Aj na tomto dobre vidno, ako rozvoj našej infraštruktúry za moderným svetom zaostáva.
Ako sa to rieši u nás?
Prosto nafarbia na beztak úzke cesty pásy pre cyklistov/kolobežkárov a je doslova vymaľované. Ako s tým majú žiť na beztak často úzkych, rozbitých cestách bez dostatočných krajníc, či dokonca viditeľného vodorovného značenia vodiči, to nikoho nezaujíma. Kolobežkári a cyklisti takmer nič nemusia, no takmer všetko môžu. Poznám niekoľko prípadov veľmi ťažkých nehôd medzi kolobežkármi a chodcami aj s trvalými následkami, a tiež prípady veľmi nepekných a smrteľných nehôd medzi kolobežkármi a autami. Aj keď tu uvedený návrh nehodám priamo v princípe nezabráni, prinesie kolobežkárom serióznu povinnosť. Ak nadobudne platnosť, samozrejme.
S expanziou alternatívnych dopravných prostriedkov narastá počet rôznych kolízii, havárii a škodových udalostí, ktoré sú častokrát mimoriadne problematické. Ich vyšetrovanie komplikuje aj fakt, že majitelia elektrobicyklov alebo elektrokolobežiek nemajú uzatvorené žiadne povinné zmluvné poistenie, podobne ako je tomu pri autách. To mu je však koniec. Už podľa nového zákona o cestnej premávke je jazda kolobežiek s prídavným motorčekom na chodníkoch obmedzená, jazdiť na elektrických kolobežkách na chodníku je možné iba rýchlosťou chôdze a na ceste musia jazdci dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky. Aj keď majitelia majú status vodičov nemotorových vozidiel, ako napríklad aj cyklisti. Navyše podľa pre kolobežkárov platia aj ďalšie pravidlá a predpisy.
„Vodič kolobežky s pomocným motorčekom smie jazdiť po pravej strane chodníka, cestičky pre chodcov alebo priechodu pre chodcov, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze. Pokiaľ vodič kolobežky s pomocným motorčekom jazdí po ceste je povinný dodržiavať rýchlostné limity určené zákonom o cestnej premávke. Kolobežku s pomocným motorčekom smie na ceste s výnimkou cestičky pre cyklistov, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny viesť len osoba staršia ako 15 rokov. Pokiaľ schvaľovací orgán zaradí kolobežku do kategórie L, napr. L1 s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 25 km, v takom prípade by už jej vodič musel byť držiteľom vodičského oprávnenia AM,“ povedala Denisa Bárdyová z Policajného prezídia.
Kto reálne zodpovedá za škodu, ktorú spôsobí jazda na elektrickej kolobežke?
V prípade, že kolíziu elektrickej kolobežky s chodcom na chodníku zavinil jej používateľ, za škodu, ktorá chodcovi vznikla, zodpovedá on. Rovnako tak v prípade, ak dôjde k zrážke s vozidlom a vinníkom nehody je vodič elektrickej kolobežky. „Medzi najčastejšie škody nahlásené z jazdy na elektrickej kolobežke patria nárazy do motorových vozidiel stojacich na ulici. Výnimkou však nie sú ani prípady kolízií s chodcami,“ povedala hovorkyňa poisťovne Uniqa Beata Lipšicová. Dodala, že ak v súčasnosti kolíziu s chodcom na chodníku zaviní človek na elektrokolobežke, zodpovedá aj za škodu, ktorá chodcovi vznikla.
„V prípade, že majiteľ kolobežky má uzatvorené poistenie domácnosti v rámci poistenia zodpovednosti príslušníkov domácnosti má poistené aj škody na zdraví či majetku, ktoré spôsobí svojou jazdou. Škodu v takom prípade za neho uhradí poisťovňa,“ povedal Pavol Pastír z oddelenia poistenia zodpovednosti UNIQA poisťovňa. „Samozrejme, môžu nastať prípady, ak by príčinou kolízie či nehody bol zlý technický stav kolobežky. V takom prípade, hlavne ak tento stav nemohol byť zjavný pre užívateľa kolobežky, by niesol zodpovednosť za zanedbanú údržbu predovšetkým majiteľ alebo prevádzkovateľ týchto elektrických kolobežiek,“ upozorňuje Pastír.
Ale majiteľov elektrických kolobežiek teraz čaká nová, podstatnejšia a radikálnejšia povinnosť. Európsky parlament schválil totiž nariadenie, podľa ktorého budú musieť mať majitelia elektrokolobežiek uzatvorené takzvané povinné poistenie. „Novinka by mala začať platiť o necelé dva roky, najneskôr od 1. januára 2024. Podľa nariadenia sa bude povinnosť týkať všetkých elektrických kolobežiek a tiež segwayov s rýchlosťou vyše 25 km/h. Povinnosť sa týka aj majiteľov kolobežky, ktorá dosiahne rýchlosť cez štrnásť kilometrov a zároveň váži nad 25 kg,“ konštatuje FINSIDER.sk.
Výnimku z tejto povinnosti dostali len elektrobicykle, ale v niektorých štátoch Európskej únie táto povinnosť platiť bude. „Poistenie pre elektrobicykle bude povinné napríklad v Nemecku a Francúzsku. Aj ľudia zo Slovenska, ktorí sa vyberú do týchto krajín s elektrickým bicyklom, si ho budú musieť poistiť,“ zdôrazňuje FINSIDER.sk. Finančný analytik OVB Allianz Slovensko Marián Búlik upozorňuje, že v oblasti prostriedkov s elektrickým pohonom zostávajú niektoré otvorené otázky. „Napríklad potenciál elektrobicykla spôsobiť škodu môže byť v porovnaní s niektorými kolobežkami výrazne väčší. Až prax ukáže, či aj v tejto oblasti bude potrebná nová regulácia,“ hovorí Búlik.
zdroj: bratislava.zoznam.sk