Laborka nie je len miestom pre klasické nárazy ako z knižky. „Dokážeme zopakovať väčšinu nárazov a priebehov nehôd, ktoré sa stali v bežnej premávke. Ich analýzou a následným testovaním nových bezpečnostných technológií v laboratóriu pre nárazové skúšky dokážeme zvýšiť bezpečnostnú úroveň našich automobilov tak, že sú výrazne bezpečnejšie v reálnej premávke,“ hovorí Thomas Broberg, hlavný bezpečnostný expert spoločnosti Volvo Cars.
Keď začiatkom roka 2000 švédsky kráľ Carl XVI Gustaf slávnostne otvoril nové bezpečnostné centrum Volvo, stalo sa najmodernejším zariadeniam tohto druhu v automobilovom priemysle. Vďaka kontinuálnej modernizácii prístrojového vybavenia a nových testovacích metód je ním doposiaľ. Najnovšou technológiou zavedenou v bezpečnostnom centre je sústava digitálnych vysokorýchlostných kamier, ktoré dokážu urobiť až 200.000 záberov za sekundu! Ešte raz vážení - slovom dvestotisíc za sekundu.
„Nové kamery nám dávajú výnimočnú možnosť študovať priebeh kolízie až do najmenších detailov. Navyše používame niekoľko miniatúrnych kamier nainštalovaných vo vozidle aby sme zachytili čo sa odohráva počas nehody s rozličnými kľúčovými komponentmi vozidla,“ vysvetľuje Thomas Broberg.
Najnovšou technológiou v laborke je sústava digitálnych vysokorýchlostných kamier. Dokážu urobiť až 200.000 záberov za sekundu! Ešte raz vážení - slovom - dvestotisíc obrázkov za sekundu!
Pevné a pohyblivé dráhy
Bezpečnostné laboratóriu má jednu pevnú a jednu pohyblivú dráhu pre nárazové testy. Pohyblivá dráha sa dá nastavovať v uhle od 0 do 90 stupňov. To umožňuje uskutočniť testy so zohľadnením rozličných scenárov od čelného nárazu cez bočný náraz až po náraz dvoch vozidiel približujúcich sa v rozličnom uhle rozličnou rýchlosťou. Okrem toho sa dá testovať aj predchádzanie nehode a zmierňovanie jej následkov. Testovacie laboratórium má aktuálnu kapacitu už vyše 400 nárazových testov za rok.
Dve testovacie dráhy sa stretávajú nad kanálom hlbokým šesť metrov. Na filmovanie nárazu zospodu sa využíva plexisklom prekrytá šachta. Počas 10 rokov bolo toto miesto svedkom mnohých pozoruhodných testov. Napríklad v roku 2003 spoločnosť Volvo Cars demonštrovala, pozvaným zástupcom médií, ochranu proti bočnému nárazu na vozidle Volvo S40, kedy do kompaktného sedanu narazil oveľa väčší typ XC90 rýchlosťou 50 km/h. „Stupeň presnosti testu, pri ktorom sa zrazia dva automobily pohybujúce sa rýchlosťou 50 km/h je 2,5 centimetra. To zodpovedá časovému intervalu dvoch tisícin sekundy. Pre porovnanie žmurknutie ľudského oka trvá okolo 60 tisícin sekundy. To dostatočne vypovedá o presnosti nášho laboratória,“ hovorí Thomas.
Nárazové testy v opačnom smere
Nárazové testy na obidvoch dráhach sa dajú uskutočňovať aj v opačnom smere. Na konci pevnej dráhy je tvrdá doska, ktoré sa dá používať na rozličné testy ako je napríklad bočné prevrátenie vozidla a na testy predchádzania nárazom, resp. zmierňovania ich následkov. Okolitý vonkajší priestor na konci pohyblivej dráhy slúži ako integrálna súčasť laboratória pre nárazové testy. Tu sa uskutočňujú nárazové testy do rozličných objektov, vyskytujúcich sa v reálnej premávke. Nárazový blok laboratória má hmotnosť 850 ton. Pohybuje sa pomocou vzduchových vankúšov. Okrem neho je v laboratóriu približne 20 ďalších pevných a pohyblivých bariér, zodpovedajúcich prísnemu režimu testov spoločnosti Volvo Cars ako aj početným potrebám oficiálnych testov. Okrem zamestnancov sa na testoch podieľa aj tím približne 100 nemých, no veľmi dôležitých spolupracovníkov – rozličných testovacích figurín, predstavujúcich mužov, ženy a deti rozličného veku i vzrastu. Testovacie figuríny sú vybavené najmodernejšími meracími prístrojmi a majú rozličnú konštrukciu a konfiguráciu pre špecifické druhy nárazov.
Aby mohlo Volvo ponúkať zákazníkom autá s najvyššou možnou bezpečnostnou úrovňou na svete, musia mať istotu že naše bezpečnostné systémy sú vhodné pre pasažierov rozličnej telesnej výšky pri rozličných rýchlostiach a v rozličných dopravných situáciách. Je to práve schopnosť rekonštrukcie priebehu nehody a kolízie v reálnej premávke, ktorá robí toto bezpečnostné centrum výnimočným. Laboratórium pre nárazové testy pomáha overovať funkčnosť systémov na predchádzanie nehodám.
Robíme kroky smerom k našej veľkej vízii. Aby od roku 2020 v novom automobile Volvo nikto nezahynul, alebo nebol vážne zranený.
Výskum na najvyššej svetovej úrovni
Volvo S60 je dôstojným reprezentantom najvyššej svetovej úrovne výskumu, uskutočneného spoločnosťou Volvo Cars a jej bezpečnostným centrom. „Riziko nehody alebo zranenia pri nehode v našich najnovších modeloch sa zmenšilo na polovicu v porovnaní s automobilmi Volvo zo 70. rokov dvadsiateho storočia. Kontinuálne robíme ďalšie kroky smerom k našej vízii. Aby od roku 2020 nikto nezahynul, alebo nebol vážne zranený v novom automobile Volvo. Naše bezpečnostné laboratórium pri tom hrá kľúčovú rolu,“ hovorí Thomas Broberg.