1000 míľ československých
Súťaž historických automobilov 1000 míľ československých sa jazdí ako spomienka na originálne podujatie, ktoré sa konalo v rokoch 1933 až 1935. Jeho trasa viedla z Prahy cez Brno do Bratislavy a späť, a bez akejkoľvek prestávky sa išla dvakrát, čo v sumáre znamenalo približne 1 600 km, teda 1 000 míľ.
Organizátor pôvodných pretekov, Autoklub republiky československej, ich vypísal s cieľom poskytnúť priestor na prezentáciu hlavne domácim automobilkám, ktoré boli vo vtedajšom štartovom poli zastúpené najhojnejšie. V novej podobe podujatie ponúka prehliadku svetových značiek najzvučnejších mien, hoci niektorých už zaniknutých.
Účasť je otvorená pre vozidlá vyrobené pred rokom 1946, najpočetnejšie boli automobily z tridsiatych rokov, najstarší bol landaulet Hispano Suiza z roku 1921. Najviac obdivu asi vzbudzujú výkony posádok na malých vozidlách s objemom motora len trocha prevyšujúcim 600 cm3. Ich protipólom bolo niekoľko anglických kabrioletov a tourerov Bentley, Lagonda, alebo Aston Martin so šesťvalcami, či osemvalcami s objemom vyše 4 litre.
Dnes sa už preteky nejazdia tak ako kedysi bez prestávky, ale na etapy a cestu medzi oboma metropolami absolvujú účastníci len raz. V posledných ročníkoch ale usporiadatelia doplnili pôvodnú trať o nový úsek v okolí Bratislavy, na ktorý býva vyhradený ďalší jeden deň.
Tento rok viedol cestami malokarpatskej oblasti do obce Dlhá na tamojšiu motokárovú dráhu, kde na pretekárov a ich historické automobily čakala jazda pravidelnosti. Každý účastník teda absolvoval dve merané jazdy so snahou o čo najmenší časový rozdiel medzi nimi.
Na uzavretej dráhe s dostatkom voľného priestoru ale niektorí jazdci akoby zabudli na vek svojich strojov a podaktorí aj na svoj vlastný. Nielenže na rovinkách tlačili plynový pedál až na podlahu, ale aj zákruty jazdili šmykom tak, ako bolo zvykom na pretekoch v medzivojnovom období. Mnohí z nich pritom nezvoľnili ani po krátkych výletoch mimo trate. Do širokého okolia sa vďaka nim rozliehal rev vysokootáčkových kompresorových Bugatti, alebo MG, sýty zvuk šesťvalcových dvojlitrov BMW, či hromobitie sprevádzajúce každé pridanie plynu mohutných osemvalcov Bentley.
Veľká cena veteránov Pezinská Baba 2022
Po špeciálnej skúške sa vozidlá vrátili cez Šamorín do Bratislavy. V centre mesta, na Rybnom námestí, zostali vystavené až do sobotňajšieho ranného štartu poslednej etapy smerujúcej späť do Prahy. Druhým podujatím vyhradeným pre historické vozidlá bola sobotňajšia Veľká cena veteránov Pezinská Baba 2022. Akcia sa odohrala po dlhšej prestávke a bola určené pre automobily aj motocykle do roku výroby 1970.
V priestoroch padoku sa zhromaždila necelá stovka účastníkov, nechýbalo ani pár exemplárov z dvadsiatych a tridsiatych rokov, gro však tvorili reprezentanti neskoršieho obdobia. Zastúpené boli značky jazdiace v minulosti bežne po našich cestách, pár „tuzexových“ kúskov, aj autá, v minulosti v našich končinách úplne exotické, Alfa Romeo Jaguar, Porsche, či viaceré pompézne americké kupé a kabriolety.
Hlavným bodom programu bola jazda pravidelnosti odohrávajúca sa na známej trati pretekov do vrchu. Aj počas nej ale bolo v kameňolome o zábavu postarané. Zaujímavým doplnkom dokresľujúcim atmosféru akcie bola napríklad výstava historických traktorov a tiež prehliadka bicyklov z minulých období.
autor a foto: Tomáš NEUSCHL