5 faktorov, ktoré hovoria o dlhodobom raste cien pohonných látok v eurozóne:
1) samotná ropa, ktorá bude tento rok znovu drahšia. Vlani priemerná ročná cena barelu (159 litrov) ropy prvýkrát prekročila hranicu 100 USD (75,38 eura). Iránska kríza môže situáciu len zhoršiť.
2) eurozóna stráca ochranný faktor, ktorým bolo silné euro. Spoločná mena oslabuje voči doláru, v ktorom sa účtujú obchody s ropou a látkami z nej.
3) spracovatelia suroviny zatvárajú v Európe rafinérie, lebo ziskovosť ich neuspokojuje. V západnej Európe klesá dopyt po benzíne, čo spôsobuje, že sa niektoré spracovateľské závody stávajú prebytočnými. Veľké rafinérie sa budujú ešte v Ázii a v niektorých ropných krajinách, avšak dovoz ich produkcie do Európy nestojí málo.
4) spotreba energie do roku 2020 vzrastie o 40 %. Energia sa bude ešte veľa rokov kryť z 80 % z ropy a pevných palív. Aj to bude mať vplyv na cenu benzínu.
5) hospodárska politika vlád. Ak dôjde situácia tak ďaleko, že sa na krytie štátnych dlhov budú musieť zvýšiť dane, zrejme sa to prejaví aj v zdanení pohonných látok.
Liter benzínu v Nemecku stojí občas už 1,7 €. Avšak drahý je preto, lebo takmer 70 % z ceny tvorí daň. Die Welt konštatuje, že vláda má veľkú zodpovednosť za to, aby sa záťaž spotrebiteľov nezvyšovala. Musí sa postarať, aby sa cesta autom do práce nadmerne nepredražovala. Rekordné ceny však signalizujú, že sa prah bolesti motoristov už prekročil.
Zdroj: HNonline.sk a Die Welt