedna z najimpozantnejších stavieb sveta. Taliani postavili aj vďaka Kaplickému najštýlovejšiu kapotu sveta. Enzo Ferrari Museum.
Enzo Ferrari Museum
– projekt futuristickej budovy od českého architekta Jana Kaplického začal vznikať v roku 2004
– pre krízu sa realizácia na pár rokov pozastavila
– stavať sa začalo až po smrti Kaplického v roku 2009
– projekt za 23 miliónov dolárov nakoniec prevzalo Shiro Studio pod vedením Andrea Morganteho, bývalého spolupracovníka Kaplického z Future Systems
– celé Enzo Ferrari Museum sa skladá z dvoch samostatných budov
– má viac ako 5 000 štvorcových metrov
– prvou časťou je historický dom, v ktorom sa v roku 1898 zakladateľ legendárneho výrobcu automobilov Ferrari narodil
– druhá časť je nazvaná Nová galéria: futuristická budova so sýtožltou hliníkovou strechou
– má zasklené otvory, ktoré pripomínajú prieduchy športového vozidla, ide o ekologickú zelenú budovu
– v bielom interiéri Novej galérie je okrem expozície slávnych modelov k dispozícii aj podzemná prednášková sála pre 200 poslucháčov, ďalej kaviareň, reštaurácia, kinosála alebo knižnica so študovňou