Tento ikonický off-road prestali vyrábať práve začiatkom roku 2016, kedy mu definitívu udelili emisie, bezpečnostné nároky a klesajúci dopyt v dôsledku zvýšených požiadaviek na technologickú výbavu modernej doby. Auto, ktoré bez problémov zvládne dobrodružné africké safari či horúcu katarskú púšť zamierilo na Slovensko.

„Staré“ nové auto

Radosť nového majiteľa z tohto raritného kúsku netrvala dlho. Po pristavení na pracovisko kontroly originality (KO) koncom roka 2022, Defender ako nové vozidlo absolvoval len administratívnu kontrolu na základe CoC osvedčenia a dokladu o nadobudnutí. Tento vzácny model, ktorého bolo vyrobených len 2 564 ks totiž doposiaľ nebol registrovaný. Ďalšou zastávkou na ceste do garáže nového majiteľa bolo podanie žiadosti o jednotlivé uznanie alebo schválenie jednotlivo dovezeného vozidla z členského štátu alebo iného zmluvného štátu za účelom schválenia a vystavenia čistopisu Osvedčenia o evidencii na Okresnom úrade.

Nemilé prekvapenie

Tu majiteľ počul vetu, ktorú by nechcel počuť azda nikto, kto vlastní kus automobilovej histórie.  Schválenie zamietli, pretože vozidlo neplní emisnú normu. Cenovka so sumou, ktorá sa rozhodne šplhala vysoko bola zrejme dôvodom, že vozidlo u predajcu stálo dlhšie ako malo. Posledným rokom na prihlásenie bol v zmysle platných euronoriem rok 2018. Nanešťastie, majiteľ doplatil na svoju nevedomosť a ani pôvodný vlastník ho zrejme účelovo na tento fakt neupozornil. Rozhodnutie žiaľ nadobudlo definitívum a Defender už nie je možné prihlásiť do evidencie v EÚ. Čo sa s ním následne stalo ostáva len v rovine úvah. Až do času, kedy sa opäť ocitlo na pracovisku KO.

Ani druhý pokus nevyšiel

Nie dlho po tom, ako Defender neobstál na Okresnom úrade sa znova vyskytol na pracovisku KO. Tentoraz s Osvedčením o evidencii časť I a II vydanom v Česku k prevozným značkám. Vzhľadom na nezrovnalosti v osvedčení kontaktovali zástupcovia technickej podpory KO registračnú autoritu v SR. Nasledovala odborná konzultácia s obdobnou inštitúciou v Čechách s jasným stanoviskom: evidencia bola vykonaná v rozpore s predpismi. Na základe tohto zistenia nie je vozidlo možné preregistrovať na Slovensku. A Land Rover sa napriek príznačnej farbe Grasmere green, typickej pre edíciu Heritage, stratil z dohľadu.

Do tretice všetko dobré

To si možno povedal majiteľ, keď tretíkrát Defender zaparkoval v hale pracoviska KO. Keď to nevyšlo s českými „papiermi“ skúsili to so španielskymi. V tomto prípade s rozdielom, že v španielskom osvedčení o evidencii sa zjavil aj dátum prvej evidencie, ktorý ale prechádzal dátum prvého pokusu o prihlásenie na SR. Tento nezvyčajný kus už svoju nie celkom slávnu históriu na Slovensku mal. Keďže CoC predložené pri prvej KO nebolo označené dátumom prvej evidencie, dátum prvej evidencie v Španielsku celkom nedával zmysel. Španielske osvedčenie o evidencii síce javilo známky pravosti, no údaje v ňom naopak niesli známky manipulácie. Napokon španielska registračná autorita podozrenie na falšovanie potvrdila, vozidlo nikdy v Španielsku registrované nebolo. Kontrola originality odhalila falšovanie.

Rozuzlenie je v rukách polície

Defender s dokladmi sa napriek snahe technika ani po niekoľkonásobnej urgencii nepodarilo dostať na pracovisko KO, a preto bol celý prípad postúpený slovenskej pobočke Interpolu. V tomto prípade majiteľ pri kúpe doplatil na nevedomosť. Ďalšie pokusy o umiestnenie na SR však neboli ani náhodou, ani nevedomosťou, ale účelovým krokom a snahou obísť pravidlá. Aby ste sa podobnému fiasku pri dovoze vyhli, pri kúpe nového auta v zahraničí si nezabudnite skontrolovať vozidlo, za ktoré hodláte zaplatiť plní emisné normy.

Podobne ako je prekážkou registrácie pre jednotlivo dovezené nové vozidlá neplnenie emisných noriem, môže byť dôvodom na zamietnutie registrácie pre nové hybridné* a elektrické vozidlá ktoré majú vydané COC pred 1.9.2023 aj nezhoda s požiadavkami zvukovej signalizácie ASAS. 

Posudzovanie plnenia štandardov však nie je predmetom skúmania KO, a preto by si každý záujemca mal tieto informácie pred kúpou nového vozidla v zahraniční vo vlastnom záujme preveriť. Pokus o prihlásenie vozidla, ktoré normy neplní bude na Okresnom úrade určite neúspešný. Rovnako tak pokus o legalizáciu na sfalšované doklady, pri ktorom vám dá stopku kontrola originality.

* týka sa kategórií M a N, ktoré môžu z hľadiska ich počuteľnosti jazdiť v normálnom režime pri spätnom, alebo aspoň jednom prevodovom stupni na jazdu vpred bez činnosti spaľovacieho motora

zdroj foto: 
collectingcars.com



Návrat hore

Z krajín mimo Európy sa nemôžete zúčastniť diskusie ako neprihlásený používateľ.

2 komentáre

Jancooo 04.08.24 21:16

J

Pán majiteľ bol pekne naivný alebo si myslel že nad neho niet a je dôležitejší než hovno na poličke a preto to spravil presne opačne než sa to bežné robí...vďaka tomu to auto už v živote nikto neprihlási normálne

  • 2
  • 2
Odpovedať

oreille 05.08.24 11:35

J

njn, pech ma typek, ale napr.v polsku prihlasis aj Ciernu Perlu kapitana Sparowa ak treba a jednoduchsie ako u nas

  • 3
  • 3
Odpovedať