Diaľnica Bratislava Košice asi nikdy nebude

Už dve desaťročia je medzinárodnou hanbou Slovenska fakt, že ako jediná krajina v EÚ nemáme prepojené dve najväčšie mestá súvislou diaľnicou. Technicky vzaté, diaľnicu Bratislava - Košice asi nikdy mať nebudeme. Ani po dostavaní roky rozbabraných, alebo dnes ani nestavaných úsekov. Museli by totiž kompletne pretobiť náš prvý diaľničný tunel. Zúženie a spomalenie v oblasti tunela Branisko, kde je obojsmerná premávka, nikdy nebude môcť byť považované za diaľnicu. Ale aj tak sa na dokončenie diaľnice BA - KE, na ktorú čakáme od polovice 90. rokov, kedy nám ju začal sľubovať Mečiar, vlastne tešíme.

Máme sa veru za čo hanbiť!

Možno si to nepamätám presne, ale s témou diaľnic si vo voľbách po Mečiarovi výrazne pomohli aj Dzurinda a potom Fico. Ten dokonca bezostyšne a opakovane, aj keď dobre vedel, že voličom sľubuje nemožné. Okrem toho, že diaľničné prepojenie medzi našimi najväčšími mestami postavili na vlastnom území Maďari, je to len zlomok dôvodov, za ktoré sa slovenský motorista môže všade vo vyspelom svete hanbiť. Ďalším dôvodom na hanbu je už takmer 15 rokov užívaná "dočasná" oranžová 3-prúdová diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou. Dočasné trvalé riešenie, ktoré dodnes nielenže nie je skolaudované (mimochodom, z dobrých zdrojov mám, že na Slovensku nie je kolaudačné konanie dokončené na 3/4 našich diaľnic), ale je jeden a pol dekády nebezpečná, neprehľadná, bez potrebnej infraštruktúry a parametrami nevyhovuje ani požiadavkám rýchlostnej cesty, nieto ešte modernej diaľnice. Hlavne, že na tom paškvile, technicky vzaté na stavbe, je povinná diaľničná známka! A tretí dôvod, pre ktorý sa môžeme pred svetom hanbiť, je fakt, že 6 rokov nedokážeme križovatkou D1-D4 prepojiť dve kľúčové diaľnice a ukazuje sa, že to ešte ďalších 6 rokov asi nedokážeme. Procesy jej realizácie a výstavby na pozadí tomu nateraz plne nasvedčujú.

Diaľnicou z BA do KE cez Maďarsko?

Celý 43. týždeň boli mnohé médiá plné správ a odporúčaní cestovať z BA do KE a opačne maďarskou diaľnicou. Rozhodol som sa trasu Bratislava - Košice cez Maďarsko vyskúšať. V oboch smeroch. Maďarské diaľnice nie sú nepopísaný kus papiera. Nový je len 57-kilometrový úsek medzi Miškolcom a našimi hranicami (diaľnica M30), ktorý prepojenie Košíc z Bratislavou konečne priamo umožnil. Našincom z východu SR je však dobre známa hlavne diaľnica M3 (E71), špeciálne úsek na východ od Budapešti, ku ktorému sa dostanem nižšie. Mnohí ju roky používajú na pracovné cesty aj dovolenky na juh Európy.

Áno, Bratislava a Košice majú po dekádach konečne priame diaľničné prepojenie, ktoré ide Maďarskom. Zo štyroch možných alternatív je to azda tá najhoršia. Je najdrahšia, najdlhšia, zaberie najviac času a len výnimočne ju zvládnete bez problémov a zdržaní.

Ako vyzerá porovnanie v počítači?

Premávka je veľmi dynamická a prejazdnosť jednotlivých ciest sa zmení niekoľkokrát denne. V čase vytvárania základného porovnania (pracovný deň, obed) to vychádza nasledovne:

Štart/cieľ: Bratislava (Prístavný most) / Košice (obchvat)

I. trasa: BA - ZA - RK - PP - PO - KE (449 km, 4h 38 min)
II. trasa: BA - NR - BB - PP - PO- KE (435 km, 4h 29 min)
III. trasa: BA - NR - ZV - RS - RV - KE (394 km, 4h 22 min)

Alternatíva cez Maďarsko: 489 km, 4h 48 min

Aká je slovenská realita?

Ak nie je neprejazdný alebo veľmi upchatý úsek cez Strečno, Ružomberok alebo Donovaly, všetky tri ponúkané trasy medzi Bratislavou a Košicami sa zdajú byť v zásade rovnocenné alternatívy. Vzdialenosťou je výrazne najkratšia naša južná trasa s necelými 400 km a časom potrebným pre cestovanie predpísanými rýchlosťami tesne nad 4 h a 20 minút. Druhá najvýhodnejšia sa často javí byť kombinácia južnej a severnej cesty prejazdom cez niekedy problematické Donovaly. Nejeden vodič sa tu rozhodne ísť cez Čertovicu. Kvalita ciest tu je horšia, čas sa predĺži, no kompenzujú to krásne výhľady pre posádku a vodičsky atraktívna desiatky kilometrov dlhá kľukatá cesta. Vzdialenosťou k trase cez Donovaly so 435 km a odhadovanom čase 4 h 30 min pri priechodných cestách je prejdenou vzdialnosťou 449 km veľmi blízko trasa cez Žilinu. Napriek tomu najazdíte až o 55 km viac (čo je takmer o 14 percent viac než južnou trasou) a potrvá to za "ideálnych podmienok" o štvrťhodinku dlhšie. No práve severná trasa je na minimálne dvoch úsekoch (MT - RK a RK - východ) takmer vždy veľmi problematická a pokojne sa dá prejsť zväčša len v noci. Navyše v zimnom období je tu najväčší predpoklad vyslovene zlého počasia (sneh, ďážď a vietor). Osobne najčastejšie volím južnú trasu, ktorá je často najkratšia nielen časom ale tiež vzdialenosťou a až na pár úsekov je aj cestovanie medzi Zvolenom a Košicami vcelku svižné, aj keď sa nejedná ani o diaľnicu, ani o rýchlostnú cestu.

Aká je alternatíva cez Maďarsko?

Negatíva? Jednoznačne najväčšia vzdialenosť. Až o 50 km viac než najdlhšia severná trasa a fakticky o 100 km dlhšia než južná trasa. Výrazne najdlhší čas cestovania na úrovni takmer 5 hodín (bez 12 minút) je takmer o pol hodinu dlhší než najrýchlejšia trasa Slovenskom. V neposlednom rade nutnosť kúpiť ďalšiu diaľničnú známku (10 dňová cca 13 eur).

Prečo láka? Diaľnica Bratislava - Košice cez Maďarsko má asi len jediné pozitívum - ponúka pohodlie pre posádku. Ak nejdete sami a neplánujete počas jazdy na úsekoch bez diaľnic útočiť na zákruty, ale máte v aute posádku, ktorá pri čítaní knihy, mobilu či tabletu ocení plynulú a pohodlnú jazdu bez zákrut a bez vyslovene zlých úsekov ciest, mohla by to byť alternatíva. Tiež si môžeme otvorene priznať, že "beztrestne" je možné cestovať skutočnou rýchlosťou aj 145 km/h, ktorá je na prevažnej časti tejto trasy realizovateľná. Čiže výsledný čas by sa mohol priblížiť štyrom a pol hodinám.

Žiaľ, ako uvádzam, maďarské diaľnice nie sú nepopísaný kus papiera. V oboch prípadoch môjho "testovania" pri ceste do Košíc, aj o niekoľko dní späť do Bratislavy, som narazil na rovnaký problém. Veľmi zhustenú premávku a stojace kolóny, ktoré už aj tak časovo najdlhšiu cestu predĺžili o ďalšiu hodinu! V oboch smeroch išlo o rovnaké miesto. Desiatky kilometrov trvajúce spomalenia v okolí mesta Hatvan, čiže cirka 50 až 70 km od Budapešti. V oboch prípadoch sme zvolili zjazd z dialnice a obchádzkové trasy dlhé celé desiatky kilometrov mestečkami, dedinami a okreskami. Áno, bol to dušičkový víkend (jazda do Košíc v piatok 29. 10. podvečer a jazda do Bratislavy v pondelok 1. 11. podvečer). No pre mnohých by táto alternatívna trasa mala byť riešením práve v obdobiach, ako sú Veľká noc, Dušičky a Vianoce. Nuž verte, nebude. Maďari majú na preplnených diaľniciach hlavne na východ od Budapešti dosť svojich problémov, ktorých súčasťou vážne nechcete byť aj vy. Ja teda znova už určite nebudem.

KTOROU TRASOU CESTUJEŠ Z BA DO KE?
  • Severná trasa: BA - ZA - RK - PP - PO - KE (449 km) ( 19% )

     

  • Stredná trasa: BA - NR - BB - PP - PO- KE (435 km) ( 18% )

     

  • Južná trasa: BA - NR - ZV - RS - RA - KE (394 km) ( 56% )

     

  • Maďarskom: Budapešt - Miškolc (489 km) ( 7% )

     

Odpovedalo 4116 ľudí