Používanie smeroviek patrí k najzákladnejšej aktivite šoférovania. Mnohí vodiči však nechutne zleniveli, nikdy ich poriadne nepoužívali alebo na niektorých križovatkách nevedia, ktorú smerovku treba použiť, a či dokonca vôbec?! A vtedy nastáva pre ostatných v premávke problém. Tu nie je priestor a dôvod hovoriť o probléme citlivo a jemne. Naopak! Nepoužívať smerovky je hrubá ignorácia a drzosť!
23. diel série Daj to za volantom predstaví, ako môžete predísť nepríjemným kolíziám, ktoré môže zapríčiniť nepoužitie, alebo nesprávne použitie smerovky. Hosťom profesionálneho inštruktora Mariána Čabáka bola redaktorka Televíznych novín Henrieta Hajtová.
Nejde o to že by netrebalo dávať smerovku pri vchádzaní na kruháč. Skôr že sa nesmie, pokial nevychádzame prvým výjazdom... Pokial ale idem 1. von, tak dávam vždy pred vjazdom do kruháča...
Ďalej... ak je aspon dvojprudovka (rovnakym smerom)a budem z nej odbáčať na svetlách... bolo by dobre dať to vedieť ešte skôr ako ten predomnou zastaví v križovatke, mohol by si to všimnúť a pustiť ma odbočiť.. pokial je teda viacsmerový pruh a napr do prava bude skôr zelená...
Takto ma jeden debilko nedávno vytrúbil lebo som bol v "aj" odbáčacom pruhu, zasvietila zelená doprava ale keďže som nevedel že tam pojde (prečo asi) tak ma sprosto vytrubil.. ani potom tu smerovku nedal...
Trojblik... zaujímave :D ešte som sa stým nestretol
Ono teoria je vsetko pekna ale prax je katastrofalna aspon tu na Slovensku. Jeden priklad za vsetkych velky kruhovy objazd v Nitre pod Zoborom. Tam si idete kludne vo vonkajsom pruhu a zatacate smerom do mesta a myslite, ze niekto si robi tazku hlavu, ze ma vyhodit smerovku ked chce ist z vnutorneho pruhu do vonkajsieho? Tam musite davat pozor hlavne na ostatnych a nie na seba.
O predbiehani letcami na firemnych Octaviach z operativnych lizingov ani nehovorim. Proste uhnite vsetci z cesty idem ja... Ale palec hore za peknu epizodu.
@mbTo, ze je ochcafka typycke fleetove firemne vozidlo na slovensku a v cechcach je proste fakt. Z toho vyplyva, ze je velka pravdepodobnost, ze stretnes vodica takehoto vozidla jazdiaceho stylom z cudzieho krv netecie. Cize oldoss v podstate oznacil vecsinovu skupinu firemnych vodicov. Ak by vecsina takychto vodicov soferovala napriklad astru, tak ver tomu, ze by sa ochcafka do prispevku nedostala.
A k tomu kruhaku v Nitre. Mame tu take 2, druhy je pri hypertesku. Z mojich skusenosti riesim prechod cez ne nasledovne: Ak idem vo vonkajsom pruhu a pokracujem dalej v kruhaku, tak VCAS vyhodim smerovku vlavo, aby som oznamil svoj umysel okoliu. A ak idem vo vnutornom a chcem ist von, tak zasa VCAS dam smerovku vpravo. Takto riesim vsetky prejazdy a len vynimocne narazim na entitu, co sa nevie prisposobit. Cirou nahodou to byvaju zrovna spominani firemnici, ale viac na bielych dodavkach ako na ochcafkach:)
@mbProsim Ta kde tu niekto nadava na embecku? Mne je u na com si kazdy svoju rit rozvaza. Nech jazdi ako clovek a bude to vsetko v poriadku. V mojom prvom prispevku nanarazam na Octavie ale na ich majitelov. Pretoze auta jazdi iba tak a iba tolko co mu ten trulo medzi sedanou a volantom stupi.
Nabuduce skus trosku citat a rozmyslat. Ale to by sme neboli slovaci aby sme sa neosocovali na intenete vsak co tu som king...
Čo sa týka kruhového objazdu malo by to byť skôr tak že ked ideme napr. tretím výjazdom von tak ked vojdeme do kruhového tak dat ľavú smerovku ktorú máme zapnutú po celý čas ked sme v kruháči a pred vycházdaním z kruháča prepnuť na pravú smerovku podľa mna je to omnho bezpečnejšie a lepšie. Samozrejme je to môj názor
@LubosNRJe to kravina a navyse je to zakazane..naco ludia chodia na stranky o autach, ked nepoznaju ani predpisy..je to to iste, ako keby si mal smerovku na normalnej rovnej ceste, akoze pre istotu, ze este neodbacas..Ta zenska vo videu ma len vytocila..este aj ked to rekapitulovala povedala vsetko chybne..nie ze v kruhaci nie je treba davat blinker doprava, ale nesmie sa to..odbocovanie v sikmej T krizovatke - nie , ze je lepsie dat blinker doprava, ale musi sa dat..inak by mala dostat pokutu tak, ako aj na tom kruhaci..a to, ze nepozna ani ten trojblik znamena, ze dostala vodicak do ruky k 18tim narodeninam..zavriet tych, co takto predavali vodicaky - verejne ohrozenie
@LubosNRAk by to ľudia ovládali dokonale, bolo by to fajn, ale bohužiaľ väčšina ľudí, ktorých som sa stretol, čo majú ľavú smerovku v kruháči ju ani nevypnú a vyjdu z neho von na ľavej... a to je jedovaté.
@LubosNRTo by nebolo také jednoduché. V zákone je, že ju máš dať, keď ideš z neho von a často vidíš, že aj tento jednoduchý úkon kopec ľudí robí zle (viď video). Tá ľavá počas jazdy v ňom by ich skôr domotala si myslím. Ale ja s tým nič nespravím, takže na kruháku dávam pozor bez ohľadu na to, aké majú ľudia pustené smerovky a to zrejme väčšina vodičov :-)
Ach jaaaj, smerovky....
Marian, mal by ste si ist zajazdit do Stuttgartu a okolia. Tam by ste sa o smerovkach naucil jednu podstatnu vec a sice, ze to ide aj bez nich :-) Naozaj, napriek tomu, ze vacsina aut neblika vobec, alebo len zriedkavo, nie je to vobec ziadny problem, koliznych situacii je minimum.
Ako je to mozne? V prvom rade je to vdaka defenzivnemu sposobu jazdy (nezamienat s predpisovym sposobom jazdy!). Zbesile kluckovanie v jazdnych pruhoch je tu zriedkavostou, predbiehanie medzimesto taktiez. Aj preto to v Stuttgarte a okoli celkom dobre ide aj bez tych smeroviek.
A keby ste sa tam vybral, overit si moje tvrdenie, tak vramci programu je dobre nezabudnut navstivit Mercedes-Benz muzeum a Porsche muzeum a keby nestacilo, vrele odporucam aj MeilenWerk v Boeblingene (cca. 15km juzne od Stuttgartu), obcas je tam vidiet aj F40, ci F50 a aj Enzo som tam uz par krat videl. Taky Aventador, alebo Gallardo je tam, ehm, bezne auticko. Ale su tam aj nadherne zrestaurovane oldtimery na predaj, rozne Mercedesy, Porsche a ine. A da sa tam aj pozicat si Alfa 8C Competitione, jediny exemplar na svete ktory je na prenajom! A samozrejme aj Porsche ci Ferrari sa tam da tiez pozicat. Nehovorim, ze je to zadarmo, ale kazdy spass nieco stoji.
Vlado
@VladoMmt, rozumiem dobre tomu, čo tu uvádzaš? Že smerovky sú vlastne zbytočnosť?! To si snáď robíš srandu, však? Na svete bude iste viacero miest, kde to možno funguje inak, nemení to nič na tom, že smerovky sú základný komunikačný prostriedok medzi vodičmi a nadlho ešte ostane. A preto ich používať nutne treba. Bez ohľadu či Štutgart, alebo HongKong.
V oboch múzeách som bol, môžem len odporučiť!
@MaroS TopSpeed.skSamozrejme suhlasim s tym, ze smerovky su jeden z najzakladnejsich komunikacnych nastrojov medzi vodicmi a sam smerovky pouzivam, uz tak nejako automaticky. Situaciu v Stuttgarte a okoli som spomenul len tak pre zamyslenie sa.
Ono totiz mnoho vodicov co pride do Stuttgartu (kolegovia z SK, ini cudzinci) hned nadavaju, ze Nemci vobec neblikaju, co by za Slovenskych podmienok mohlo znamenat dost vazny problem v doprave. Sranda ale je, ze mne akosi ani nevadi, ze sa v Stuttgarte malo blika, rychlo som si zvykol a ako som napisal, pri celkovo defenzivnom sposobe jazdy to nepredstavuje az taky problem.
Tym som chcel hlavne naznacit, ze pre bezpecnost cestnej premavky je daleko prinosnejsi kludny, ohladuplny az defenzivny sposob jazdy, ako pouzivanie smeroviek. A za tymto tvrdenim si stojim!
Vlado
Na SVK je defenzívna jazda hudbou veľmi ďalekej budúcnosti.
Práve pred polhodinou ma jeden ... skoro zrazil na námestí.
Ak niekto poznáte Brezno, tak na námestí je teraz parkovisko, z ktorého sa vychádza jedným smerom na hlavnú, samozrejme z hlavnej je tam zákaz odbočenia. Išiel som normálne prejsť cez cestu, pozriem doľava, nejde nič, na odbočenie čaká veľká dodávka, tak idem poza ňu a spoza nej vybehne maník na alhambre zo zákazu a mieri si to rovno do dvora, ktorý je hneď na rohu, pravdepodobne niečo doručoval, lebo sa tam zdržal len minútku. Ešte že som človek opatrný a pozrel som sa chvalabohu doprava.
Odkaz na ten výjazd:
https://maps.google.com/maps?q=48.807429,19.644746&ll=48.807422,19.645776&spn=0.001901,0.005284&num=1&t=h&z=18
@MartinNa SVK je defenzivna jazda uplne bezna vec, len sa vymyka beznemu priemeru a teda nou dotycny obmedzuje ostatnych ucastnikov cestnej premavky a vytvara napatie a kolizne situacie.
Este ked je to v spojeni s chorou hlavou, ktora si v momente byt predbehnuta zmysli, ze zo svojich 70 zrychli na 110, problem je na svete.
Najdolezitejsia je jazda v ramci bezneho priemeru bez vyraznych odchyliek, jazda v prude velmi pomaha celkovej pohode.
Problem u nas je akurat nedostatok dialnic a nekvalitna cestna siet, ci uz z pohladu vozovky, kde sofer striehne na jamy alebo nezmyselne a neprehladne zakruty.
@BambučaPoužívanie smeroviek je čistá katastrofa min. (BA, BB, KE). Pričom v meste ak aj je kolízia, tak budiš, pri 50/70km sú to väčšinou len plechy, avšak ignorovanie smeroviek ohrozuje najmä chodcov. Neraz sa mi stalo, že som prechádzal cez prechod pre chodcov (Tčková križovatka) v domnení, že veď ide rovno a zrazu hups len tak si vletí bez smerovky do prava, veď chodci uskočia...
Ahoj Marian, ak to citas, tak by som rad poznamenal, ze mi tu chyba navod ako maju vodici nepouzivat smerovky ked sa jeden pruh rozdvojuje a mnohi tam blikaju ako amateri a navodzuju dojem ze budu prechadzat do vedlajsieho pruhu. Casta chyba, radsej pribrzdim ked jazdim vedla. Napr. pri amfiku v KE ked schadame z Terasy.
@robert bratraneczdar robo, relácia mala stanovený časový rámec a mne tiež nenapadli všetky situácie so smerovkami. no som rád, že si sa sem zatúlal. snáď to nebolo na posledy :)
Nevidel som ešte väčšinu z relácie dajto za volantom, takže možno je to v inom dieli.
No ak nie, tak ste pozabudli na jednu závažnú vec týkajúcu sa používaniu smeroviek, ktorú polovica ak nie väčšina vodičov jazdiacich na Slovensku nevie/ignoruje -- jazda cez križovatku tvaru X s hlavnou cestou odbáčajúcou doľava alebo doprava. Je smutné, že niektorí vodiči MHD (alias profesionáli!!) nepoužívajú smerovku ak pokračujú po hlavnej ceste napriek tomu, že podľa zákona ju používať musia, lebo menia smer jazdy.
Nebezpečná vec, s ktorou sme sa už (bohužiaľ) naučili počítať.