Optimálne plášte
Podľa Goodyear je každé auto iné a zaslúži si optimalizované plášte práve pre konkrétny model. Ako ho vyvíjajú? Vývoj OE plášťov zaberie 2-3 roky. Výrobcovia áut oslovia niekoľko „gumárenských“ firiem s konkrétnymi požiadavkami, medzi ktoré patrí komfort, ovládateľnosť, odolnosť voči opotrebeniu a iné. Časti ide o protichodné požiadavky a je potrebné nájsť určitý kompromis. Vývoj pneu začína po rozhodnutí a potvrdení automobilky.
Spolupráca automobilky a pneumatikárov
Nasleduje spoločný vývoj a testy synergiou medzi automobilkou a Goodyear. Venujú priemerne 6 mesiacov „analytickej“ fáze, kedy zisťujú, čo je pre konkrétne auto najlepšie z hľadiska požiadaviek výrobcu. Potom nasleduje reálny vývoj 18 až 24 mesiacov, kedy prichádza OE guma na svet. Goodyear hovorí, že v tejto fáze sa zaoberá cca 200 kritériami výkonu. VŽDY ide o čiastočný kompromis medzi ovládateľnosťou, gripom, brzdnými vlastnosťami, pohodlím, valivým odporom a životnosťou. A to ešte nespomínam rozdielnosť správania pneu na vlhkom a suchom povrchu. Nechýbajú ani prísne praktické testy v laboratóriu a rozličnom teréne. Pri skúšobných jazdách najazdia 300-tisíc km v rôznych klimatických podmienkach. Poslednou etapou je výroba plášťov – zaberie 2 - 6 mesiacov, keďže ide o tovar „na mieru“.
Čo robiť, ak zjazdíte prvú sadu a ďalšiu chcete mať opäť „originálnu“? Požiadajte dílerov značky, aby vám objednali nové. Niektoré pneu Goodyear sú dokonca označené logom výrobcu auta.
Tretinový podiel na jazdných vlastnostiach
Pirelli udáva 30 % podiel plášťov na jazdných vlastnostiach auta. Program Pirelli Perfect Fit vyvíja a vyrába pneumatiky na mieru, pričom sa zameriava na vysokovýkonné „stroje“. Vedeli ste, že typ pneu P Zero odlišujú na základe požiadaviek konkrétnych automobiliek a ešte aj podľa druhu auta? Iné sú P Zero pre rýchle limuzíny a iné pre športové vozy. BMW M preferuje zameranie na hmotnosť, časy na okruhu a aquaplaning. Mercedes AMG chce špičkovú ovládateľnosť na suchom asfalte, nízku mieru aquaplaningu v priečnom smere. Porsche zaujíma taktiež ovládateľnosť na suchu, ale aj brzdné vlastnosti a valivý odpor.
Farebné pneumatiky? Tak to áno!
Pirelli označuje originálne pneu symbolom, špecifickým pre konkrétneho výrobcu auta. P Zero s „B“ je určené pre Bentley, F a F01 pre Ferrari, hviezdičkou sú označené gumy pre BMW/BMW M. Najnovším počinom je špeciálna farebná edícia pneu. Nebojte sa, nejde o žiadne „kolotoče“. Bočnica gumy je skrášlená farebným pruhom. Na výber sú 4 farby pre zladenie s lakovaním športového auta. K dispozícii sú pre Pagani, Lamborghini a McLaren, pribudnú verzie pre Ferrari, Aston Martin, Porsche a Bentley. A opäť, s vývojom zameraným na konkrétne požiadavky automobiliek. Pre zaujímavosť, prvú pneumatiku P Zero predstavili v roku 1986 a nasadili pre úžasné Ferrari F40. Označenie P Zero vzniklo náhodou, pôvodný vývojový projekt pre súťažnú Lanciu Delta S4 volali „project zero“. Pneumatika aj s menom je tu s nami už viac ako 30 rokov!
Zdroj: Pirelli, Goodyear
Foto: Pirelli, Goodyear, autoexpress, autoevolution