Agresivita sa stáva čoraz viditeľnejší problém

Agresivita za volantom predstavuje narastajúci negatívny jav, ktorý môže byť viditeľný v podobe aktívnych alebo pasívnych prejavov. „Aktívna agresivita zahŕňa napríklad úmyselné obmedzovanie jazdy ostatným vodičom alebo nebezpečné manévre. Naopak, pasívna agresivita sa prejavuje blokovaním jazdných pruhov, používaním mobilného telefónu počas jazdy alebo jazdou pod vplyvom alkoholu,“ vysvetľuje Karol Kleinmann.

Ofenzívne správanie za volantom bolo predmetom najnovšieho prieskumu značky Toyota. Výsledky odhalili, že agresivita je prítomná medzi všetkými skupinami vodičov, ale jej prejavy sa líšia v závislosti od veku a pohlavia.
 
Muži častejšie priznávajú, že nedodržiavajú bezpečný odstup, ignorujú dopravné značenie alebo zabúdajú používať smerovky. V porovnaní so ženami takmer dvakrát častejšie predbiehajú tesne pred kritickým momentom. „Rozdiely v správaní medzi mužmi a ženami na cestách môžu byť čiastočne podmienené biologickými faktormi. Vyššia hladina testosterónu u mužov ich orientuje viac na rýchlosť a výkon, zatiaľ čo ženy bývajú opatrnejšie, čo môže súvisieť s tým, že častejšie vozia deti,“ vysvetľuje Karol Kleinmann.

Aj tu sa prejavujú rozdiely medzi pohlaviami. Ženy za volantom viac rozčuľujú situácie, ktoré ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky, ako napríklad náhle vbehnutie chodca na priechod alebo nedanie prednosti. Mužov viac iritujú situácie, ktoré spomaľujú ich jazdu.

Agresivita na cestách vedie k rozptýleniu

Viac ako 80 % vodičov a vodičiek priznalo, že reagujú na agresívne správanie iných účastníkov premávky. Najčastejšou reakciou je nadávanie za volantom, pričom ženy takto reagujú verbálne ešte viac ako muži. Muži zas častejšie ako ženy používajú klaksón alebo blikajú svetlami, aby vyjadrili svoju nespokojnosť. Dopravný psychológ Karol Kleinmann upozorňuje, že aj reakcia na agresívne správanie môže predstavovať riziko. „Najlepšou odpoveďou na nebezpečnú, agresívnu jazdu iného vodiča je defenzívny prístup, ktorý pomáha vyhnúť sa eskalácii situácie. Dôležité je zostať plne sústredený na cestu a nenechať sa vyviesť z rovnováhy. Vodiči by nemali mať tendenciu „naprávať“ ostatných účastníkov premávky – najvhodnejšou reakciou je agresívne správanie ignorovať, keďže mnohí ho vyhľadávajú práve pre dosiahnutie reakcie,“ vysvetľuje Kleinmann.

Až 64 % vodičov v prieskume priznalo, že ak sa na nich zozadu tlačí nejaké vozidlo, radšej mu uvoľnia cestu, aby predišli ďalším nepríjemnostiam. Podľa dopravného psychológa je to presne ten správny prístup, keďže v takejto situácii neexistuje lepšie riešenie.

Mladí vodiči sa dajú vyprovokovať častejšie

Výsledky prieskumu ukazujú, že starší vodiči sú za volantom pokojnejší a menej podliehajú provokáciám. S pribúdajúcim vekom ich nervozitu viac ovplyvňujú nepriaznivé poveternostné podmienky alebo neočakávané krízové situácie. Naopak, mladších vodičov často stresuje časová tieseň. „Mladí vodiči ešte nemajú dostatok skúseností s organizovaním času, čo ich neraz núti jazdiť rýchlejšie a možno aj agresívnejšie, aby stihli dohnať zameškaný čas. Ďalším dôvodom, prečo ich nepriaznivé vonkajšie faktory stresujú menej ako starších, môže byť aj nižšie vnímanie rizika. Skúsenejší vodiči lepšie predvídajú správanie ostatných na cestách a sú preto opatrnejší,“ vysvetľuje odborník Karol Kleinmann.
Práve mladí vodiči sú hlavnou cieľovou skupinou, na ktorú sa už druhý rok zameriava projekt **Bezpečne s Toyotou**. Policajné štatistiky totiž jasne naznačujú, že vodiči s krátkym vodičským skúsenosťou, teda tí, ktorí majú preukaz len 1 až 5 rokov, spôsobujú najviac smrteľných nehôd. Toyota preto tejto rizikovej skupine ponúka bezplatné kurzy, ktoré vedú skúsení inštruktori z **CENTRA BEZPEČNEJ JAZDY** na Slovakia Ringu v Orechovej Potôni. Cieľom je nielen znížiť počet nehôd, ale aj naučiť mladých vodičov riešiť stresové situácie na cestách s rozvahou. Na kurz sa môže zdarma prihlásiť každý, kto má vodičské oprávnenie 1 až 5 rokov a dorazí s vlastným autom akejkoľvek značky. Prihlásenie je dostupné na stránke **bezpecnestoyotou.sk**.

**Ako pracovať s vlastným hnevom?**

Karol Kleinmann odporúča vodičom, aby si pred šoférovaním radšej sadli za volant len vtedy, keď sú pokojní a vyrovnaní. Ak už cítia hnev alebo stres, mali by zvážiť, či nepožiadať niekoho iného o šoférovanie alebo využiť inú formu dopravy. Na zmiernenie hnevu a stresu je veľmi účinná fyzická aktivita alebo dychové cvičenia, ktoré možno praktizovať aj za volantom pomocou niekoľkých hlbokých nádychov a výdychov. „Keď sa na ceste stretnete s agresívnym vodičom, namiesto hnevu si skúste uvedomiť, že jeho nevhodné správanie môže byť prejavom frustrácie z iných častí jeho života, a reagujte s pochopením. Najlepšie, čo môžete v takejto situácii pre seba urobiť, je zachovať si nadhľad,“ uzatvára Kleinmann.

Zdroj: Toyota Slovensko - Agresívne správanie vodičov