Ako ekológia zabíja slony


Názov je samozrejme nadsadený, ale tento blog píšem ako reakciu, alebo pohľad z druhej strany, na blog môjho kolegu. Jeho pohľad nie je nesprávny. Ale je jednostranný. Je to vodič safety car-u (vysvetlím nižšie). A správny názov článku by mal byť: Ako zákazy predbiehania pre kamióny zabíjajú vodičov.

Zákazy predbiehania pre kamióny. Fenomén, ktorý začal v Nemecku časovým obmedzením (zo začiatku 6:00-18:00) pred x rokmi a efektom stáda sa rozmnožil prostredníctvom zákonodárnych zborov jednotlivých štátov do celej EU. A aby som bol aj korektný, majú na ňom zásluhu aj samotní vodiči kamiónov. Je ironické, že si svojim správaním sa na cestách spôsobili obmedzenia, ktoré ich teraz zabíjajú.

Pozná to asi každý. Kamión predbieha kamión. A trvá to nekonečne dlho. Kolega dobehol kolegu a robí to, čo je pre neho prirodzené a čo urobí každý vodič. Začne predbiehať. Predbiehaný kamión ide svojim tempom, a keďže predbiehajúci má elektronicky obmedzenú rýchlosť na 90 km/h, trvá to. Nekonečne dlho. Pre tých kamioňákov nie. Nekonečne dlho pre osobáky za nimi.  Bolo by na mieste, aby ten predbiehaný kamión znížil rýchlosť. Stačí na chvíľku vypnúť tempomat, alebo trošičku povoliť plynový pedál, ale to by vodič tohto slona, musel trošku rozmýšľať.... A keďže nerozmýšľa, tak niektorým polobohom v parlamentoch, alebo pánom s titulmi pred menom a za menom napadne, že to ide odstrániť zákazom. SLONY SA PREDBIEHAŤ NEBUDÚ!!!


Čo z toho vznikne? Na dvojprúdovej diaľnici dva súvislé pásy. V ľavom pruhu osobné autá,  pohybujúce sa rýchlosťou najpomalšieho auta, ktoré predbieha súvislý pás slonov. A tak aj majiteľ superšportu so zrýchlením z 0-100 za 3s musí ísť naďalej 100 km rýchlosťou, pretože v čele kolóny predbieha pás slonov otec rodiny, ktorého auto s objemom 1,2l má pri 100 km rýchlosti optimálnu spotrebu. Alebo vedľa neho sedí svokra. A všetci nadávajú na súvislý pás slonov. A predbiehanie je ešte nekonečnejšie.....

A tento súvislý pás vytvorilo auto, ktorému ja ironicky hovorím SAFETY CAR. (Ak je v F1 safety car na ceste, je znížená rýchlosť práve na rýchlosť tohto auta a nesmie sa predbiehať). Safety car vytvorí firma. Firma, ktorá sa skryje za rúško ekológie a zníži takému- to autu rýchlosť. Elektronicky, alebo nariadením pre vodiča. (Ak pôjde rýchlejšie, tak mu to stiahnu z platu). Nezmyselné? Ale ani nie. Dopravca v snahe byť čo najviac flexibilný, si kúpi kamión vo výbave LOW DECK. Ten kamión má znížený podvozok a menšie pneumatiky. Je výhodný pre veľkoobjemové prepravy. Čo na tom, že veľkoobjemové prepravy nevykonávam. Ide o to, že čas od času možno áno. Nič proti. Ale takéto auto má jeden nedostatok. Pre menší rozmer pneumatík točí vyššie otáčky motora. A tým pádom je menej hospodárne.

Príklad: Kamión so štandardnými pneumatikami (80-ky) má pri 90km rýchlosti otáčky v rozsahu 1150 - 1200 ot/min. Low deck, alebo mega (60-ky pneu) točí 1500 - 1650 ot/min.

Takže takáto firma zníži rýchlosť kamiónu na 80 - 85 km/h. Na náves dá veľký nápis, ako sa správa ekologicky a zníži rýchlosť.  Aj nariadením. (Ak by vás to udivovalo tak zoznam položiek, za čo vedia firmy siahnuť vodičovi na plat nájdete tu). Firmy dokážu byť naozaj kreatívne. A takáto firma naozaj šetrí. ALE VZNIKÁ PROBLÉM.


Na diaľnici, kde je maximálka stanovená na 90 km/h pre kamióny máme pomalšie sa pohybujúceho sa slona. Toho dobehnú slony, ktoré majú štandardné podvozky a idú stabilnou rýchlosťou 90 km/h. Lenže? ZÁKAZ PREDBIEHANIA!!!! A hups. Ak ste na ceste osobákom a dobehnete vozidlo idúce 100 km/h tak jednoducho "vyhodíte smerovku" a pokračujúc MPR 130 km/h ho predbehnete. Vodič slona idúci 90 km/h to urobiť nemôže, pretože je zákaz predbiehania. Tak spomalí, nastaví si rýchlosť, odstup, zanadáva a pokračuje. Týchto dvoch dobehne ďalší slon a ďalší slon a ďalší.... Rad slonov vedený sefety car-om pokračuje. Nebol by žiadny problém. Teda až na to, že takýto rad spôsobí, že v ľavom pruhu sa tak isto vytvorí súvislý pás osobákov, ktorý spomaľujú hlavne autá vychádzajúce a schádzajúce z diaľnice a pripájajúce sa do ľavého pásu. A ešte tu sú aj zjazdy a výjazdy. Komplikované  opustenie diaľnice na poslednú chvíľku (klasika), alebo autá vychádzajúce na diaľnicu spôsobia, že pás slonov idúci za safety car-om PUMPUJE. Pumpuje plynový pedál a jeho rýchlosť kolíše od 60 do 90 km/h. A toto všetko spôsobí firma, ktorá sa správa ekologicky. V kombinácii s u nás nezmyselným 24h zákazom predbiehania pre kamióny.

Ak by to bolo všetko, nevadilo by. Ale predstavte si, že takáto kolóna dobehne auto s víkendovým vodičom. Ten sa rúti diaľnicou 80-tkou so smrťou v očiach. Aj safety car musí ubrať. A celá kolóna za ním. Alebo mojou obľúbenou špecialitou sú v lete karavány. Zákonite vznikajú momenty (hlavne exity z diaľnice) kde nastáva moment húsenice. Slony sa spomalia a zníži sa rozostup. A v takomto momente slon v kolóne brzdí.

Auto vchádza na diaľnicu. Alebo ju opúšťa. Ľavý pás tvorí kolóna slonov pohybujúca sa konštantnou rýchlosťou 80 - 85km/h. S pravidelnými rozostupmi. Prvý slon stúpi na brzdy, pretože musí. Druhý viac, tretí viac a štvrtý viac a piaty (7,8,9....) zastaví úplne. Kolóna vytvorená nezmyselným zákazom predbiehania a safety car-om zastaví. To je ten šťastný koniec.

Ten menej šťastný je na videu.  Diaľnica v Nemecku. A61. Povestná takmer permanentným zákazom predbiehania. Niekoľko kilometrové "vláčiky" slonov. Až to pri menšom chaose dopadne takto. Nehody na videu (boli dve) vznikli na diaľničných križovatkách ktoré sú vzdialené 5 km od seba. Na toto stačil naozaj jeden safety car, ktorý vytvoril vláčik. Potom už len zopár áut, ktoré menia smer na poslednú chvíľu a JE DOKONANÉ!!! A verte mi nepomôže ani dodržanie odstupu. Ak slon  brzdí naplno a má naložených len nejakých 5 ton, tak to kolega za ním s 27tonami nákladu jednoducho nemá šancu. Prečo nestrhli do strany? Doprava vodič nestrhne, pretože:
AD1: Doprava má viac clonený výhľad slonom pred sebou (vodič sedí vľavo) a v odstavnom pruhu už nemá možnosť žiadneho manévru. Len náraz, alebo mimo diaľnice.
AD2: V ľavom pruhu je súvislý pás osobákov a ak to strhne tam, usmrtí niekoľko (možno aj desiatok) ľudí.
AD3: Dúfa, že to predsa len ubrzdí. Ale nie vždy.

Aj toto všetko sú faktory, prečo si autor blogu spomenutého v perexe musí "zvyknúť" na nový faktor. Náš čas je vzácny. Je obmedzený a väčšina vodičov sa snaží "vyťažiť" ho maximálne. My nemôžme teraz postáť a pokračovať v noci, pretože máme svoje pravidlá. Priestupky týchto pravidiel sú kedykoľvek kontrolované za obdobie 28 dní dozadu. A postihy aj zo strany zamestnávateľa napríklad za neskorý príchod cítime okamžite. Niekto by namietal, veď jazdíš len 5 km pomalšie. Ale v kontexte vláčikov sa denný priemer pohybuje o 10 km/h menej. V rámci mesiaca je to 2000 km menej. A vodiči sú platený od kilometra. A tých 2000km, ktoré by bez nezmyselného zákazu mohlo auto mesačne urobiť, musí urobiť ďalšie auto. Objem prepráv sa nemení, ale slon podá menší km výkon.  Takže tieto faktory vlastne zvyšujú počet slonov na ceste. A to s EKOLÓGIOU NEMÁ NIČ SPOLOČNÉ! Autorovi blogu  z perexu odporúčam kúpiť si board kameru. Na dokumentovanie prípadnej nehody. Neviním ho. Nemôže za to, že síce jeho firma šetrí, ale tých niekoľko desiatok kamiónov za ním absolútne nie....

"Ekológia" niektorých firiem, spolu v kombinácii so zákazom predbiehania, naozaj likviduje slony. A týmto tempom a spôsobom hrozí zaradenie vodiča kamiónu, na zoznam ohrozených druhov. Sme na cestách, aby ste mali čokoľvek, čoho sa v priebehu dňa dotknete, alebo sa na to pozriete.  Preto apelujem na "odborníkov". Chcete niečo zmeniť? Spýtajte sa nás, tých ktorí vaše rozhodnutia zažívame v praxi.

Autor: Rastislav ČURMA - spoluzakladateľ odborového združenia profesionálnych vodičov